J.A.N. Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Hei! Kjøpte en Billion BIPAC 7100G trådløs ruter til min bror som har kjøpt seg bærbar PC med trådløst nettverkskort. Jeg satte opp ruteren og den bærbare hjemme hos meg, og alt fungerte perfekt i to dager. Så kom broderen og hentet utstyret og tok det med seg hjem, og koblet opp ruteren og PC-en. Da virket det ikke lenger. Når han starter opp PC-en får han beskjed om at det er funnet trådløst nettverk og at signalkvaliteten er meget bra. Men når han prøver å gå ut på Internet, får han beskjed om at Internettleseren (Firefox 1.0) ikke kan finne www.sol.no (som han bruker som startside). Jeg ba han starte ledetekst og pinge ruteren, og den svarte med 0 % tap. Alle lampene på ruteren lyser slik de skal, og han har også prøvd å bytte ut ADSL splittern og alle kablene uten at det hjalp noe. Vi har begge 2mbps ADSL linjer fra Telenor, og det er garantert ikke feil på linja, fordi han har en stasjonær som brukte dialup, og den virket rett før han monterte ruteren. Han kommer inn på Web Configuratoren gjennom Internettleseren, men når han klikker på restart ruteren så står det bare please wait, også skjer det ikke noe mer. Nå har det seg slik at han bor noen mil unna meg så jeg skal ikke dit før på mandag, og da skal jeg prøve å resette ruteren til fabrikkinnstilling. Det jeg lurer på er om det er noen som har vært borti dette tidligere, og om det hjelper å resette ruteren til fabrikkinnstilling? Og som sagt så fungerte det helt perfekt hos meg, både med den trådløse PC-en, og mine to stasjonære PC-er med tp cat.5 kabler. Håper på fornuftige svar før mandag Mvh, J.A.N. PS! Det er nyeste firmvare på ruteren. Endret 12. februar 2005 av J.A.N. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Er nok trådløs ruteren som har fått IP fra ADSL routeren din.. Han trenger bare å ta en DHCP relase/renew så den trådløs ruter får IP fra hans ADSL router.. Dette gjør han inne på den trådløs ruteren Lenke til kommentar
J.A.N. Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Er nok trådløs ruteren som har fått IP fra ADSL routeren din..Han trenger bare å ta en DHCP relase/renew så den trådløs ruter får IP fra hans ADSL router.. Dette gjør han inne på den trådløs ruteren Takk for meget raskt svar taz, men hans bærbare har ikke vært koblet opp mot min ruter. Jeg har Billion ruter, men ikke trådløs. Men jeg kan jo prøve det du foreslår. MVh, J.A.N. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hei! Kjøpte en Billion BIPAC 7100G trådløs ruter til min bror som har kjøpt seg bærbar PC med trådløst nettverkskort. Dette er svjv en med innebyggd modem, det første som slår meg er jo at du kan ha feil VPI/VCI-verdier og at du sitter på f.eks 8/35 mens din bror sitter på 0/100 eller omvent, dette er de to verdiene som brukes på TN sitt nett. Du har rett brukernavn og passord inne hos din bror? Lenke til kommentar
J.A.N. Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Hei! Kjøpte en Billion BIPAC 7100G trådløs ruter til min bror som har kjøpt seg bærbar PC med trådløst nettverkskort. Dette er svjv en med innebyggd modem, det første som slår meg er jo at du kan ha feil VPI/VCI-verdier og at du sitter på f.eks 8/35 mens din bror sitter på 0/100 eller omvent, dette er de to verdiene som brukes på TN sitt nett. Du har rett brukernavn og passord inne hos din bror? Hei agvg! Ja, det er en switch med innebygd modem. Passord og brukernavn er riktig. Har ikke forandret VPI/VCI. Disse står som standard 0/32 mener jeg. Skal jeg prøve å forandre disse til 8/35 eller 0/100? Mvh, J.A.N. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Disse står som standard 0/32 mener jeg. Skal jeg prøve å forandre disse til 8/35 eller 0/100? Ja, encapsulation er LLC og det er en av de to verdiene jeg skrev som er korrekt. 8/35 er vanligvis den som brukes men på noen Nokiasentraler brukes 0/100 Lenke til kommentar
J.A.N. Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Disse står som standard 0/32 mener jeg. Skal jeg prøve å forandre disse til 8/35 eller 0/100? Ja, encapsulation er LLC og det er en av de to verdiene jeg skrev som er korrekt. 8/35 er vanligvis den som brukes men på noen Nokiasentraler brukes 0/100 Da skal jeg prøve det på mandag. Gir tilbakemelding på hvordan det gikk. Takk for utrolig raske svar. Er mye inne her og leser, men dette var mitt første innlegg, og jeg er meget imponert! Mvh, J.A.N. Lenke til kommentar
J.A.N. Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Disse står som standard 0/32 mener jeg. Skal jeg prøve å forandre disse til 8/35 eller 0/100? Ja, encapsulation er LLC og det er en av de to verdiene jeg skrev som er korrekt. 8/35 er vanligvis den som brukes men på noen Nokiasentraler brukes 0/100 Prøvde 8/35 på mandag, og det fungerte. Hjertelig takk agvg Mvh, J.A.N. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå