Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endre lys på instrumentpanel


voluz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en bil, nærmere bestemt en Mitsubishi Sigma 92-modell. Denne har grønt lys i instrumentene, alt fra klimaautomat/viftestyring/varme/kulde (ikke digital) til speedometer/turtall osv.

 

Lurer på om det er mulig å endre farge på denne (bakgrunns)belysningen uten større inngrep? Er det f.eks. glass i instrumentpanelene som er farget grønne, eller er det rett og slett pæren bak som er grønn (lyser grønt)? Er det i tilfelle mulig å sette i en pære som lyser rødt, for så å få rødt lys?

 

Regner med dere skjønner hva jeg mener...

 

Håper på svar! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o

Husker fra gammel tid av når det var harry med hvite instrument skiver men dette skulle vi ha. Dette ble byttet på bmw og der var det oransje/røde kapsler over hvite 5v lyspærer.

Kan nesten tenke meg at det er det samme med Mitsubishi'n din også. Skal du bytte

må du gå hele veien ut(min mening). Ikke bare instrumentene men også midtkonsoll, brytere, ja du skjønner poenget.

 

Gjorde dette en gang på en bmw E36. Aldri mer sier jeg. Det var dyrere og mer jobb enn du tror. Mange av brytete med lys i var små pærer som var oransje/røde og bytte disse var ikke like enkelt :no:

 

edit fra engelsk til norsk

Endret av Slettet-QqZexW9o
Lenke til kommentar

Som DMPoWer sier, eller så er det grønne fargefiltre(transparente plastremser) som ligger foran hvite pærer. Detter en god del mer pjeskete å skifte, men fullt mulig.

I så tilfelle får du kjøpt "plastark" på hobbyforettninger i alle regnbuens farger, som du klipper til og erstatter det orginale filteret med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sjekket litt rundt på diverse forum på internett, blant annet Mitsubishi-klubbens forum.

 

Etter hva jeg leser er det mye som tyder på at Mitsubishi kjører med "fargehetter" oppå lyspærene. I hvert fall gjør Colt, Galant og Lancer rundt 90-95 det. Og da er det vel grunn til å tro at en Mitsubishi Sigma 92-modell gjør det også...

 

Her er noen eksempler på de "hettene" man setter utenpå lyspærene:

 

500031.gif500030.gif500040.gif500039.gif

 

De store er 9,5 mm, mens de små er 5 mm. Ser ut til at de store skal være bak speedometer, turtall osv., mens de små skal være bak instrumentene i midtkonsollen. På en Galant 91-modell skal det visst være 4 stk. 9 mm bak speedo/turtall, mens det skal være 8 stk. 5 mm bak midtkonsollen og i hanskerom.

 

Noen som vet hvor vanskelig det er å skifte disse "hettene"? Skal vel være grei skuring så lenge man kommer seg bak tallskivene og inn bak midtkonsollen? Hvordan finner jeg ut hvilken størrelse det er på de hettene som passer til min bil? Er det "universal" Mitsubishi (rundt den årgangen), eller er det trolig at min bil må ha andre størrelser?

 

Er det norske butikker som selger slike lamper? Har funnet en svensk her, men norsk porto hadde vært å foretrekke. ;)

 

Noen som har forslag? Og høres det fornuftig ut det jeg skriver? At det bare er "hetter" som tres over...

 

Edit: Har forresten belysning (grønn der også) i døren hvor vindusheis/speil-knappene sitter + oppe ved soltaket. Noen som vet om de samme hettene passer inn her? Noen som vet hvor vanskelig det er å skifte på disse to plassene? Må jo helst ha det gjennomført...

Endret av voluz
Lenke til kommentar
hvilken størrelse det er på de hettene som passer til min bil? Er det "universal" Mitsubishi (rundt den årgangen), eller er det trolig at min bil må ha andre størrelser?

Hvis det er slike hetter så er det jo enkelt, bare og ta ut pærene bak på panelet, ta av de gamle og tre de nye ned på pærene. De kan brenne seg fast og da må du også sette inn ny pære. For og se størrelsen er det jo bar og ta ut ei pære.

På brytere o.l så er det ofte micropærer innebyggd i bruteren som ikke alltid er skiftbare så der kan det nok tenkes at du må beholde den gamle fargen.

(Er alt dette styret virkelig noe og bry seg med bare for noen farger?)

Lenke til kommentar
På brytere o.l så er det ofte micropærer innebyggd i bruteren som ikke alltid er skiftbare så der kan det nok tenkes at du må beholde den gamle fargen.

(Er alt dette styret virkelig noe og bry seg med bare for noen farger?)

Takk for svar. ;)

 

Høres kjipt ut om det er mer komplisert å bytte farger på brytere etc. Vil jo nesten ha det gjennomført... Ser ikke like kult ut om det er blått lys i alle instrumenter untatt oppe ved soltaket og i døra... Så om det er vanskelig å skifte her så tror jeg nesten at jeg står over...

 

Men noen som vet mer om det er vanskelig/lett å skifte "hetter" bak bryterne (f.eks. i førerdøra)?

 

Mye styr ja, men hele bilen får en litt nyere "look" da. Det grønne lyset gjør liksom at det ikke ser så moderne ut. Og bilen ser såpass moderne ut ellers (i hvert fall innvendig) at jeg kunne tenkt meg å få rettet på et par detaljer. ;)

Lenke til kommentar
Ser ikke like kult ut om det er blått lys i alle instrumenter untatt oppe ved soltaket og i døra... Så om det er vanskelig å skifte her så tror jeg nesten at jeg står over...

Det er jo bare og vippe ut bryteren og se, i mange tilfeller vil også fargefilteret være endel av selve bryteren og ikke utskiftbart men dette kan jo variere.

Lenke til kommentar

På de fleste brytere er det jo lodda fast pærer, så da kan du jo lodde inn noen nye, i f.eks blått eller grønt...

 

Håper du blir fornøyd, hvis du velger å gå for den "extreme makeover" som det egentlig er...

 

Skal bytte all belysning i bilen min å, så hadde vært kult å få en tilbakemelding når du har gjort det, hvis du gjør det... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...