Gå til innhold

Hva står bokstavene i elektronikk for?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
Jeg vet at R står for motstand, P for effekt og det der, men hvorfor?

R er logiskt. R=Resistans=motstand. Men hva med f.eks. P? P=Power=Effekt? Det må bli Kraft, ikke effekt. Og hva med U (eller tidligere E), I o.l.?

Hva står egentlig disse bokstavene for? (utenom effekt, motstand og det der)

Kan du svare på det er du god! Da har du all rett til å skryte etterpå, for Universitetene i Oslo, bergen og trondheim visste det ikke. Det gjorde ikke noen av universitetene i USA heller. Ingen vet det! Men alikevel byttet de om E til U. Hvorfor det? Når ikke de vet hva noen av tegnene står for.

Prøv å svare på den :yes:

3678849[/snapback]

P står for Power (Effekt, tror nok det er gamle Newton som har valgt inn symbolene) og F står for Force (Kraft) og E for Energi.

:)fP står for blomsterEffekt (flowerPower) :)

Lenke til kommentar
I tror jeg er Intensity, et mål for hvor mange elektroner som passerer et tverrsnitt per tidsenhet. U er forresten ikke tidligere E, E er energi.

3693829[/snapback]

I er ofte benyttet i optikk.

Irradiance og Intensity er to symboler som brukes i optikken. De har enheten W/m^2.

Lenke til kommentar
Hva med det kinesiske "alphabetet"? :D

2000 tegn bør vel nok holde til de konstantene vi har. Men om det blir surr er vel en annen diskusjon...

Jeg er litt usikker på hvor du har 2000 fra, i Kina har de langt mer enn dette. I Japan bruker de ca. 2000, men til gjengjeld har de både hiragana og katakana å hjepe seg med.

3723458[/snapback]

Har jeg skrevet dette...? :p

Jøss, ganske tilfeldig at jeg så dette

Lenke til kommentar
Hva som er bakgrunnen for når man bruker E og når man bruker U vet jeg ikke noe om.

Jeg ville vært forsiktig med å veksle mellom E og U. E brukes som enhet for elektrisk felt, en enhet som gis ved formelen: U = E*r, der er avstanden mellom polene som gir spenningen U.

Jaha? Og hvor har du dette fra? Se heller syar2003 over.

Alle:

Siden E er kort for EMF, er U introdusert for å også favne kjemiske og andre(?) spenningskilder?

3723379[/snapback]

U brukes generellt om potensiell energi - enten det er elektrisk, gravitasjonell eller noe annet.

Lenke til kommentar

RDP er treeeeeiiiiiiiiiiigt når man skal plotte ting! Men, etter ca. 5-10 minutters venting kom dette bildet:

post-25283-1170698483_thumb.png

Plottet av "høyde over bakken" (samt fargen) viser den potensielle energien til en partikkel ved et gitt sted. "kretsen" er laget av to kopperstrips ("beina"), og et ganske mye dårligere ledende materiale. Vi ser at vi får et sterkt potensialfall ettersom strømmen går igjennom motstanden.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at det er 1 V spenningsforskjell mellom enden på beina (satte enden på øverste beinet til "1V voltage source", og nederste til "Ground")

Lenke til kommentar
RDP er treeeeeiiiiiiiiiiigt når man skal plotte ting! Men, etter ca. 5-10 minutters venting kom dette bildet:

post-25283-1170698483_thumb.png

Plottet av "høyde over bakken" (samt fargen) viser den potensielle energien til en partikkel ved et gitt sted. "kretsen" er laget av to kopperstrips ("beina"), og et ganske mye dårligere ledende materiale. Vi ser at vi får et sterkt potensialfall ettersom strømmen går igjennom motstanden.

For ordens skyld kan jeg opplyse om at det er 1 V spenningsforskjell mellom enden på beina (satte enden på øverste beinet til "1V voltage source", og nederste til "Ground")

7878192[/snapback]

Får jeg spørre hva dette er godt for i denne diskusjonen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...