Gå til innhold

Trenger hjelp til å få til en gammel pc.

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel pc som ikke har vært i bruk lenge. Bare på gøy har jeg lyst å få den til å virke. Men problemet er at Windows 95, som er installert på pcen, ikke fungerer. Kommer kun til Bottscreenen, så kommer Error meldingene om at det er enkelte Windows kompontenter som mangler. Siden jeg ikke har Windows cd'en, har jeg blitt tipsa om at jeg kan installere Linux Debian. Jeg har brent det ut på en CD, men får ikke datamaskinen til å starte fra cd-romen. Har prøvd å gå inn i Biosen, men finner ikke noe der heller. Men uansett så tror jeg at der er noe som er koblet feil inni maskinen. De to harddiskene er koblet til hovedkortet med en grå bred ledning, og via hver sin strømledning. Men, det er en kontakt ledig på hver av harddiskene, og CD-romen har en løs ledning, som ikke passer noe sted.

Hjelp!

Pcen er en gammel Major pc, 100 Mhz prosessor, 36 mb Ram, og Windows 95 (som ikke fungerer)

Endret av toak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker jeg hadde det samme problemet med å få en gamel IBM på på 166MHz til å boote fra CDen...

Så vidt jeg husker fikk jeg det til å fungere ved å holde inne shift eller noe sånn; da bootet den direkte fra CDen.

Det kan jo være at det finnes noe du kan trykke inn for å boote fra CDen? Har du prøvd å google på saken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...