norpheus Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Jeg kan tydeligvis lite om girkasser, så jeg spør her fordi jeg lurer veldig på hva som er galt, så her er problemet: Hadde et ublidt møte med en forthaugskant som nevnt i den andre posten, er snakk om forhjulstrekk og forhjulet på v side fikk veldig juling! jeg fikk kjørt et stykke, lå i 3. gir, gira til 2.gir så skjedde problemet: 1. Mista kontakt mellom motor og hjul som om kassa stod i fri. 2. null mostand i kassa, kan gire lett uten clutch 3. bilen er TUNG å dytte (den står jo i 2.gir) 4. tauer bilen, null kontakt mellom hjul og motor 5. bilen går normalt på tomgang Nå er jeg veldig forvirra, jeg trodde ting hang sammen sånn ca sånn: motor - kasse - hjul. At når bilen står i gir skal jo ikke motor gå på tomgang, det skal være kontakt mellom hjul og motor slik at motoen bremser hjula, tung å dytte.. Men saken er jo at den er tung å dytte samtidig som det virker som om kassa står i gir. Kan noen gi uvitende lille meg en liten innføring i åssen en sånn kasse funker i enke trekk? Noen som vet hva som kan ha gått føyken med kassa mi (bilen fikk en trøkk i den forhaugskanten)? Takker for alle svar mhv en nyskjerrig bileier! Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Har du langsgående kasse og motor? Kan være at det enten er clutchen som har takka for seg, eller så har forhjulet fått seg en så kraftig trykk at akslingen fra hjulet har gjort skade inne i kassa ved at noen drev kanskje er ute av posisjon eller ødelagt på annen måte. Vanskelig å si. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Har du langsgående kasse og motor? Kan være at det enten er clutchen som har takka for seg, eller så har forhjulet fått seg en så kraftig trykk at akslingen fra hjulet har gjort skade inne i kassa ved at noen drev kanskje er ute av posisjon eller ødelagt på annen måte. Vanskelig å si. Kan lite om bil så jeg vetke om jeg har langsgående motor og kasse. Det du sier ang drev i kassa osv virker logisk. For motor har jo null kontakt med hjula, og hjula står stille som om bilen er i gir. Må være kassa det er no feil med. Bilen fikk seg en skikkelig trøkk. Skled sidelengs med forhjula i svingt stilling innn i kanten.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Syns jeg leste at det var en audi du krasja. Vet at mange audier har motor og girkasse "på langs" altså slik at rekken med sylindre står langsetter bilen og ikke på tvers hvis du skjønner. Er kanskje ikke så viktig for å finne ut hva som er galt Det lukta ikke svidd clutch da framdriften forsvant? Hører du noen unormale (nye) lyder? Hvis du har mulighet kan du sjekke om noen av giroverføringene har hoppet av og at bilen står i fri selv om du tror du girer Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Høres ut som at clutchen din tok kvelden.... Hva slags bil har du? merke/årsmodell.. langsgående motor = bakhjulstrekk i de fleste tilfeller. Lenke til kommentar
keirot Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Audi har forhjulstrekk men motor og girkasse står in- line. Dvs motor forran girkassa og ikke tverrstilt. Bare til opplysning Lykke til.... Lenke til kommentar
ols Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Girkassen får ikke så lett skade, pga at det ligger to universal-ledd og en aksling (+en differensial ) mellom den og hjulet. Differensialen er den anordning av tannhjul som tillater at drivhjulene har ulik rotasonshastighet. Du kan jo se etter skade på universal-leddene. Ta med lommelykt. Biler liker å bli sett på nedentil! Ta gjerne av gummien likegodt. Det er alltid bedre uten gummi, når man skal sjekke ordentlig. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 dere imponerer virkelig med deres kunnskaper.... unviersal ledd? kanskje du mener drivknutene? Men han skriver jo at han kan gire lett uten clutch, og åssen klarer du da og foreslå at feilen sitter på drivverk siden av girkassa??????? Feilen må jo da være mellom motor og kasse, og hva har vi der??? JO! -En clutch lamell! Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg mener at det må være clutch'n som er gåen. Bilen er tung å dytte, kan være for at clutchen gir fortsatt litt motstand, men ikke nokk til å dra bilen med motoren!? Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg mener at det må være clutch'n som er gåen. Bilen er tung å dytte, kan være for at clutchen gir fortsatt litt motstand, men ikke nokk til å dra bilen med motoren!? korrekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå