Gå til innhold

Skype, finnes det noen alternativer?

Calm

Anbefalte innlegg

Ser etterhvert ut som jeg blir tvunget til å installere dette programmet da svært mange folk jeg kjenner har tatt dette i bruk.

Bruker utelukkende Ventrilo til å snakke med kjente over nettet, og kjører min egen VT-server. VT er glimrende sammen med gaming, og til samtaler med en mindre gruppe kyndige mennesker, men til mer IM-aktig kommunikasjon må det nok en annen klient til... VT er uegnet av mange grunner, bl.a. at terskelen er litt for høy til at hvem som helst kan koble seg på, og mye pga. GUI'et og måten VT funker på.

Siden så mange jeg kjenner etterhvert bruker Skype blir denne løsningen den mest naturlige, men er ikke interessert i å fylle maskinen min med spy- og adware sånn helt uten videre og lurer derfor på om noen vet om noen slimfrie alternativer som kan benytte det samme nettverket. Kan godt betale en engangssum for å slippe GAIN og annet skum...

Hadde også vært interessant hvis noen kjenner til andre gode alternativer hvor IP-IP kommunikasjon ikke koster noe (selv om IP-fasttelefon og IP-mobil selvfølgelig kan koste noe, og det gjør heller ikke noe om denne muligheten ikke er tilstede)...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er muligens litt naivt å tro alle avkreftelser fra ymse programutviklerere, men jeg tror faktisk Skype er, dersom en laster det ned fra de offentlige aktørene, fritt for spyware og lignende:

'T departments may also be turned off by claims that Skype contains spyware or adware.

Zennström is adamant Skype does not, though he understands people probably got the idea because the upstart file-sharing network Kazaa, a previous entrepreneurial project of his, did allow adware.

It's a different situation for Skype, though, Zennström said. Kazaa relied on advertising for revenues whereas Skype plans to make money charging for features such as voicemail and SkypeOut, a service which allows Skype users to call standard telephones.

Plus, Skype relies on viral marketing - satisfied users recommending Skype to others - to drive downloads, a strategy that's gotten Skype over 14 million users since the public beta launch 15 months ago.

"If we had adware in Skype, it would kind of be counterproductive to our business model," Zennström said.

For viral marketing to work, he continued, "you need to gain trust of end users... If there is a bunch of adware in the software, you probably don't recommend it to friends and family."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...