Gå til innhold

Ny ekstern harddisk. HVilken?

acon

Anbefalte innlegg

Heisann :D

Jeg har en bærbar datamaskin med 60gb harddisk, men det begynner å bli litt lite, så jeg er på utkikk etter en ekstern harddisk gjerne på rundt 200gb. Men hva er best av firewire og usb2?.. ;) Er den noen som har noen eksterne disker å anbefale? eventuelt hvilke harddisk kabinetter og hvilke hardisker som jeg bør kjøpe?

Budsjettet er på rundt 1000- 1500, kan gå over men det er liksom rammen jeg hadde tenkt på å bruke på en ny disk. ;)

Takke for all hjelp :thumbup::w00t:

Acon :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv en USB 2.0 disk men ble veldig skuffet over hastigheten. Den er rett å slett treg. Overførings hastighet på 1-2 mb/sek er ikke så mye å skryte av. jeg skrudde sammen den selv ved å kjøpe denne og sette inn en egen disk. Kjøpte i utganspunktet en 200gb WD disk men som vi fant ut støttet ikke cipsettet i disken større en 128gb disker så etter mye fram og tilbake satte jeg en en wd 60gb disk i stede med bare 2 mb cash. Hele tråden om denne hendelsen her

Jeg har ingen erfaringer med firewire men ville absolutt gitt det en kjangse. har ingen erfaringer med det. Jeg kjøpte USB fordi jeg ikke har firewire på laptopen. :(

Lenke til kommentar

Nå for tiden er USB 2.0 kjappere enn Firewire teoretisk.

Jeg vet ikke hva som er kjappere i praksis men ville tro USB 2.0

Farter på USB og Firewire +++

(Firewire nå 400 mbps USB 2.0 480 mbps)

Det som også kommer inn er at USB 2.0 er mer vanlig på hovedkort som jeg vet om enn Firewire og jeg ville derfor gått for en USB 2.0 ekstern harddisk selv om Firewire i framtiden vil bli raskere.

Forresten Maze, sikker på det ikke er disken som er treg??

:hmm:

Lenke til kommentar

Disken er 7200 rpm så den er ikke så treg. Den er jo mye raskere når den sitter rett i kassa. Det stemmer at USB 2.0 er raskere i teorien og USB 1.1 kan bare legge seg med 11mbps. Men i praksis er firewire raskere, fordi USB 2.0 har så mye feil overføringer og kontroll signaler at veldig mye av hastigheten blir brukt opp på feil og kontroll signaler.

Lenke til kommentar
Jeg har selv en USB 2.0 disk men ble veldig skuffet over hastigheten. Den er rett å slett treg. Overførings hastighet på 1-2 mb/sek er ikke så mye å skryte av. jeg skrudde sammen den selv ved å kjøpe denne og sette inn en egen disk. Kjøpte i utganspunktet en 200gb WD disk men som vi fant ut støttet ikke cipsettet i disken større en 128gb disker så etter mye fram og tilbake satte jeg en en wd 60gb disk i stede med bare 2 mb cash. Hele tråden om denne hendelsen her

Jeg har ingen erfaringer med firewire men ville absolutt gitt det en kjangse. har ingen erfaringer med det. Jeg kjøpte USB fordi jeg ikke har firewire på laptopen. :(

jeg fikset 128gb buggen med å legge inn SP1, og du sier usb 2.0 med 1-2 mb\s overføring, spør du meg høres det ut som usb 1.1 : 12mbit er 1,5mb\s. Usb 2.0 er 400mbit dvs 60mb\s i teorien da. Du burde i allefalll fått 30mb\s på din da viss du har 2.0 på laptopen din. Har selv en lacie 250gb er fornøyd med den ca 30mb\s på usb2.0 og det er jo en maxtor inne i den viss noe lurer på det.

:yes:

Lenke til kommentar
jeg fikset 128gb buggen med å legge inn SP1, og du sier usb 2.0 med 1-2 mb\s overføring, spør du meg høres det ut som usb 1.1 : 12mbit er 1,5mb\s. Usb 2.0 er 400mbit dvs 60mb\s i teorien da. Du burde i allefalll fått 30mb\s på din da viss du har 2.0 på laptopen din. Har selv en lacie 250gb er fornøyd med den ca 30mb\s på usb2.0 og det er jo en maxtor inne i den viss noe lurer på det.

Hvis du leser tråden om hvorfor vi ikke fikk inn 200gb så skjønner du hvorfor. ingen ting med os å gjøre.

Dessuten er jeg da sikker på jeg har usb 2.0 har hent jeg har ligget på en 4-5 mb men gjennomsnitt 1-2

Lenke til kommentar

Hvis du leser tråden om hvorfor vi ikke fikk inn 200gb så skjønner du hvorfor. ingen ting med os å gjøre.

Dessuten er jeg da sikker på jeg har usb 2.0 har hent jeg har ligget på en 4-5 mb men gjennomsnitt 1-2

høres mer ut som du ikke har innstallert usb 2 støtte..

Lenke til kommentar

Tror firewire er raskere pga det kan sende med 400mb\s og mota ved samme hastighet, er ikke sikker men mener å ha hørt no slikt.

maze, oppdatert chipsett driver osv ?

Icybox er ikke så dumt, liker ikke helt at den må ha ekstern strøm og ikke bare usb, eller feks to stk usb men men.

Men icybox og Western Digital harddisk kan bli litt høylytt, du bør vurdere seagate eller samsung for å få end støy nivået.

Lenke til kommentar
Icybox er ikke så dumt, liker ikke helt at den må ha ekstern strøm og ikke bare usb, eller feks to stk usb men men.

Hæ`? :ermm: Hva mener du? Mener du "heller f.eks to usb"? ;)

Synes det er greit med både FW og USB2 jeg. Fordi min bærbare bare har 2usb porter og verken mus eller tastatur utgang... bruker mye USB'utgangene til mus, bluetooth, mp3, scanner osv. Har ikke USB hub ser du.... Derfor passer det bra med harddisk i FW'utgangen, som jeg ellers ikke bruker. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...