Ar`Kritz Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Eg har ikkje sett noko skikkelig svar på dette i denne tråden, men det kan være svaret kom:Går det å bruke eit dual-GPU skjermkort på eit non-SLI HK? prøvde desperat å spørre om det samme tidligere, men det var ikke lett når alle disse fjortissene skulle jabbe om masse tull...! ett nytt spm: vet noen om når ati kommer med liknende teknologi? jeg vil ha dual x800pro kort i shuttlen min......(strøm kan kansje bli ett problem men det ser vi på som en utfording..) musa Selv fjortisser kan lese. Jfr min første post i denne tråden. For øvrig vil ATI komme med tilsvarende teknologi på R520. Jeg gjetter mot slutten av året, men det kan bli før... Endret 13. februar 2005 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
svingstang Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Eg har ikkje sett noko skikkelig svar på dette i denne tråden, men det kan være svaret kom:Går det å bruke eit dual-GPU skjermkort på eit non-SLI HK? disse kortene bruker SLI-broen selv om det er kun ett kort Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Selv fjortisser kan lese. Jfr min første post i denne tråden. For øvrig vil ATI komme med tilsvarende teknologi på R520. Jeg gjetter mot slutten av året, men det kan bli før... hei, jeg så det du skrev. men det du tror\tipper er ikke bra nok...jeg ville gjerne vite om noen hadde faste kider. Musa Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Som jeg forventet: Dødt løp. Forklaringen er at begge løsningene er elektrisk sett identiske: Begge har samme GPU på samme hastighet. Hver GPU har 128MB dedikert minne med samme hastighet. (Ja, på dual-kortet kalles det "256MB" og missforstås nok ofte til å være en samlet minnebank men er nok 2 stk separate 128MB minnebanker. En til hver GPU). SLI-koblingen på dual-kortet er en del av skjermkortet mens på de to enkle skjermkortene står den som en "bro" mellom kortene. Begge har altså elektrisk sett samme SLI-bro. Dual-kortet har 16xPCI-e, noe som også ofte missoppfattes som en samlet 16xPCI-e buss. I virkeligheten har det også 2 stk elektrisk separate 8xPCI-e busser som går til hver sin GPU. Altså det samme som for de to enkle kortene. Drivere og spill ser ikke forskjell på om det er to GPU'er i SLI på samme kortet eller om GPU'ene er plassert på hvert sitt kort. Altså: Elektrisk og ytelsemessig sett er de to løsningene helt identiske. Fysisk sett er bare ting plassert litt forskjellig på de to løsningene. Lenke til kommentar
SiS_6326 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 vil bare kommenter utsagnet om at "SLI er kort fortalt en teknikk NVIDIA har utviklet for å kunne få to grafikkprosessorer til å samarbeide, og på den måten kunne oppnå betydelige ytelsesforbedringer!" - *host host* La oss ikke glemme den evige pioneeren innenfor grafikkmarkedet, 3Dfx. Husker jeg kjørte Voodoo 1 og Diamond Viper i SLI, og deretter 2 Voodoo2 kort i SLI. Gyldne tider, som ser ut til å ha gått i glemmeboken for mange, men det viser seg nå hvor langt frem i tid 3Dfx egentlig var på den tiden... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 For øvrig er det ikke mulig å kjøre et slikt dual-gpu skjermkort på et Ultra-hovedkort, på samme måte som det ikke er mulig å kjøre to av dem på et SLI-hovedkort. Det er to forskjellige ting. Det siste er veldig forståelig siden SLI er "brukt opp" internt på dual-kortet og følgelig ikke har SLI-kontakt. dual-kortet har også elektrisk sett 2 stk 8xPCI-e porter som er i bruk. Hvis man da prøver å sette to slike kort i et hovedkort med to stk PCI-porter så vil 8x kobles vekk fra den ene 16xPCI-e porten i det man setter på PCI-e-splitteren. Den ene GPU'en på hvert av dual-GPU kortene vil dermed ikke få noen som helst PCI-e tilkobling. Det første du nevner er slett ikke utenkelig. Alt som skal til for å kjøpe SLI ligger på selve skjermkortet: SLI-broa og PCI-e splitteren. Alt man trenger er bare en 16xPCI-e port, noe som finnes på Nforce4 SLI-hovedkort (uten PCI-e spiltteren) og på Nforce4 Ultra-hovedkort, på Nforce4 (standard) hovedkort og hovedkort med andre brikkesett og PCI-e. F.eks de med Radeon Xpress 200G/P brikkesettet. Elektrisk sett er alt som trengs til stede. Det eneste som kan lage skjær i sjøen for dual-GPU skjermkortet kombinert med et hovedkort uten Nforce4 SLI er drivere. Dvs. Hvis Nvidia med vinje har lagt inn en sperre for å bruke dual-skjermkortet sammen med noe annet enn Nforce4 SLI. Oppsummering: Elektrisk sett skal det gå an å kombinere dual-skjermkortet med ikke-SLI hovedkort, men Nvidia kan stikke kjepper i hjulene ved å hindre slike kombinasjoner gjennom drivere. Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 sis, du er nok inne på noe der..... nvidia kjøpte opp 3dfx for ei stund siden. da kjøpte de telkninerene, og tekologien deres.... dette er nok ett resultat av det... musa Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 *host host* La oss ikke glemme den evige pioneeren innenfor grafikkmarkedet, 3Dfx. Husker jeg kjørte Voodoo 1 og Diamond Viper i SLI, og deretter 2 Voodoo2 kort i SLI. Gyldne tider, som ser ut til å ha gått i glemmeboken for mange, men det viser seg nå hvor langt frem i tid 3Dfx egentlig var på den tiden... Ikke for å provosere, men du kan også snu det og tenke på hvor gammeldagse teknikker Nvidia bruker nå for tiden... Eldgammel teknologi. SLI døde jo ut av mange grunner i sin tid, både pga 3dfx' økonomiske problemer og fordi SLI var upraktisk med hensyn på størrelse, strømforbruk, varmeutvikling, høy pris på SLI, for få low-end produkter til å få høye salgstall osv osv. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) *massa tekst* For øvrig vil ATI komme med tilsvarende teknologi på R520. Jeg gjetter mot slutten av året, men det kan bli før... Dette du sikter til: Ser at det går rykter om et nytt ATI-kort: ATI R520...Due out in May 05 ? 24 "Pipelines" 32 Texture Units 96 Arithmetic Logic Units (ALU) 192 Shader Operations per Cycle 700MHz Core 134.4 Billion Shader Operations per Second (at 700MHz) 256-bit 512MB 1.8GHz GDDR3 Memory 57.6 GB/sec Bandwidth (at 1.8GHz) 300-350 Million Transistors 90nm Manufacturing Shader Model 3.0 ATI HyperMemory ATI Multi Rendering Technology (SLI) Launch: Q2 2005 Performance: Over 3x Radeon X800 XT !!! (for single R520) Endret 14. februar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 siemen, du har ett poeng. men hovedkrunnen til at 3dfx gikk i dass var forde deres voodoo 5 kort var svært forsinket og var rett og slet for treige i forhold til deres konkurrenter da(geforce 1 og2) jeg savner 3dfx! husker voodoo 5 5500 kortet jeg hadde, det så LIITE porno ut... og hadde jeg hatt det i dag hadde jeg fremdeles hatt garanti på det... det var 10 års garanti... DET er service det... Musa Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Ok, dette kan virke som et dumt spørsmål... Personlig har jeg aldri hatt et Nvidia kort, men er det mulig å sette 2 kort med 2 GPUer i SLI? Det vill jo bli sinnsyk ytelse? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 *host host* La oss ikke glemme den evige pioneeren innenfor grafikkmarkedet, 3Dfx. Husker jeg kjørte Voodoo 1 og Diamond Viper i SLI, og deretter 2 Voodoo2 kort i SLI. Gyldne tider, som ser ut til å ha gått i glemmeboken for mange, men det viser seg nå hvor langt frem i tid 3Dfx egentlig var på den tiden... Ikke for å provosere, men du kan også snu det og tenke på hvor gammeldagse teknikker Nvidia bruker nå for tiden... Eldgammel teknologi. SLI døde jo ut av mange grunner i sin tid, både pga 3dfx' økonomiske problemer og fordi SLI var upraktisk med hensyn på størrelse, strømforbruk, varmeutvikling, høy pris på SLI, for få low-end produkter til å få høye salgstall osv osv. Det skal vel også nevnes at dagens SLI-teknologi ikke er identisk med den som ble brukt av 3DFX. Så vidt jeg husker var det i gamle dager slik at hvert kort genererte halve bildet hver, mens dagens kort fordeler arbeidsmengden dynamisk. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 *host host* La oss ikke glemme den evige pioneeren innenfor grafikkmarkedet, 3Dfx. Husker jeg kjørte Voodoo 1 og Diamond Viper i SLI, og deretter 2 Voodoo2 kort i SLI. Gyldne tider, som ser ut til å ha gått i glemmeboken for mange, men det viser seg nå hvor langt frem i tid 3Dfx egentlig var på den tiden... Uansett er ikke tanken(og praksisen) ved å bruke 2 kort noe som 3dfx kom opp med heller. Tror det var "Diamond" som hadde modem med "shotgun" funksjonalitet som gjorde at man med to analoge linjer fikk dobbelt så stor hastighet hvis man hadde 2 kort. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Ok, dette kan virke som et dumt spørsmål... Personlig har jeg aldri hatt et Nvidia kort, men er det mulig å sette 2 kort med 2 GPUer i SLI? Det vill jo bli sinnsyk ytelse? Se innlegget mitt litt lengre opp her. SLI er allerede "brukt opp" internt på kortet så å sette to slike kort sammen vil ikke fungere. (I beste fall blir to av GPU'ene slått av). Svaret på spørmålet ditt må altså bli: Nei, det blir ikke sinnsyk ytelse av det. Bare en sinnsyk pris. DesertGlow: Jeg er klar over at dagens SLI ikke er det samme som 3dfx SLI. Dagens utgave er en vidreutvikling basert på de gamle teknikkene fra 3dfx. General_musa: Det blir som å spekulere litt i hva som kom først av høna eller egget: Førte den dårlige økonomien til 3dfx til forsinkelsen av Voodoo5 eller førte forsinkelsen av Voodoo5 til den dårlige økonomien? Uansett: gjort er gjort, 3dfx er et tilbakelagt kapittel. Endret 14. februar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Noobtube Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Ok, takk for svar, Simen1 Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Hvis det er noen som er interessert kan dere jo se noen heftige 3dmark poengsummer gjort av sli-systemer her: http://www.futuremark.com/community/halloffame/ 26236 3dmark Endret 14. februar 2005 av Sjefern Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 2 gpuer på ett kort er for dårlig for øyeblikket for å kunne konkurrere med ett kort. kjøp et 6800 gt siden det gir mye bedre ytelse. aner litt fjortistendenser "Vel, jeg har TO gpuer!!!" det blir bare 8+8 pipelines som er dårligere enn 16. Lenke til kommentar
Richie Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Går det f.eks an å sette to GF 6600 GT i non-SLI og få strekt bildet over 3 skjermer, sånn at når jeg spiller forskjellige spill så brukes alle 3 skjermene? For sånn som jeg har det nå, med 2 skjermer, så blir halve mannen/siktet/bilen delt på hver side av skjermen. Med 3 skjermer blir jo dette bra surround-gaming! Ikke for å spamme, men er det noen som vet om det går å spille med 3 skjermer hvis man setter kortene i non-SLI? Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Tusen takk for flott test! Ser ut til at SLI blir ett interesant fenomen, når det kommer for fullt. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 3dfx er et tilbakelagt kapittel. [pirke] Nå var det nVidia som kjøpte 3DFX, og hvis de ikke hadde gjort dette tviler jeg at SLI-løsningen deres hadde eksistert i dag. Derfor vil jeg påstå at 3DFX "lives on". [/pirke] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå