_Adler_ Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hei! Jeg har digitalkameraet Sony DSC-V1 og har noen spørsmål ang. en telelinse man kan kjøpe som ekstrautsyr. Jeg har lest at den forstørrer med faktor 1.7 eller 1.7 X. Ved 4X zoom har kameraet en brennvidde på 136 mm (28) Hvor mye vil den øke brennvidden på kameraet mitt? Hvor mye zoom kommer jeg til å få hvis jeg bruker en slik (f.eks 7X)? På forhånd takk! Hilsen Daniel aka. _Adler_ Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Siden kameraets korteste brennvidde også blir multiplisert med 1.7, vil vel egentlig zoomen bli den samme (4x) dersom man definerer zoom som lengste delt på korteste brennvidde... Men konverteren gjør altså at brennvidden blir lengre. Altså: Uten konverteren har du 34-136mm (4x zoom), mens du med konverteren vil ha 58-231mm (4x zoom). Hvis du tar høyde for at du tar av konverteren når du ønsker vidvinkel, får du i praksis 34-231mm, som gir 6.8x zoom. Dette blir vel det samme som 1.7*4. Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Hei! Andrefo: Du har peiling! Takk for svar! Lønner det seg å kjøpe noe slikt, til den prisen (kan fåes ned i rund 90 dollar)? Hilsen Daniel aka. _Adler_ Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Om det lønner seg... hmm... Med en ekstra "linse" på linsa vil den optiske kvaliteten på bildene kunne endel dårligere. Mindre skarpt og mer kromatisk aberrasjon (fargefeil i overgangen mellom to flater med mye forskjell i lysstyrke (f.eks tregreiner med himmel bak)). Med 5 megapiksler og oppover kan det være et bedre alternativ å ta bildet i høyeste oppløsning (2592 x 1944 på DSC-V1) og heller beskjære bildet på PC etterpå. Et område på 1524 x 1143 i bildet ditt er det samme utsnittet du hadde fått med en 1.7x telelinse. Holder ikke til store forstørrelser, men bra nok til 10x15cm bilder. Kan være nok til 20x30cm, men da bør bildet strekkes opp (interpoleres). Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Om du har mulighet ville jeg foreslå å prøve en slik konverter i butikken, eller eventuelt lese tester av konverteren med bildeeksempler. En konverter vil som nevnt kunne gi dårligere optisk kvalitet, men det er avhengig av hvor bra konverteren er. Jeg har ingen erfaring med denne. Kvaliteten vil kanskje gjenspeiles av prisen, men det trenger ikke å være være slik alltid. Om du har mye bruk for skikkelig tele er det nok feil kamera å bruke, men det trenger ikke å bli så gæli Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå