Gå til innhold

Grave ned vannkjølinga?


Anbefalte innlegg

:hmm: Jeg holder for tiden til nord for polargrensen og har begynt å tenke på om man kan ta f.eks. en Reserator e.l. og rett og slett grave den ned i jorda?

 

:p Planen er å grave den såpass langt ned at alt man ser er topplaten (hvor man også kan fylle på vann) og legge kobberrør til kjellervinduet mitt og kople dem på resten av kjølesystemet mitt der..!

 

:hmm: Lurer derfor på om man i tilfellet trenger en latterlig kraftig pumpe eller om det holder å seriekople 2-3 stykker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiv hele PCen i frysern :D

 

Fra spøk til revolver: Tror ikke at det å grave ned vanntank/pumpe er det helt store for å oppnå lavere temp på vannet. Men klart, hvis man virkelig vil, får man det til :p

 

Selv ville jeg gått for en løsning kombinert av en minifryser/kjøleskap funnet på skroten, som jeg har plassert pumpe, tank og raddis inne i.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å for eksempel borre noen hull i veggen og føre vannslangene igjennom slik at reseratoren står på utsiden. Det er da veldig viktig at du tilfører frysevæske til satsen slik at vannet ikke fryser når det blir lave temperaturer (-5,-10 etc) personlig så hadde jeg sikret meg sånn at når jeg ser temperaturen på systemet stupe så hadde jeg overklokket litt ekstra.

 

Veldig viktig at du får isolert ALT, altså CPU blokk, NBU, skjermkort og selve vannslangene da kondens garantert kommer til å bli din fiende NR1.

 

En annen ting som er greit å vite er at så lenge du ikke forlenger slangene og de går rett fra pcen til reseratoren i en rett linje (og på samme høydenivå) så trenger du ikke en annen pumpe (så lenge det er samme motstand).

Lenke til kommentar

En reserator i jordoverflaten vil bli knust når vinteren kommer, så dropp den ideen. Få heller tak i en gammel propantank eller lignende som tåler en trøkk, og senk hele stasen ned UNDER tele-nivået. Da får du en vantemp på 8-10 grader (hvis du har stor nok tank vel og merke) hele året, og faren for kondens blir ganske liten.

 

Så lenge du bruker litt solide slanger på de lange strekkene vil du ikke trenge den helt store monster-pumpa. Som sagt tidligere i tråden har det ingenting å si hvor stor høydeforskjell det er mellom tanken og pumpa, sålenge kretsen er lukket. Eneste gangen du trenger å tenke på dette er når du fyller systemet og du har masse luft i kretsen.

 

Var en artikkel om dette på dwpg.com en gang i tiden, men kan ikke finne den lenger nå... :/

 

EDIT: Tror jeg fant den her , men kommer ikke inn på artikkelen akkurat hnå tydeligvis...

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar

jeg har selv vurdert å slenge selve kjøledelen i frysern, borre to hull nederst i høyre hjørne. så feste radiator med plass til 2 stk. 120mm vifter på innsiden. så dekke hele greia med et bur så ikke alt ikke noe ligger i veien. det burde jo kjøle ned CPU ganske dugelig.

 

Epz.

Endret av EpziloN
Lenke til kommentar

Altså, radiator i fryseren har vel vært tatt opp en del ganger før her. En fryser klarer å holde -20 grader på matvarer, ikke på en radiator som stadig får tilført varme. Resultatet blir sannsynligvis at du får en ganske vesentlig temperaturøkning i fryseren, og at kompressoren tar kvelden etter noen timer/dager/uker. Sats ihvertfall ikke på å legge radiatoren i fryseren som du bruker til maten, da det sannsynligvis vil ødelegge maten.... :p

 

 

Og når det er snakk om høydeforskjell i en lukka vannkrets... Er det ingen som "låner" bensin fra bilen til naboen kun ved hjelp av en slange lenger? :whistle: Det kalles hevert-prinsippet. Når du først har presset vannet opp på høyeste nivå i en lukka krets, vil vannet dra med seg mer vann når det "faller ned" på andre sida, og hele høydeforskjellen blir utjevna. Prøv å sett en bøtte vann på en hylle i dusjen. Så tar du en slange oppi bøtta og sørger for å holde den andre enden av slangen lavere enn den enden som er oppi bøtta. Sug i enden som ligger lavere enn bøtta til det kommer vann, ta vekk munnen og se hva som skjer... Har du begge endene nøyaktig like høyt, og hele slangen fylt med vann, vil det bli likevekt, og høydeforskjellen blir utjevna. Edit: Akkurat som PoW nevner når jeg leser nøyere etter :roll:

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
Altså, radiator i fryseren har vel vært tatt opp en del ganger før her. En fryser klarer å holde -20 grader på matvarer, ikke på en radiator som stadig får tilført varme. Resultatet blir sannsynligvis at du får en ganske vesentlig temperaturøkning i fryseren, og at kompressoren tar kvelden etter noen timer/dager/uker. Sats ihvertfall ikke på å legge radiatoren i fryseren som du bruker til maten, da det sannsynligvis vil ødelegge maten.... :p

 

 

Og når det er snakk om høydeforskjell i en lukka vannkrets... Er det ingen som "låner" bensin fra bilen til naboen kun ved hjelp av en slange lenger? :whistle: Det kalles hevert-prinsippet. Når du først har presset vannet opp på høyeste nivå i en lukka krets, vil vannet dra med seg mer vann når det "faller ned" på andre sida, og hele høydeforskjellen blir utjevna. Prøv å sett en bøtte vann på en hylle i dusjen. Så tar du en slange oppi bøtta og sørger for å holde den andre enden av slangen lavere enn den enden som er oppi bøtta. Sug i enden som ligger lavere enn bøtta til det kommer vann, ta vekk munnen og se hva som skjer... Har du begge endene nøyaktig like høyt, og hele slangen fylt med vann, vil det bli likevekt, og høydeforskjellen blir utjevna. Edit: Akkurat som PoW nevner når jeg leser nøyere etter :roll:

En radiator blir jo ikke så varm da. Det er bare snakk om å ta bort noen få grader per runde.

Lenke til kommentar

Nei, den blir ikke så varm, fordi den blir kjølt ned av luftstrømmen produsert av viftene... Men tingen er at den stadig får tilført varme, noe som fryseren ikke er beregna for. Kjøler du cpu, gpu og nb utvikler den fort vekk 100-200 watt varme. Du legger altså en "mini-varmeovn" i fryseren din. Det kan hende fryseren klarer å holde tempen noenlunde nede, men kompressoren på fryseren vil måtte jobbe 24/7 med å få varmen ut av fryseren, og det er den ikke beregna for. Kan hende det går bra noen uker hvis du er heldig, og hvis du ikke bruker pc'en mer enn et par timer av gangen og skrur den av imellomtida, kan det funke lenge. Men det må da være litt kjipt når du må skru av pc'en hvis du sitter med noe artig/viktig fordi du må la fryseren hvile seg?

 

Bruk søkefunksjonen på forumet, det har vært tatt opp mange ganger med samme konklusjonen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...