Gå til innhold

Finnes det en maksimum temperatur?

RAM

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke stopp om alle stoffer smelter. Øker temperaturen mer, så blir det til gass. Enda mer, så blir vel elektroner, protoner og nøytroner skillt fra hverandre. Varme er indre bevegelsesenergi, men partikler kan ikke ha uendelig hastighet, så det er vel en grense.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke heltsikker,m men jeg mener at ingen har bevist at det er en maksimumtemperatur. Man mener at den høyeste temperaturen som har oppstått er 10 opphøyd i 30. Kelvin og det var vel under eller rett etter det store smellet.

Man kan ikke tenke seg at noen høyere temperaturer har oppstått noe annet sted, men som sagt så tror jeg ikke at det er noen lov som forbur høyere temperaturer.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke heltsikker,m men jeg mener at ingen har bevist at det er en maksimumtemperatur. Man mener at den høyeste temperaturen som har oppstått er 10 opphøyd i 30. Kelvin og det var vel under eller rett etter det store smellet.

Man kan ikke tenke seg at noen høyere temperaturer har oppstått noe annet sted, men som sagt så tror jeg ikke at det er noen lov som forbur høyere temperaturer.

10 opphøyd i 30. Er det 3000000000000000000000000000000 grader kelvin?(30 0er)?

Lenke til kommentar

Nei. Det er 31 0-er.

Teoretisk sett finnes det vel en maksimaltemperatur, når partiklene har oppnådd lysets hastighet. Det er for øvrig også høyere temperatur i en supernova enn det var i Det store smellet, om jeg ikke husker feil fra fysikken (noe som er veldig godt mulig at jeg gjør).

Lenke til kommentar

Husk at temperatur ikke er proporsjonal med fart.

By itself relativity alone places no upper bound on temperature; temperature is not a function of the particle velocity. There are other theories, such as string theory, in which a certain maximum possible temperature exists, but string theory is really just pure speculation, not physics per se.
Lenke til kommentar

By itself relativity alone places no upper bound on temperature; temperature is not a function of the particle velocity. There are other theories, such as string theory, in which a certain maximum possible temperature exists, but string theory is really just pure speculation, not physics per se.

Hvis noen føler for det, så forklar det gjerne med streng-teori =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er veldig usikkert hvordan atomer og slikt oppfører seg under svært høye temeraturer...

Hvis man ser på CO2...

i kjølebransjen kan dette faktisk oppnå "4" faser

fast form- væske form- gass form- og noe som heter superkritisk "form".

der gassen overgår det kritiske punktet for gassen...

Jeg tror det var slik at man ikke visste helt hva denne fjerde fasen var for noe...det ble dannet et "ny type stoff" kan man si...der det er værken noe av de 3 vanlige fasene.

Og jeg tror at det kan oppstå flere slike faser ved svært høye temperaturer...

så man kan egentlig ikke gjette seg til en maks temperatur.. nettop på grunn av at det kan oppstå slike nye faser som i det overnevnte tilfelle.

min teori

Mvh Enuras

Lenke til kommentar
Det absolutte nullpunkt finnes, men finnes det også en absolutt maksimumstemperatur der det ikke kan bli varmere?

Det finnes flere typer svar her, tror nok alle re ganske teoretiske:

- hva fysikkens teorier beskriver: vet ikke om det er noen grense

- grensen gitt ved at universet er endelig: svaret får du ved å ta all energi pluss all masse omgjort til energi, og konsentrerer dette til det maksimale. Dersom energi ikke kan skapes eller tilintetgjøres, vil temperaturen i dette "The Big Crunch" være som i "The Big Bang" på det tidspunkt alt var ren energi samlet i et lite område.

Fra Wikipedia:

According to current physical models, 13.7 billion (1.37 × 1010) years ago the universe was in the form of a gravitational singularity, time and distance measurements were meaningless, and temperatures and pressures were infinite. As there are no models for systems with these characteristics, and in particular, no theory of quantum gravity, this period of the history of the universe remains an unsolved problem in physics.

Denne teorien er i stadig endring, mener å ha lest om ikke-uendelige temperaturer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Husk at temperatur ikke er proporsjonal med fart.

Men er ikke temperaturen gitt ut ifra farten på elektornene da?

Ved det absolutte nullpunkt vil jo elektronene stå stille, noe som igjen gir en ny og interessant teori jeg ikke gidder å utdype her...

Er ikke helt sikker på dette,men jeg mener å ha hørt at elektronene ikke står helt i ro på det absolutte nullpunkt. De går fortsatt rundt kjernen men i den banen som gjør at de bruker minst mulig energi.(Blir vel ingen energi i dette tilfelle?)

Lenke til kommentar

Når atomene går over i relativistiske hastigheter (over ca. 1/3 av lyshastigheten), er det ikke lenger *farten* som er interessant, men energien. Selv om farten har et tak, så går energien mot uendelig. Så temperatur er vel faktisk gitt ut i fra partiklenes kinetiske energi (som igjen gir fart). Og energi kan gå fra null til uendelig...

Så vidt jeg vet i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...