Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! Jeg skal ha meg adsl

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg adsl. Og skifter boplass stadig vekk, enten i form av hybel eller bygd/by. Men jeg vil trolig holde meg innefor Sogn og Fjordane.

Er det derfor mulig for meg å skaffe en trådløs oppkobling samt et adsl abonement som fungerer fra boplass til boplass så lenge leverandøren av adslet har dekkning i området?

Jeg vil altså ta med meg den trådløse oppkoblingsenheten fra en plass til en annen og koble meg opp mot internett hvor enn det skulle vere innenfor et bestemt fylke, samtidig som jeg har det samme adsl abonnementet hele tiden. Er dette mulig? hvordan ville prisen på noe slikt blitt?

Jeg bor for tiden i Florø og Sandane i Sogn og Fjordane med tanke på adsl leverandør.

Håper dere kan hjelpe en uerfaren fyr som meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har hørt om trådløse tilkoblinger, men da blir det jo ikke adsl, for det går jo over kobberledning, dvs fast telefonnettet.

Ok, men hva kaller en slike trådløse tilkoblinger? Og hvor raske er de? Blir det en god erstatning for adsl?

Du kan jo få dem like raske eller raskere, men det koster sykt mye!

Lenke til kommentar

bare for å få forklart deg: adsl er ikke trådløst, det du leter etter heter ikke noe mer komplisert enn trådløst, mulig det er noe mer fancy navn på det, men kall det trådløs internett tilkobling, så skjønner folk hva du mener. adsl er hvertfall ikke riktig. og som nevnt tidligere her, du må nok ut med penger hver gang du flytter, hør rundt med forskjellige levrandører og finn den som har billigste gebyr ved flytting..

Lenke til kommentar
bare for å få forklart deg: adsl er ikke trådløst, det du leter etter heter ikke noe mer komplisert enn trådløst, mulig det er noe mer fancy navn på det, men kall det trådløs internett tilkobling, så skjønner folk hva du mener. adsl er hvertfall ikke riktig. og som nevnt tidligere her, du må nok ut med penger hver gang du flytter, hør rundt med forskjellige levrandører og finn den som har billigste gebyr ved flytting..

Takk, da skjønner jeg litt mer :) Skal sjekke litt rundt etter priser.

Fant foresten denne artikkelen på hw

http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=3188

Om det ikke finnes et nettverk fra før, eller du ønsker å få en router med mer funksjonalitet enn den eksisterende, anbefaler vi trådløse basestasjoner som er et trådløst aksesspunkt og router i samme boks.

Dette gjorde meg ikke klokere. Kunne dere forklart hva en trådløs basestasjon, aksesspunkt og router er for noe? slik at jeg ikke er i tvil om det.

Endret av Gammelsko
Lenke til kommentar

dette står det forklart i andre tråder her, og det er mange slike tråder også, men:

trådløs router: boks til å koble opp internett med en trådløs enhet i seg så du kan koble deg til internett via denne trådløst. dette hjelper deg ikke, for du må koble boksen i en ledning i veggen, telefonnettet altså.

aksesspunkt: trådløs enhet for å koble trådløse enheter til et eksisterende trådnettverk eller bare koble sammen nettverket for de trådløse enhetene.

en basestasjon er vel en router regner jeg med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...