Kestrel Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hei, nok et problem... Jeg har filmet i 16:9, når filmen er redigeringt og ferdig laget i pinnacle studio så kjøres den som 4:3 når jeg ser på den i media player. Noen som har råd? Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Pinnacle Studio har mye problemer med 16:9-format, har jeg hørt. Kanskje du ikke har innstilt eksporteringen i 16:9-format? Lenke til kommentar
Magnusha Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Tror du må sette på 16:9 når du skal lagre filmen fra pinnacle..... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Windows Media Player suger. Så enkelt er det. [ http://bsplayer.org ] BSPlayer takler slikt. - Men kva meiner du eigentleg med «ferdig laga»? Eg forstår ikkje, er det DVD, MPEG, XviD eller noko anna du har eksportert til? Passe på at formatet seier korleis «aspect ratioen» eigentleg er, men trur dei fleste formata held på denne informasjonen. Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg har laget mpeg2... Det går kanskje ikke å lage det i 16:9...? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jojo, men når du importerer filmen i Studio, så må du velge 16:9 FØR du eksporterer filmen fra kamera. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Så teit Studio var då. Mpeg2 har 16:9-bit ja. - Så det er altså Studio sin feil då. (men WMP tek ikkje hensyn til «aspect-ratio» likevel trur eg) Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Så teit Studio var då. Mpeg2 har 16:9-bit ja. - Så det er altså Studio sin feil då. (men WMP tek ikkje hensyn til «aspect-ratio» likevel trur eg) Jo, sånn som jeg har opplevd det, gjør den det. Ihverfall i WMP 10. Beklager, men jeg har aldri likt Pinnacle Studio. Kanskje fordi jeg aldri har prøvd å sette meg ordentlig i det? Endret 12. februar 2005 av Oleway Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 1. Filer avspilt i QT, Media Player som er rendret ut i Pal 720x576 vil se ut som 4:3..men ha et bilde som er ute av proposjoner. 2. Men når de avspilles på en enhet som støtter 16:9..feks en widescreen TV, så vil det se riktig ut. En pixel på PC er firkantet. På en TV så er de litt avlange. Så selv om PAL tv 4:3 og 16:9 har samme oppløsning: 720x576 så er det tolkningen av pixlene som avgjør om noe er widescreen eller ikke. Det som er EKSTREMT viktig når du skyter i 16:9 er å opprette prosjektet og SI at det er widescreen, at du tolker alle objekter som importeres til widescreen... AKIRA Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Takk for respons. Sånn for å gjøre det ennå mer forvirrende så spilles avi opptaket (capured film) i riktig format (WMP viser den som 16:9). Men etter redigering og rendering så vises opptaket i feil format (WMP viser det i 4:3). Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Kan du prøve i en annen avspiller? WinAmp f.eks? Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Hvis WMP viser råmateriale i 16:9, men ferdigversjon i 4:3, er det mer sannsynlig at det er Pinnacle Studio som er problemet enn avspilleren, Pelle. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Sant, det er Studio som ikkje overfører «widescreen»-bit-en då. For eit program... Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Vel, Studio egner seg meget brukbart til importering av 16:9, bare spør Kyrre, han importerer filmen i Studio. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Importering fungerte flott - det er eksportering som ikkje fungerer fint. Det er trass alt ikkje vanskeleg å berre kopiere kva DV-kameraet sender via FireWire- kabelen og leggje det på harddisken. Eg trur faktisk eg kunne ha skrive eit slikt program om eg hadde satt meg inn i det. Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg har prøvd både pinnacle og premiere og har følgende konklusjon: Hvis jeg bruker premiere så vil et film captured i 16:9 bli 16:9 når den er ferdig redigert (titler etc) så sant jeg exporterer den som avi. Hvis jeg velger mpeg eller annen komprimering så blir den 4:3!! Med pinnacle så blir den 4:3 uansett, så sant jeg legger til tekst og titler... Frustrerende.... Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Det er av di 16:9 eigentleg er same oppløysing som 4:3, berre 16:9 har eit anna format på pixlane. Difor retter ikkje teite avspelare opp «aspect ratioen» korrekt. Så du bør endre på eksporteringsvala slik at du eksporterer med 1:1 pixler - du bør altså gjere filmen om. Eg har skrive noko meir om det ein annan plass på forumet. Ikkje korleis du gjer det, men kva for nokon størrelser du bør operere med. Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Ok, jeg forstod ikke fremgangsmåten... Setter veldig pris på en beskrivelse om hvordan jeg gjør det. Lenke til kommentar
skitz0r Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Adobe 1.5 pro vettu... det er tingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå