Gå til innhold

hvordan ta backup av harddisk med ghost?

haakka

Anbefalte innlegg

har nettopp formatert og innstalert os på nytt, og lagt inn alle nødvendige program, som oper og lignende.

så tenkte jeg. hvorfår ikke ta et ghost image av disken til senere.

jeg har ikke benytett meg av dette før, så mitt spørsmål er:

jeg har laget et ghost image, og det ble på 1.99 gb, noe som jeg syntes jeg litt lite.

men hvordan bruker jeg det, for eksempel etter at jeg har fått en krasj i systemet, bare booter jeg opp fra den dvd`en som jeg har tenkt å brenne den på, eller må den ligge på harddisken?

og er det noe spessiell måte jeg må brenne den på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

brenn imaget på en dvd så skal det bare være å stappe i en ghostdiskett og fyre opp ngohost og kjøre inn data fra fil.

Jeg kopierer ghost.exe fra ghostdisken til dvden/cdn så trenger jeg bare å boote med en win98 oppstartsdiskett, velge med cdrom og skrive ghost så starter ghost fra cdn :) men det er det samme

ghost komprimerer innholdet på disken bra så 1.99 kan stemme

Lenke til kommentar

*.gho fila/filene er imaget som du skal brenne

låner du en a: kan du kjøre bootwizard. Førsta gang vil du få melding om du vil bruke msdos eller pcdos. Skal du bruke msdos (er greit) så last ned wn win98/me oem bootdisk fra www.bootdisk.com og lag en 98/me bootdisk, kjør den så inn i ghost ved å trykke på knappen der du fikk meldingen (velger vel msdos og så neste eller noe, er ganske greit)

Så kan du gjøre som meg når du brenner imaget å dra ghost.exe fila fra disketten over til *.gho imaget på cdn og så brenne begge på cdn. Dermed klarer du deg med en standard win98/me oppstartsdiskett senere

Lenke til kommentar
Så kan du gjøre som meg når du brenner imaget å dra ghost.exe fila fra disketten over til *.gho imaget på cdn og så brenne begge på cdn. Dermed klarer du deg med en standard win98/me oppstartsdiskett senere

det der skjønner jeg ikke helt. (er litt sent på kvelden)

Lenke til kommentar

det der skjønner jeg ikke helt. (er litt sent på kvelden)

1. mekk me diskett

2. under nghost bootdiskwizard legg inn msdos fra me disken

3. kopier ghost.exe fra ghostdisken til cdn (trekk over i nero)

4. kopier imaget over på cdn (trekk over i nero)

5. fyr opp pcn fra win me disken og boot med cdrom

6. skriv ghost når den ber om det

7. ghost

eller

1. mekk me diskett

2. under nghost bootdiskwizard legg inn msdos fra me disken

3. velg bootable cd i nero og pek til ghost floppyn eller me floppyn

4. peker du til ghost skal den starte ghost, peker du til me må du ha ghost.exe som nevnt på cdn

5. legg imaget i andre delen av cdn

6. boot fra cd

gn ;o)

Lenke til kommentar

Er den ghost filen som er snakket om her, den filen som blir laget når man ghoster harddisken med det verktøyet "sikkerhetskopi" under tilbehør på start menyen? Så vidt jeg vet så blir det ikke laget noen exe fil her...

Jeg har prøvd å starte opp en windows 98 second edition diskett, og tatt på starte med cd rom og deretter skrevet "ghost" men det står bare "ukjent kommando" e. l. Må man virkelig ha denne ghosten over på en dvd plate for at den skal gjenkjenne denne kommandoen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei. jeg vet ikke helt hvordan det er i Norton Ghost, men i Drive Image så kan man velge mellom 2 ting: ene er å installere programmet. starte programmet og lage Image. hvis man da har bare et OS på maskina vil du får spørsmål om du vil starte prosessen. da velger du ja. da vil maskina logge seg helt ned å den restartes. så kommer du inni dos liggnende greier der den starter Caldera DOS. dette programmet er så fint at den har et innebygget floppy Image som gjør at du slipper diskett eller noen ting. så starter den med å lage Imaget ditt. så når den er ferdig så må du jo seff restarte maskina igjen. og du er i Windows igjen. dette blir gjort på en enkel å fin måte. ganske smertefritt. omtrent det samme gjør du om du skal gjenopprette Image også fra et tidligere tidspunkt. når maskina er ferdig gjenoppretta så starter den igjen. og da skal normalt alt være som det var når du tok Imaget.

hvis du derimot kjører Dualboot som du nok ikke gjør så slipper du restartinga i mellom.

hvis du f. eks kjører dualboot Windows XP og Win2k så kan du gjenopprette f. eks Image til Windows XP uten å restarte i mellom, men da må du være i Win2k for at det skal funke uten restart.

dette er iallefall det jeg vet uifra det jeg har holdt på med av Drive Image 2002 og 2003. jeg er usikker på om dette funker i Norton Ghost også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...