Gå til innhold

mnt / noob / dualboot / distro / Tips?

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har tatt turen innom her fordi jeg er nyskjerrig på linux. Tidligere har jeg, mislykket forøvrig, prøvd meg på redhat - er kanskje unødvendig å si at jeg kjører windows nå(w2k).

Men saken er den at jeg på nytt har bygd med opp mot, og etter litt fundering har jeg kommet til at SuSE kan være verdt et forsøk; slackware er ikke noe for meg foreløpig.

Dette har jeg bestemt meg for mens jeg driver å henter inn komponenter til et nytt system, basert på amd64, med nye hd`er. Så la meg konkretisere noe mer ordnet:

1. Har tenkt å kjøre et par wd-raptorer i raid0 som systemdisk, og for det jeg mener er mer eller mindre kritisk. Annet stash blir på andre sata+pata disker. I og med at mitt nye hovedkort har mulighet for raid, så vil jeg naturligvis installere windows ved hjelp av det (ikke velge raid fra windows). Og linux.

Så hvordan bør jeg da gå fram for best mulig install? Husk jeg er komplett noob; bør jeg legge inn dualboot prog a`la grub først, så linux og deretter windows? Håper dere skjønner hvor jeg vil hen med dette spørsmålet.

2. Jo, jeg må ha grafisk brukergrensesnitt, gnome eller kde. Før jeg bestemmer med 100% for hvilken distro osv, la meg finne ut om noen gidder å ta en kjapp pro-con de to. Noen som gidder?

Andre tips, som å gå til http://www.linuxguiden.no/ mottaes med stor takk. Hvem vet, kanskje jeg med tid og stunder blir en gjenganger her

Edit: Leif was here

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Har ikke peiling på S-ATA og RAIDS... så ny HW har jeg ikke :p , men legg inn Windows først, så oppdager SUSE det og tar hensyn til det, setter det opp i bootloaderen, mount'er den osv...

2. Legg inn begge (begge kommer med SUSE) og test selv... det er mer smakssak enn noe annet. Jeg bruker Gnome nå fordi jeg kjører Ubuntu, men kan godt tenke meg KDE igjen senere.

SUSE er en fin distro å starte med.

Lenke til kommentar

Hvorfor begrense seg til Gnome eller KDE? Er et tonn med andre grafiske vindubehandlere som ser bedre ut, ikke krever i nærheten like mye ressurser og er mer konfigurerbare. Selv bruker jeg Windowmaker, Fluxbox er også et annet godt alternativ.

Et lite tips til. Styr unna alt som tilbys av grafiske konfigurasjons programmer. Man lærer ikke å bruke *niz av å bruke dem. Gjør ting på den gode gamle måten, så får du mer ut av linux opplevelsen din.

SATA/RAID er dessverre ikke veldig godt støttet ennå, men så lenge du ikke har SATA/RAID kontroller av den helt nyeste sorten, bør det gå helt greit å sette det opp. Byr det på problemer kan det være lurt å ikke legge boot partisjonen/MBR på en SATA disk i alle fall. Har ikke verken RAID eller SATA selv, så har aldri har muligheten til å prøve å sette det opp, men vet om flere som bruker det uten problemer.

Lenke til kommentar

legger inn ubuntu i dette øyeblikk på en helt ny amd64 maskin og alt funker fint til nå, slang inn winxp på raptor 74gb disken og lagde en 40gb partisjon på en hitachi 250gb sata disk til ubuntu og den booter fint inn til ubuntu så langt (må oppdatere greier fra internett :S)

men hvordan kan jeg få grub til å velge windows som default os ? greit nok at linux er bra men det er fortsatt windows som jeg kommer til å bruke mest pga. ati skjermkort og spill :)

Lenke til kommentar

Man kan vel gjøre alt på "den gode gamle måten" i SuSE også, om man vil?

Finnes det forøvrig noen distro som leser ntfs, eller må jeg kjøre fat uansett i windows for at det skal kunne leses av linux?

Edit: Sitter og leser om ubuntu... Det så ganske interessant ut ja :hmm:

Lenke til kommentar
1. Har tenkt å kjøre et par wd-raptorer i raid0 som systemdisk, og for det jeg mener er mer eller mindre kritisk. Annet stash blir på andre sata+pata disker. I og med at mitt nye hovedkort har mulighet for raid, så vil jeg naturligvis installere windows ved hjelp av det (ikke velge raid fra windows). Og linux.

Så hvordan bør jeg da gå fram for best mulig install? Husk jeg er komplett noob; bør jeg legge inn dualboot prog a`la grub først, så linux og deretter windows? Håper dere skjønner hvor jeg vil hen med dette spørsmålet.

2. Jo, jeg må ha grafisk brukergrensesnitt, gnome eller kde. Før jeg bestemmer med 100% for hvilken distro osv, la meg finne ut om noen gidder å ta en kjapp pro-con de to. Noen som gidder?

1. Installasjonsprogrammene til i hvert fall Fedora og SUSE kan ordne RAID automatisk. GRUB legges inn av innstallasjonsprogrammet.

2. En slik blir alltid litt biased. ;) Prøv begge og lag deg en mening. De fleste større distribusjoner har begge to.

Lenke til kommentar
Man kan vel gjøre alt på "den gode gamle måten" i SuSE også, om man vil?

Finnes det forøvrig noen distro som leser ntfs, eller må jeg kjøre fat uansett i windows for at det skal kunne leses av linux?

1. Selvfølgelig ;)

2. Alle distroer (kanskje med unntak av Fedora, men der er det bare å installere en pakke) kan lese NTFS, men få kan skrive.

Lenke til kommentar

Jepp, FAT-partisjoner kan man fint lese og skrive til. NTFS, derimot, vil jeg ikke anbefale å skrive til, da dette er svært ustabilt, og kan ødelegge partisjonen. Når det gjelder distroer, er jeg skeptisk til Fedora, da denne tar alt for lang tid å installere. Så at noen nevnte FreeBSD, men det kan kanskje bli litt vel hardcore for en nybegynner. Hvis trådstarter har motivasjon nok, vil jeg anbefale nye Slackware 10.1, som nå har fått SATA-støtte.

Lenke til kommentar
Hvis trådstarter har motivasjon nok, vil jeg anbefale nye Slackware 10.1, som nå har fått SATA-støtte.

Kommer til å forsøke meg på en flere distroer vil jeg tro. Men Slakware 9-et eller annet var første linux jeg borti, en heller brutal måte å miste jomfrudommen vil jeg si; hoppet etter ganske kort tid til redhat, men jeg fikk ingen hjelp da. Har den nyeste versjonen av Slakware også støtte for raid?

Så det er da slik at det er anbefalt å ha windows til å skrive i fat om man vil kjøre linux itillegg, altså ikke bruke ntfs i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Hvis trådstarter har motivasjon nok, vil jeg anbefale nye Slackware 10.1, som nå har fått SATA-støtte.

Kommer til å forsøke meg på en flere distroer vil jeg tro. Men Slakware 9-et eller annet var første linux jeg borti, en heller brutal måte å miste jomfrudommen vil jeg si; hoppet etter ganske kort tid til redhat, men jeg fikk ingen hjelp da. Har den nyeste versjonen av Slakware også støtte for raid?

Så det er da slik at det er anbefalt å ha windows til å skrive i fat om man vil kjøre linux itillegg, altså ikke bruke ntfs i det hele tatt?

Det kommer an på hva slags kjerne du vil starte opp med. Det er mange muligheter. Men ja, Slackware har støtte for RAID.

Lenke til kommentar

Ordna med en bootdisk til ubuntu og satte systemet mitt til å boot fra cdrommen. Flink ikke sant? Det som da kommer opp ved boot er en oversikt over A: som da innehold en exe fil. Den sjekker jeg ut, tenkte jeg - og ganske riktig, det var et partisjonsprogram. Men, det var på tysk! Sånn ca akkurat der stoppet jeg i vill frykt for at alle menyer senere skulle være på det språket. Er de det eller ikke?

Edit: Altså, kan det hende jeg har skaffet meg feil språkversjon fra det norske mirroret?

Edit2: Det er wwbmu jeg snakker om her. Klarte selvfølgelig ikke å holde fingrene unna, så får jeg i det minste opp en tysk wwbmu-me|ny om hvilken partisjon jeg vil boote windows fra :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...