Gå til innhold

Filmet i 16:9, men blir 4:3....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så teit Studio var då.

Mpeg2 har 16:9-bit ja. - Så det er altså Studio sin feil då. (men WMP tek ikkje hensyn til

«aspect-ratio» likevel trur eg)

Jo, sånn som jeg har opplevd det, gjør den det. Ihverfall i WMP 10. Beklager, men jeg har aldri likt Pinnacle Studio. Kanskje fordi jeg aldri har prøvd å sette meg ordentlig i det?

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

1. Filer avspilt i QT, Media Player som er rendret ut i Pal 720x576 vil se ut som 4:3..men ha et bilde som er ute av proposjoner.

2. Men når de avspilles på en enhet som støtter 16:9..feks en widescreen TV, så vil det se riktig ut.

En pixel på PC er firkantet. På en TV så er de litt avlange. Så selv om PAL tv 4:3 og 16:9 har samme oppløsning: 720x576 så er det tolkningen av pixlene som avgjør om noe er widescreen eller ikke.

Det som er EKSTREMT viktig når du skyter i 16:9 er å opprette prosjektet og SI at det er widescreen, at du tolker alle objekter som importeres til widescreen...

AKIRA

Lenke til kommentar

Importering fungerte flott - det er eksportering som ikkje fungerer fint.

Det er trass alt ikkje vanskeleg å berre kopiere kva DV-kameraet sender via FireWire-

kabelen og leggje det på harddisken. Eg trur faktisk eg kunne ha skrive eit slikt program

om eg hadde satt meg inn i det.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd både pinnacle og premiere og har følgende konklusjon:

Hvis jeg bruker premiere så vil et film captured i 16:9 bli 16:9 når den er ferdig redigert (titler etc) så sant jeg exporterer den som avi. Hvis jeg velger mpeg eller annen komprimering så blir den 4:3!! :thumbdown: Med pinnacle så blir den 4:3 uansett, så sant jeg legger til tekst og titler... :no: Frustrerende....

Lenke til kommentar

Det er av di 16:9 eigentleg er same oppløysing som 4:3, berre 16:9 har eit anna format

på pixlane. Difor retter ikkje teite avspelare opp «aspect ratioen» korrekt. Så du bør

endre på eksporteringsvala slik at du eksporterer med 1:1 pixler - du bør altså gjere

filmen om. Eg har skrive noko meir om det ein annan plass på forumet. Ikkje korleis

du gjer det, men kva for nokon størrelser du bør operere med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...