Gå til innhold

En web/butikkguide av en _krevende_ kunde


Anbefalte innlegg

Jeg har vært innom alle Trondheimsregionale butikker og nasjonale webshopper og begår ofte (alltid) kardinaltabben: "Må ha det, bare må ha det - helst i går!" For de av dere som ikke lider av lett ADHD som undertegnede og blir svimmel og gir opp dersom dere ser at et innlegg er over 3 linjer tror jeg du kan plukke opp noen gode tips innimellom eteren og gallen som nødvendigvis akkopagneres av en 33 år gammel guttunge med slank lommebok og 0 tålmodighet fra en idè er unnfanget til den er realisert.

 

Webshops:

:yes: PSData: Noe magert utvalg, men hyggelige priser, kjapp ekspedering og gode returmuligheter (fikk bla. PSData til å refundere portoutgiftene mine ved retur :p), men først og fremst grei kundeservice.

 

:mad: Komplett.no: Det meste er vel sagt her, men toppen på frekkhet kom fra en av deres kundekonsulenter da han gjorde oppmerksom på at "[...]ingen er tvunget til å handle på Komplett! Det at PS-Data er raskere enn oss er fordi de er mindre derfor blir ikke sammenligningen rettferdig [...]" Dette sier vel alt om en aktør som er blitt for stor?

 

:) mpx.no: Lurt å gjøre noen prissammenlikninger før du handler og utvalget er noe magert, men ekspederingen er fenomenal! Perfekt for deg som har det travelt, men vil spare penger på webshopping. Har ikke erfaring med service/retur (heldigvis)

 

Butikker:

:thumbdown: Datakjeden: Arrogansen fra Komplett er dessverre nedarvet til denne "spin-off'en". Du trekker kølapp, framfører erendet ditt kjapt og konsist ellers risikerer du å få "No moore soop for yoo!". Leverer du inn noe til serviceavdelingen bør du være forberedt på inkvisasjon, og forlang å få lest opp det teknikeren faktisk skriver av feilbeskrivelse ellers risikerer du i ettertid å oppdage at du har inrømmet en brukerfeil og har ikke krav på erstatning. Og her kommer genistreken til Datakjeden og marerittet til oss forbrukere: Du har ikke krav på pengene tilbake uansett hva årsaken til problemet er! Du får tilgodelapp!

Selvopplevd episode: Kjøpte et MSI hovedkort som var bare skrot, leverte kortet til service og fikk tidsanslag 7-14 dager. Jeg måtte jo ha nytt hovedkort så jeg kjøpte nytt kort av Datakjeden i den naive tro at dersom det viste seg å være en hardwarefeil ville jeg naturligvis få pengene tilbake. Neida: Komplett gir ALDRI penger tilbake, bare tilgodelapp :mad:

Har du først brukt 2-3 tusen på datakomponenter hos Datakjeden foorblir de pengene i Datakjeden, selv om produktene de solgte deg skulle vise seg å være bare skrot. Ufattelig at det finnes kunder som fortsatt handler der, men det er utrolig hva et fett markedsføringsbudsjett samt uvitenhet om gode konkurrenter kan kompensere for av frustrerte kunder...

 

:hmm: Datakompaniet: En mer hjelpeløs webshop skal du lete lenge etter og er et skoleeksempel i hvordan skremme vekk kunder. Gir du dem imidlertid en sjanse er de meget kompetente, gir gode råd og er pålitelige. Men du vet i praksis ikke hva de faktisk har å tilby før du ringer dem..."koble til internett..?"

 

:thumbup::thumbup: Mamoz: Vær forberedt på å vente litt dersom du kommer etter arbeidstid, men det er vel verdt det! Ekte entusiasme kombinert med et team som kumulativt utgjør all den kompetanse som skal til for å få nettopp de komponentene du faktisk trenger. Vær forberedt på litt uortodoks opptreden fra førstelinje salgskonsulenter, de kan finne på å rope til teknikere de mistenker har peiling på akkurat den sære komponenten du leter etter, eller fortelle deg at den svindyre komponenten du hadde tenkt å kjøpe er overkill..ble litt satt ut da jeg oppdaget at de var mer opptatt av å selge deler du faktisk trengte heller enn å pushe mest mulig dyrt utstyr på deg. En yrkeskverulant vet ikke helt hvordan han skal takle dette...

Min foretrukne kunderådgiver er imidlertid Esben (?), hans unge alder til tross: Han vet "alt" dersom du slipper ham til. Har mer enn en gang etter fattig evne prøvd å beskrive et luftig prosjekt hvor han har kommet med den befriende setningen "det du trenger er...". Og er du ærlig nok til å si at du lever på luft og granbar klikker han fram den billigste løsningen for deg. Men du må som sagt gi ham sjansen!

 

Dersom du har lest så langt trenger du åpenbart et liv, men har du lidd deg gjennom mine sure oppstøt så langt kan du likså godt få med deg min subjektive konklusjon:

1. Web: Budsjett- løsning uten god veiledning, magert utvalg, usikker leveringsdato og tid til å vente på snail- mail ved evt. retur/klage (desperat blakk m.a.o.): PS-data.

Mamoz hårfint bak pga. marginalt høyere pris tross god service, bredt utvalg og kompromissløs søken etter optimal løsning for DEG.

2. Butikk- løsning, med tryggheten og sikkerheten det gir å handle i butikk, kjempegod service, konkuransedyktige priser, men viktigst: engasjement + kompetanse: Mamoz

 

Mvh. Inge Valås

Endret av Kverulanten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...