Gå til innhold

Beos 5


Anbefalte innlegg

Det er noe som jeg synes er litt rart fordi at når man skal laste ned Beos 5 Personal edition så er installasjons filen på 45 MB (megabyte). men da må jo dette oset være større enn det den installasjons filen er på. og et spørsmål til. er Beos på en måte windows eller er det noe annet. jeg spør om dette fordi at det står at man kan installere det på windows partisjonen. er det noe for en nybegynner. jeg vet ikke helt hva jeg skal prøve, jeg har ikke prøvde linux engang enda heller. noen som kan si meg hvor stor partisjonen må være hvis jeg skal installere den. det er hvis jeg ikke skal ha den på samme partisjon som windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BeOS har ingenting med hverken Windows eller Linux å gjøre. At du kan legge det inn sammen med Windows betyr ikke at BeOS har noe med Windows å gjøre - det er to totalt forskjellige OS. De bare deler partisjon for å gjøre det litt mer newbie-vennlig.

 

Hva du trenger BeOS til er en annen sak...

Lenke til kommentar

BeOS Peronal Edition bruker ikke noe eget filsystem, den ligger seg som en fil på en FAT32 partisjon og simulerer et filsystem derfra, du trenger 512MB ledig plass som du får tilgang til gjennom BeOS.

 

Maskinvarestøtten i Personal edition er minimal, og det er stort sett vanskelig å finne drivere. Vil heller anbefale å se på en linux distro hvis du er ute etter å lære noe nytt.

 

Skal du ha BeOS på egen partisjon må du kjøpe Professional utgaven.

Lenke til kommentar

Jeg synes BeOS er ganske stilig jeg. Synn at det er så lite utviklet. Skulle ønske det hadde vært mer proffesjonellt. Men det er ganske bra, lettere å bruke enn Linux, synes jeg. Du kommer fort i gang med det.

Den fila du har lastet ned installeres fra Windows. Så kopierer den noen filer i en valgt mappe, som er OSet.

Den ene fila som blir kopiert er som et filsystem, eller som en ISO fil, kanskje. OSet ligger inni den filen, dette gjelder bare Personal Edition, full versjonene som man kan kjøpe på CD, bruker harddisken din og lager partisjoner, slik som Windows eller Linux gjør. Men det er snakk om denne PE versjonen, den er egentlig ment som en full funksjonel test versjon. Det er mulig å få denne til å bruke harddisken i stede for den "image" filen, men dette må du nok søke litt på Internett etter.

BeOS er vel et multimedia OS, da jeg testet det så brukte den lydkortet mitt mye bedre enn det Windows gjorde. Men det er vanskelig å skaffe drivere til OSet, og det krever egene programmer, du kan ikke bruke Windows programmer under BeOS. Når du starter dette OSet, så kan du mounte på CD-rommene dine og harddiskene dine, så du trenger ikke å operere under den plassen den fila gir deg, det er bare til å mounte til resten av harrdisken din.

Jeg tror ikke det går å installere dette på harddisker som kjører RAID, da det ikke er innebygde drivere for dette. Men siden det ikke er så mange som gjør dette så går det greit for de fleste.

 

wil: Jeg ser du er interessert i mange OSer, eller er det bare det at du vil starte OS diskusjoner. Jeg synes det er kjekt at du drar opp alternativer, mange er hektet på Windows og Linux. Det ender som oftest opp med at de som spiller mye spill, må holde seg til Windows, mens de som liker å eksperimentere kan kjøre flere OSer på forskjellige partisjoner. Det er jo kjekt å vite hva man har å velge mellom.

 

Fremtiden til BeOS tror jeg ikke er så god, jeg tror det var noen som kjøpte det opp, og jeg har ikke sett en viderutvikling av det.

Linux derimot ser ut til å gjøre det godt, både DreamWorks og Disney bruker nå Linux som OS. Dette vil vel føre til at OSet får økt popularitet, og at det vil komme mer "proffesjonelle" spill og programmer til det.

 

Personlig bruker jeg Windows XP fordi det passer mine behov best, men jeg prøver andre OS inni mellom. Jeg synes Linux enda er for vanskelig og at det ser litt "gammelt" ut. Jeg vet det er mulig å legge til nye "skins" til Linux, men som default så stinker utseende. Det er mye i det OSet som jeg synes ser "hjemmelagd"/uproffesjonellt ut. Jeg har da prøvd Mandrake, SuSE og RedHat. Men jeg tror dette OSet vil gjøre det bedre om noen år.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-20 21:28, Grimmy skrev:


Jeg synes Linux enda er for vanskelig og at det ser litt "gammelt" ut. Jeg vet det er mulig å legge til nye "skins" til Linux, men som default så stinker utseende.


Nja, hver sin smak. Men det er litt feil når du snakker om default, for det finnes ingen default look i Linux. Du kan snakke om default skin i en windowmanager, men poenget er at det ikke finnes noen default windowmanager. Det finnes drøssevis, og forskjellige distroer bruker forskjellige windowmanagere som standard. I tillegg kan den selvfølgelig byttes ut.

 

Gammeldags?

 

Selv syns jeg WinXP ser ut som amerikansk julepynt av verste sort :smile:

 

Eksempel på windowmanagere til linux:

 

FVWM = litt gammeldags

KDE 2/3 = bedre enn windows (imho)

Enlightenment = bærre lækkert

Quote:


Det er mye i det OSet som jeg synes ser "hjemmelagd"/uproffesjonellt ut.


Selvgjort = velgjort

 

Forøvrig er polet altfor dyrt :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...