Gå til innhold

Vedlikehold og temperatur målinger

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har i dag en AMD Athlon XP 3000+ som bruker luftkjøling. Uten load ligger temperaturen på 44-45. Temperaturen er avlest via corecenter som følger med mitt MSI hovedkort. Såvidt jeg har fortstått så er ikke alltid disse temperaturene til å stole på. Finnes det noen andre/bedre måter å avlese temperaturen på ?

Når jeg først begynner å kjøre litt load på systemet mitt, starter temperaturen å stige til rundt 63-65. Dette syns jeg virker i overkant høyt. Har ikke spesiellt lyst til å investere i en ny vifte så derfor hadde jeg tenkt å skaffe meg vannkjøling. Har vurdert å kjøpe meg et MIST sett. Det jeg lurte på var om det krever mye vedlikehold o.l ved bruk av vann som kjøling. Tenkte på påfylling av vann, sjekk mot lekasjer og annet snacks. Regner vel med at det tar noen dager å installere og sette seg inn i, men selve den biten er jo halve morroa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: Fint at du har et positivt syn på installasjon av vannkjøling da! :yes:

Generelt sett er det ikke mer vedlikehold / ettersyn av et godt montert vannkjølingssystem, kontra det man har i et luftkjølt system. Lekkasjer skal ikke forekomme i et riktig montert system, medmindre det finnes en fabrikasjonsfeil på utstyret. Dette forekommer, så derfor er det greit å prøvekjøre alt før deu monterer ting inn i maskinen.

Kjøleribber etc i en luftkjølt maskin må jo rengjøres for støv og skitt en gang i blant, avhengig av hvor påtrengende hybelkaninene er der maskinen står.

På samme måte, og omtrent med samme hyppighet (normalt et par ganger i året), bør også radiatoren støvsuges / rengjøres for samme plage.

I samme åndedrag sjekker man gjerne vannivået i tanken også, og etterfyller om nødvendig.

Passer du på å bruke destillert vann sammen med en skvett frostvæske, så bør du kunne kjøre minst ett år på samme vannet.

Det beste av alt: Du vil oppleve at maskinen støyer vesentlig mindre, og temperaturvariasjonene på CPU mellom "null last og full last" vil bli noe HELT annet enn hva du pr. i dag opplever. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker. Har sjekka litt og nå har jeg kun en bekymring igjen før jeg anskaffer meg hærligheten. Kan jo selfølgelig dukke opp flere når jeg får tenkt meg litt om da :roll:

Jeg har i dag et MSI K6 delta hovedkort. Hovedkort har ikke hull rundt cpu socketen. Dagens vifte bruker mao den gammle "klemme" løsningen. Det ser heller ikke ut til å være veldig god plass rundt. Det står bl.annet en kondis ganske så nærme. Når de sier at CPU blokka passer til socket 462 aka socket A, følger det da med en klemmeløsning som gjøre at du kan feste den kun til socket'en. I Mist settet jeg har sett på er det denne CPU blokken som brukes. Må jeg ha hull i hovedkortetet eller går det uten ? Hvis ikke må jeg vel kjøpe meg en annen CPU blokk som støtter klemmeløsningen.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg har i dag en AMD Athlon XP 3000+ som bruker luftkjøling. Uten load ligger temperaturen på 44-45. Temperaturen er avlest via corecenter som følger med mitt MSI hovedkort. Såvidt jeg har fortstått så er ikke alltid disse temperaturene til å stole på. Finnes det noen andre/bedre måter å avlese temperaturen på ?

bruker du corecenter eller pcalert viser de 4 grader for mye.

ihvertfall hos meg....

Lenke til kommentar
Når de sier at CPU blokka passer til socket 462 aka socket A, følger det da med en klemmeløsning som gjøre at du kan feste den kun til socket'en. I Mist settet jeg har sett på er det denne CPU blokken som brukes. Må jeg ha hull i hovedkortetet eller går det uten ? Hvis ikke må jeg vel kjøpe meg en annen CPU blokk som støtter klemmeløsningen.

Det er jeg ikke sikker på?

Foreslår at du sender en mail til Microplex om saken. Det finnes jo blokker som baserer seg på socket-festene også, men jeg tror nok de fleste er beregnet for bruk på kort med de fire hullene rundt socket´en på plass.

Lenke til kommentar

Takk igjen Skrue, valgte å gå for den mindre utgaven. Der var jeg sikker på at blokka kan festes på socket festene. Så får jeg heller bruke litt mer penger senere på en større radiator og en blokk til GPU.

Darkstarr. Hvordan vet du at den viser 4 grader for mye ?

Når man først har skaffet seg vannkjøling, blir jo interessen for den faktiske temperaturen større. Hva er den beste metoden å bruke for å avlese "korrekte" verdier på temperatur. Må man bruke en ekstern sensor som man monterer på/nær cpu, eller finnes det andre måter å verifisere temperaturen på ?

Lenke til kommentar
Hva er den beste metoden å bruke for å avlese "korrekte" verdier på temperatur.  Må man bruke en ekstern sensor som man monterer på/nær cpu, eller finnes det andre måter å verifisere temperaturen på ?

Jeg ville så sant det er praktisk mulig, montert egne følere / termometere. Disse er alltid å stole på, fremfor programmer som benytter integrerte følere på hovedkort / CPU.

Min (og mange andre´s) erfaringer, er at disse ikke på noen måte er til å stole på, til det er variasjonene alt for store! En reboot av maskinen, og enny avlesning med samme program(mer), vil alt for ofte vise forskjeller som går over stokk og stein.

Bruker man en riktig montertføler, kan man være 99.9% sikker på at denne viser det samme, fra gang til gang.

Samtidig er det viktig å huske på at ei heller slike følere vil vise "riktig", i og med at de er overflatemonterte.

Feilmarginene fra gang til gang vil uansett være betydelig mindre, og dermed mye mer til å stole på enn hva man kan lese av i Everest, MBM, UGURU, eller tilsvarende programmer.

Lenke til kommentar

Takker igjen Skrue.

Har nå installert mitt vannkjølingssett av typen mist. Ganske så fornøyd med den sålangt. Problemet er jo at mye vil ha mer så nå har jeg bestillt meg en GPU blokk også. Den GPU vifta bråker vanvittig på mitt ATI9800 kort. Valgte å gå for en polarflo blokk denne gangen, gjelder jo å spre pengene litt ;) Bestillte meg også en mCubed viftestyring og temperatur overvåking.

La merke til at den temp sensoren som sitter på mitt MSI-K6-Delta hovedkort mitt ikke egner seg spesielt godt til å overvåke temperaturen. Den opptrer ivertfall veldig underlig :ermm: Testet i går med å fjerne alle kabinett viftene og måle CPU temperaturen fra hovedkortet. Denne steg da til 50 grader :cry: Trodde vannkjøling funka bedre, men jeg var litt skeptisk til temp målingene. Har også en temp måler på NB som også viste 50 grader. Radiatoren var ikke spesielt varm så jeg tok rad vifta og satte den til å blåse luft inn i kabinett på NB og den sitter jo ganske når CPU også. Vips så falt temperaturen til 40 grader på NB, men det rare var at temperaturen på CPU også falt til 43 grader. Nå lurer jeg virkelig på hvor den temp sensoren til CPU sitter. Dette må vel bekrefte at temperatur målinger fra denne sensoren ikke er til å stole på. Når jeg fjernet vifte kunne jeg også kjenne at radiatoren ble varm. Håper jeg får mer kontroll over temperaturen nå som jeg har bestillt meg temp og vifteovervåking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...