Gå til innhold

S-ATA som systemdisk?

Anbefalte innlegg

Er det på noen måte problematisk å bruke en S-ATA-disk som systemdisk? en venn av meg har kjøpt et nytt Xeon-system, med 2 x 2,8GHz og 2 GB Corsair TwinX minne. Og som harddisk har han kjøpt en Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM. Tngen andre harddisker, foreløpig.

Edit: Jf. denne brukererfaringen hos komplett.no: "Det er lurt å bruke Seagate sin DiscWizard Starter edition (seagate.com) til å sette opp disken da den ikke kommer opp automatisk i Windows. Der kan du formatere, partisjonere, lese instruksjoner og jumper settings, og mye mer på en enkel, brukervennlig måte. Discwizard starter opp fra (brent) cd eller to disketter."

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et system med bare en SATA harddisk. Dette går like greit som en vanlig ATA disk.

Vet ikke hvor mye erfaring dere har med DOS, men jeg foretrekker å gå frem på denne måten.

Jeg pleier å starte med en bootdisk med gode gamle FDISK.EXE som brukes til å aktivere og dele opp disken. Deretter kan den formateres som vanlig under dos. Dette krever da filen FORMAT.COM

Jeg foretrekker å bruke kommandoen format /s slik at harddisken automatisk blir bootable etter dette.

Voilla, du kan nå installere et OS på disken. Vær oppmerksom på at du må trykke på F6 når windowsXP installasjonen starter for å installere SATA driverne, ellers klarer ikke XP å finne noen harddisker.

DOS og win98SE derimot trenger ingen ekstra drivere (er det tilfeldigvis noen der ute som kan forklare meg hvorfor?????).

Good luck!

Lenke til kommentar
Jeg har et system med bare en SATA harddisk. Dette går like greit som en vanlig ATA disk.

Vet ikke hvor mye erfaring dere har med DOS, men jeg foretrekker å gå frem på denne måten.

Jeg pleier å starte med en bootdisk med gode gamle FDISK.EXE som brukes til å aktivere og dele opp disken. Deretter kan den formateres som vanlig under dos. Dette krever da filen FORMAT.COM

Jeg foretrekker å bruke kommandoen format /s slik at harddisken automatisk blir bootable etter dette.

Voilla, du kan nå installere et OS på disken. Vær oppmerksom på at du må trykke på F6 når windowsXP installasjonen starter for å installere SATA driverne, ellers klarer ikke XP å finne noen harddisker.

DOS og win98SE derimot trenger ingen ekstra drivere (er det tilfeldigvis noen der ute som kan forklare meg hvorfor?????).

Good luck!

Takk for svar. Men er den prosedyren du beskriver nødvendig? Eller er det tilstrekkelig å trykke F6 når maskinen booter, slik at driverne for Sata installeres, hvorpå installasjonen av Windows XP kan fortsette (inkludert partisjonering, formatering, etc)?

Edit: Hvis dette er nødvendig, er det mulig å beskrive framgansmåten i mer detalj, eventluelt linke til et sted der jeg finner dette?

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
Er da ingen vits i å formatere via fdisk og alt det der? Dette ordner du jo under install av XP. I hvert funker det greit så lenge systemdisken kun skal ha en partisjon.

Men å fikse en XP install UTEN den møkka floppyen hadde vært kos.

Hm... Kan man ikke dele opp SATA-disken i flere partisjoner hvis man gjør det via Windows-installasjonen? Dessuten bruker jeg ikke floppydisker når jeg installerer WindowsXP... skjønner minre og mindre her... :(

Lenke til kommentar

Du kan fint lage partisjoner under WinXP installasjonen.

Du trykker F6 når du booter fra WinXP-cd'en og etterhvert vil installasjonsprogrammet spørre etter din SATA driverdiskett som fulgte med hovedkortet (noen hovedkort trenger ikke dette).

Lenke til kommentar

Du trykker F6 når du booter fra WinXP-cd'en og etterhvert vil installasjonsprogrammet spørre etter din SATA driverdiskett som fulgte med hovedkortet (noen hovedkort trenger ikke dette).

Ok, takk. Da satser jeg på at det går greit. Mener å huske den type melding under installasjon av XP. Skal sette sammen en maskin for en venn i morgen, og har ikke installert med SATA før.

Lenke til kommentar

Ok, takk. Da satser jeg på at det går greit. Mener å huske den type melding under installasjon av XP. Skal sette sammen en maskin for en venn i morgen, og har ikke installert med SATA før.

Du får meldingen om F6 helt i startfasen av installasjonen, husk å være rask da ;)

Lenke til kommentar

Ka hovedkort har du? og har du fått det til foresten?

Jeg har netopp sotte opp et system med s-ata disk som systemdisk, og hadde absolutt ingen problem. Nå hadde hovedkortet mitt (Asus A8N-SLI-DELUXE) s-ata drivere innlagt allerede så jeg slapp å bry meg om dette. Satte i XP disken, trykte for å boote, innstalerte xp og lagte de partisjonane jeg ville ha. Formaterte C: der OS skulle ver, innstalerte xp og formaterte da de andre partisjonane i windows. Funker Strålanes :

Viss hovedkorte ditt ikke har innlagt sata drivere så skal det holde å trykke f6 i begynnelse av xp. Tipper det går fint som bare det jeg :

lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...