Gå til innhold

CPU fan not running (haster)

kjelle392

Anbefalte innlegg

Hei

Etter et heller mislykket forsøk på overklokking av Athlon 2400+ xp (jada ikke kom med noen formanende pekefingre nå :p ), så kommer følgende opp på skjermen når jeg booter:

CPU fan not running! Shutdown now (y/n)?

Hva har skjedd? CPU-vifta går jo fysisk rundt som aldri før.

Kommer heller ikke inn i setup vha. DEL pga. ovennenvte melding. HVA GJØR JEG NÅ????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

resetter biosen.. det pleier å være en jumper på hovedkortet, og hvor den er og hvordan du bruker den står som regel i manualen til hovedkortet..

hvis du ikke finner det kan du nappe ut batteriet på hk i noen sekunder, og når du har satt det inn igjen er biosen resatt.

Lenke til kommentar
resetter biosen.. det pleier å være en jumper på hovedkortet, og hvor den er og hvordan du bruker den står som regel i manualen til hovedkortet..

hvis du ikke finner det kan du nappe ut batteriet på hk i noen sekunder, og når du har satt det inn igjen er biosen resatt.

Har prøvd på det - både jumpere og å nappe ut batteriet...

Kan feilen tyde på et defekt hk? (HK er et MSI KT2-combo)

Lenke til kommentar
hva skjer hvis du trykker NO på spørsmålet om du vil ta shutdown da?

Takk for svar!

Det skjer ingenting... Eneste "valget" jeg har er Y for å shutte down. Hadde jeg kommet inn i BIOS setup så hadde det kanskje vært mulig å slått av advarselen og kommet så langt at maskina hadde bootet i allefall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du har vært riktig uheldig.. og mye tyder på det... så har den krasjen du tydeligvis har hatt pga. klokking.. "skrevet over" Bios..

Da du ikke klarer å starte opp uten en fungerende Bios må du trolig bytte Bios ROM chip...

Du har forøvrit ett Via HK som helst ikke bør klokkes pga. manglende PCI/AGP-lock...

Jeg har lekt litt med dette og andre VIA-kort.. egner seg kun til klokking i steg fra 133->166->200... for de HK som støtter det..

Ditt kort tillater (dessverre vil jeg si) klokking opp til 165..dvs. 80 og 39 på AGP og PCI... = "disaster" i gitte tilfelle (avh. av hva du kjører av annet utstyr/program).

Ja.. jeg har prøvd.. men det gikk ikke så ille som for trådstarter...

Lenke til kommentar

Problemet løst :-)

HELE lørdagskvelden (som forøvrig skulle vært en skikkelig datakosekveld alene hjemme) skyldtes det at jeg ikke hadde plugget inn tastaturet...

Le NÅ

hehe

Alt virker altså som det skal. Ingen skade skjedd, ingen sjede skadd.

Takk for hjelpa :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...