Gå til innhold

mnt / noob / dualboot / distro / Tips?

Anbefalte innlegg

legger inn ubuntu i dette øyeblikk på en helt ny amd64 maskin og alt funker fint til nå, slang inn winxp på raptor 74gb disken og lagde en 40gb partisjon på en hitachi 250gb sata disk til ubuntu og den booter fint inn til ubuntu så langt (må oppdatere greier fra internett :S)

men hvordan kan jeg få grub til å velge windows som default os ? greit nok at linux er bra men det er fortsatt windows som jeg kommer til å bruke mest pga. ati skjermkort og spill :)

endre default verdi i /boot/grub/grub.conf (om jeg ikke tar mye feil)

edit: skrivefeil

Endret av erikindre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annbefaler deg å starte med gentoo. Kjempe fin distro, enkel å installere, oppdatere og det hele - så lenge du følger den nydelige handbooken som ligger på gentoo.org.

Handbooken er forøvring også oversatt til norsk på linuxguiden.no.

Eneste "negative" med gentoo er at det kan ta en g(oooo)od stund å installere - alt ettersom hvilket "stage" du starter i fra, men i mine øyner var det verdt det.

Lenke til kommentar
Høh? Du skal ikkje få opp noko DOS.

Korleis brant du CDen? Dersom du i Nero seier at den skal lage CDen bootbar trur eg den legg inn DOS av noko slag. Ikkje gjer det.

Joda, gjorde det. Og nå har alt gått horribelt galt. Brant ut en ny en som vanlig iso, men systemet vil ikke boote fra cd-rom selv om jeg har satt det til det.

Det som skjer, og har skjedd, er at jeg ikke klarte å holde fingrene unna den tyske wwbmu-menyen, og følgelig vil ikke engang w2k boote normalt - jeg blir tatt til den tyske wwbmu-menyen først og der må jeg velge en partisjon1 for gjøre det.

Jeg aner problemer. Har brukt hele kvelden++ på å finne ut av dette :p

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Ser at dere har peiling på wwbmu. Lurer på hvordan jeg deaktiverer dette. Hver gang jeg starter laptopen, starter dette tyske(?) programmet og spør om hvilken partisjon som skal startes. Har en Dell laptop med kun winXP installert.

5279671[/snapback]

Du har gått feil, windowsforumet er den andre veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...