ExTerminator Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg skal ha meg en ny maskin for og bruke til gateway/firewall etc.... Jeg har plukket litt blandt det billigste som var på komplett... Intel Celeron D 320 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 256KB cache MSI 651M-V Hovedkort for S478/533mhz SIS651,ATA133,m-ATX,LAN,DDR333,VGA, Lyd Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM LG CD-spiller 52x (GCR-8523RBB) Sort Bulk Chieftec Dragon Black w/USB, 360W PSU Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64 3109,- totalt. Et par kjappe spørsmål: Siden hovedkortet er såkalt m-ATX, hva innebærer det egentlig? Kan man ikke bruke vanlige ATX kabinetter? Hvorfor det store fra Chieftek? Jo det skal stå i stil med andre maskiner som har samme kabinett Noen som anbefaler noe annen hardware? Dette er en maskin som kommer til og snurre og gå 24/7 hele året, og skal kjøre Linux basert brannmur, mailserver, ftp, webserver samt tilgang til shell. Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Du må ta et hovedkort som er ATX. m-ATX er micro ATX! Ta deg et i915 775 hovedkort du Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Er vel omtrent samme hva du bruker som hardware her, bare du får en eller annen linux-distro opp og kjøre. Det du har satt opp nå er iallfall overkill! Det vanlige er å bruke gammel hardware man har liggende til sånt a. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 du!! stop!! hent en pc fra en kontainer, det der er overkill deluxe, trenger nesten ingen verdens ting for å kjøre en firewall/gateway.. pentium 200mhz med 16/32mb ram burde holde i lange baner.. også et par nettverkskort som går inni den da Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Finnes mange greie maskiner til dette formålet på QXL...!! Lenke til kommentar
ExTerminator Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Takk for svar. Det er kansje litt overkill og kjøpe en ny PC for dette formålet, men siden jeg ikke har noen gammel maskin må jeg bare kjøpe en ny. Kjøper ikke brukt dataustyr. Uansett, så er jeg veldig nøye på at jeg får putta maskinvaren inn i et Chieftek Dragon Midi kabinett. Det må stå i stil med resten av maskinene i nettverket. Blir en liten serverpark.. Passer disse m-ATX kortene inn i et vanlig ATX kabinett? Jeg ville tro det selv, men må være 100% sikker før jeg handler...Har også en Dell maskin med m-ATX som jeg skal flytte over til et Chieftek. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Passer disse m-ATX kortene inn i et vanlig ATX kabinett? Jeg ville tro det selv, men må være 100% sikker før jeg handler...Har også en Dell maskin med m-ATX som jeg skal flytte over til et Chieftek. Ja det passer flott, men hvorfor ikke bare kjøpe en enbedded løsning så får du noe som ikke er større enn ett modem og klarer det du er ute etter til ett par tusenlapper. Soekris net4801 eller pcengines WRAP Kjører dette selv og det virker utmerket med m0n0wall software kjørende fra ett lite cf kort. m0n0wall Lenke til kommentar
JVS Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Har nettopp kjøpt meg en Soekris net4501 fra cortexsystems.net og installert m0n0wall på et 8MB CF kort som som eg hadde fra digitalkameraet mitt. Funker veldig bra! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå