Gå til innhold

Fortolling via internett, hendelsesforløp..

Anbefalte innlegg

Venter en pakke fra utlandet. Har registrert brukerkonto på www.toll.no.

Men lurer på hvordan det hele går for seg, rent praktisk.

-Vil jeg måtte skrive inn info på forhånd, før pakken kommer inn til tollvesenet for at "min" fortolling skal registreres? (dvs jeg slipper tollgebyr)

-Eller mottar jeg kanskje pakken ubehandlet "med en gang", og må fortolle det selv i ettertid (lite trolig)?

-Eller mottar jeg kanskje en epost fra tollvesenet når de har mottatt pakken, hvorpå jeg så må utføre fortolling før de sender meg pakken?

-Eller som over, men jeg får henvendelsen per brevform?

Eller kanskje noe helt annet?

----

Sendte en mail til Toll.no, fikk følgende svar.

Før du gjør noe må du få en melding fra speditør i Norge når pakken har ankommet deres tollager. Posten Norge AS direktefortoller sendinger med verdi under 1000NOK, dersom faktura følger sendingen eller at verdien er oppgitt utenpå. Dette gjør de like billig som at du fortoller selv. Du får melding, m/innbetalingsgiro på avgifter og gebyr, om å hente pakken på lokalt postkontor.

Du kan fortolle selv på nettet dersom du får en "vanlig" melding om "ufortollet sending". Les "spørmål og svar" under internettfortollingslinken på www.toll.no

- Du legger inn opplysninger og sender mot Tollvesenet

- Vi sender tilbakemelding med et godkjenningsnr. på fortollingen på mail (løpenr.)

- Du betaler avgiften på egen måte til Tollvesenet, konto:6345.05.06003 og oppgir løpenr. som en referanse.

- Til slutt gir du tilbakemelding til speditør ( f.eks.Posten) om at du har fortollet under løpenr. .... og oppgir sendingsnr.

Deretter vil speditør utlevere pakken.

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...