goffeli Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Jeg vurderer å kjøpe en Dell Inspiron 510M. Maskinen kan oppgraderes fra Intel Celeron (1,3 GHz, 1MB) til Intel Pentium (1,4 GHz, 2MB) for kroner 1.515,-. Hva er forskjellen mellom disse to prosessorene, og er det verdt prisen? Jeg bruker ikke maskinen til spill. På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Du kan lese litt om prosessorene her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=195349 De to prosessorene omtales på den siden som "Pentium Mobile" og "Celeron Mobile". Flyttet fra Skjermkort og TV-kort (?). Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Ytelsesmessig vil du nok ikke merke så stor forskjell. Men Celeron M mangler speedstep, og vil derfor gi mye kortere batteritid. Så jeg mener oppgraderingen må vurderes utfra behovet for batterikapasitet. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Mangler Celeron M speedstep? Celeron M har i hvert fall minst like bra batteritid, og mindre støy og varme (etter min erfaring). Ytelsen vil være litt bedre på Pentium M 1.4 ghz, men absolutt ikke verdt 1.515,- Lenke til kommentar
goffeli Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Mangler Celeron M speedstep? Celeron M har i hvert fall minst like bra batteritid, og mindre støy og varme (etter min erfaring). Ytelsen vil være litt bedre på Pentium M 1.4 ghz, men absolutt ikke verdt 1.515,- Iflg. linken til blacktower har Celeron M ikke speedstep. Jeg er ikke veldig datakyndig, og dette sier meg derfor ikke veldig mye. Synes selvfølgelig det er greit å kunne spare halvannet tusen dersom Celeron M dekker mitt behov. Jeg har i dag en FujitsuSiemens Amilo (P4, 2,4 GHz), men ønsker en mindre og lettere maskin. På min nåværende maskin sviver viften mer eller mindre konstant..... Vekt, batterikapasitet og pris er viktig for meg. Ytelse kommer i andre rekke (bruker maskinen stort sett til internett, mail, word, excel, o.l.). Hvordan passer Dell Inspiron 510M inn i min beskrivelse? Noen kommentarer? Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Det stemmer at Celeron M ikke har speedstep*. Det er igrunn den viktigste forskjellen. Deretter kommer et lite ytelsestap pga halvert L2-cache, men dette er relativt ubetydelig, typisk ~5% forskjell. I tillegg støtter ikke Celeron-M 533 MHz effektiv FSB (kun 400), noe som også gir noe ytelsestap. Merk at en Pentium-M ikke nødvendvis har 533 MHz effektiv FSB, det varierer med brikkesettet og oppsettet på den bærbare. Jeg vil anbefale Pentium-M på grunnlag av at den er mer strømgjerrig, ikke på grunn av ytelsesforskjellen. (Jeg kun har praktisk erfaring med Pentium-M, har aldri hatt en bærbar med Celeron-M.) Den eneste direkte sammenligning av strømforbruk jeg kommer på i farten er denne: Test Merk at dette er prosessorer basert på den forrige banias-kjernen, mens dagens er basert på dothan. Forskjellen skulle dog være ca. tilsvarende. Husk også at prosessoren bare utgjør en del av strømforbruket. Hva Speedstep innebærer i redusert strømforbruk kan sees her: http://support.intel.com/support/processor...b/CS-007981.htm En Celeron-m vil altså alltid kjøre i "Maximum Performance Mode", mens en Pentium- m vil gå ned til "Battery Optimized Mode" når maskinen er ledig, som i praksis er resultatet ved surfing, skriving, og tilsvarende oppgaver. *For kilder se: Intel - PM Intel - CM Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Det stemmer sikkert blacktower sier, men til ditt bruk hadde jeg ikke vært i tvil en gang. De bærbare jeg har prøvd, så har Celeron M vært mer stillegående (Men nå har ikke jeg prøvd alle bærbare pcer da) og mindre varme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå