dsgf Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Antar at du har bygget pc-en selv, i det minste at det er hjemmebygg. Har lyst til å slenge en teori som ikke har vært drøftet på bordet: varme.. To ting du kan gjøre: Test om maskinen skrur seg av når du belaster prosessoren. En måte å gjøre det på er å starte kalkulatoren i windows og slå seg løs med f.eks 9999999999 * 8888888888 * 777777777777 * 6666666666 * 5555555555 osv. Etterhvert begynner den å sutre og spørre om du virkelig gidder å vente. Svar ja, og fortsett helt til evt pc-en skrur seg av. Vask (med isopropanol e.l, IKKE vann) av gammel kjølepasta fra cpu og heatsink, og ha på ny. Selv om boxed-kjølerne til Intel stort sett er bra nok kan det jo hende at du løser problemet ved å kjøpe en ny (og heftigere). Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 test minnet ditt...kan være noe med det...hadde hvertfall problemer med det....hadde tre 256mb brikker....to pc3200 og ett litt gamlere pc2700....fikk problemer når jeg spillte HL2 og cs source....alt låste seg etter en liten stund...fjerna den gamle pc2700brikken og nå så fungerer alt fint... Jeg har en RAM brikke stående i maskinen, som har 512 MB. Hva skal jeg eventuelt gjøre? Hvilken strømforsyning har du? Hvordan finner jeg ut av hvilken strømforsyning jeg har? hmm.. når du sier dette, mener du at du har skjermens strømkabel koblet til strømforsyninga på pc'en? Hadde en slik ordning på den gamle pc'en min. Dette er bare tull og funker ikke skikkelig. Hvis dette er tilfelle, bruk en vanlig strømkabel til skjermen din og stapp den i et vegguttak. Takk for at du kom med den løsningen. Jeg har en grafikk-kabel fra PC'en til skjermen, slik at jeg får bilde. Jeg har ikke en egen strømkabel fra skjermen til veggen, skjermen sin strømforsyning går via PC'en. Mener dere at jeg trenger en egen strømforsyning til skjermen? Kun i spill det skjer? Hadde lignende problem med Radeon 9800 Pro. Spillet frøs, skjermen ble svart. Men etter en stund gikk maskinen tilbake til windows hvor jeg fikk "VPU Recover" feilmelding. Dette rettet seg etter ATI kom med et par generasjoner nye drivere. Så har du ikke oppdatert drivere for skjermkortet, er det noe av det første du bør gjøre. Men jeg leste også en del plasser da jeg researcha problemet at lignende kan skje om du har for liten strømforsyning som andre her sier. Jeg også har fått opp en sånn derre ''VPU recover'' greie. det skjer bare i selve spillet, ikke i menyen f.eks Jeg har oppdatert nye drivere. Antar at du har bygget pc-en selv, i det minste at det er hjemmebygg. Har lyst til å slenge en teori som ikke har vært drøftet på bordet: varme.. To ting du kan gjøre: Test om maskinen skrur seg av når du belaster prosessoren. En måte å gjøre det på er å starte kalkulatoren i windows og slå seg løs med f.eks 9999999999 * 8888888888 * 777777777777 * 6666666666 * 5555555555 osv. Etterhvert begynner den å sutre og spørre om du virkelig gidder å vente. Svar ja, og fortsett helt til evt pc-en skrur seg av Hjalp ikke noe særlig, har ikke noe kjølepasta liggende heller. kimmer: Jeg er ingen Dataguru så det tar nok litt tid før du kan få svar på spørsmålene dine?. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Har du prøvd å kjøre gjennom testene i dxdiag? Hvis skjemkortet er defekt så vil du kunne sjekke dette ved å kjøre test på Directdraw og Direct3d samt sjekke at AGPtexture acceleration funker. Klikk start->kjør->skriv dxdiag i vinduet og klikk ok. Vent til grafen nederst i vinduet som kommer opp har jobbet seg ferdig.Noter deg hvilken DX versjon du har. Klikk på display, sjekk at AGP texture acceleration er enablet, kjør så igjennom testene på samme side. Hvis en av testene feiler så prøv å oppdater til siste directx versjon, hvis det ikke går fordi du har siste versjon eller at testene fremdeles ikke kjører igjennom så er skjermkortet ditt etter all sannsynlighet defekt og trenger å byttes. Grei måte å teste skjermkort på. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 HVA hjalp ikke? 'Kalkulatortesten'? Og JA, vi mener at du ikke skal kjøre strømmen til skjermen igjennom powersupplyet på pc-en. Du trenger ikke egen strømforsyning til skjermen, bare egen strømkabel. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Har du prøvd å kjøre gjennom testene i dxdiag? Hvis skjemkortet er defekt så vil du kunne sjekke dette ved å kjøre test på Directdraw og Direct3d samt sjekke at AGPtexture acceleration funker. Klikk start->kjør->skriv dxdiag i vinduet og klikk ok. Vent til grafen nederst i vinduet som kommer opp har jobbet seg ferdig.Noter deg hvilken DX versjon du har. Klikk på display, sjekk at AGP texture acceleration er enablet, kjør så igjennom testene på samme side. Hvis en av testene feiler så prøv å oppdater til siste directx versjon, hvis det ikke går fordi du har siste versjon eller at testene fremdeles ikke kjører igjennom så er skjermkortet ditt etter all sannsynlighet defekt og trenger å byttes. Grei måte å teste skjermkort på. Har skjekket dette nå og alt var i sin skjønneste orden. Endret 13. februar 2005 av TheWiz Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) HVA hjalp ikke? 'Kalkulatortesten'? Og JA, vi mener at du ikke skal kjøre strømmen til skjermen igjennom powersupplyet på pc-en. Du trenger ikke egen strømforsyning til skjermen, bare egen strømkabel. Jeg har koblet til dette nå, men det er fortsatt litt bugg med PC'n, den går ikke i svart noe lengere men bildet ''fryser'' på noen spill. Jeg spillte Doom 3 i stad og det funket uten problemer, men CoD klikket etter en stund. Kimmer; Hvordan kan jeg finne ut av spørsmålene dine? Endret 13. februar 2005 av TheWiz Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Oppsumering: Jeg har skjekket og byttet porter på RAM'en og skiftet ut med et annet - ikke noe forbedring. Har testet grafikkortet for feil - ingen feil. Strømforsyning er helt ok, nå blir ikke skjermen svart noe mer. Kalkulator trikset virket heller ikke. Spørsmål: - Hvordan kan jeg skjekke forskjellige ting om minnet? (RAM) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Spørsmål:- Hvordan kan jeg skjekke forskjellige ting om minnet? (RAM) prøv memtest86 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 hmm.. når du sier dette, mener du at du har skjermens strømkabel koblet til strømforsyninga på pc'en?Hadde en slik ordning på den gamle pc'en min. Dette er bare tull og funker ikke skikkelig. Hvis dette er tilfelle, bruk en vanlig strømkabel til skjermen din og stapp den i et vegguttak. Takk for at du kom med den løsningen. Jeg har en grafikk-kabel fra PC'en til skjermen, slik at jeg får bilde. Jeg har ikke en egen strømkabel fra skjermen til veggen, skjermen sin strømforsyning går via PC'en. Mener dere at jeg trenger en egen strømforsyning til skjermen? Skjermen har en egen strømforsyning den. Du trenger en såkalt "nettkabel", dvs. en slik som går fra veggen til datamaskinen med strøm. En slik fungerer også på skjermen. Da tar du ikke kanskje sårt trengte watt fra PCen, men får strøm til skjermen direkte fra veggen istedet. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 hmm.. når du sier dette, mener du at du har skjermens strømkabel koblet til strømforsyninga på pc'en?Hadde en slik ordning på den gamle pc'en min. Dette er bare tull og funker ikke skikkelig. Hvis dette er tilfelle, bruk en vanlig strømkabel til skjermen din og stapp den i et vegguttak. Takk for at du kom med den løsningen. Jeg har en grafikk-kabel fra PC'en til skjermen, slik at jeg får bilde. Jeg har ikke en egen strømkabel fra skjermen til veggen, skjermen sin strømforsyning går via PC'en. Mener dere at jeg trenger en egen strømforsyning til skjermen? Skjermen har en egen strømforsyning den. Du trenger en såkalt "nettkabel", dvs. en slik som går fra veggen til datamaskinen med strøm. En slik fungerer også på skjermen. Da tar du ikke kanskje sårt trengte watt fra PCen, men får strøm til skjermen direkte fra veggen istedet. Har ordnet dette nå, det er fortsatt NOEN spill som klikker Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Fant du ut hva slags strømforsyning du har, og hvor mange watt den er på? Hvis ja, gå til denne siden og sjekk om du har mange nok watt: http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Det KAN jo være strømforsyningen siden det hjalp å koble skjermen utenom, men hvis ikke tipper jeg på at det er noe galt med skjermkortet ditt. - Grunnen til at skjermen ble svart tidligere er rett og seltt fordi skjermkortet ditt (GPU'en) hang seg, når skjermen ikke får et aktivt signal som det forstår går den i ventemodus slik som du beskriver. Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Fant du ut hva slags strømforsyning du har, og hvor mange watt den er på? Hvis ja, gå til denne siden og sjekk om du har mange nok watt:http://www.jscustompcs.com/power_supply/ Jeg har ikke funnet ut hvor mye strømforsyning jeg får, men jeg trenger 282 ifølge linken til Ratleto. kjetilkl Jeg har skjekket skjermkortet for feil og det var i sin skønneste orden. En annen ting: Hvordan finner jeg ut hvor mye strømforsyning jeg får akkurat nå? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 kjetilkl Jeg har skjekket skjermkortet for feil og det var i sin skønneste orden En annen ting: Hvordan finner jeg ut hvor mye strømforsyning jeg får akkurat nå? Hvordan sjekket du/vet du at det er i ordren? Sjekk fabrikat og "rating" (W) bak ved siden av strømledningen Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 kjetilkl Jeg har skjekket skjermkortet for feil og det var i sin skønneste orden En annen ting: Hvordan finner jeg ut hvor mye strømforsyning jeg får akkurat nå? Hvordan sjekket du/vet du at det er i ordren? Sjekk fabrikat og "rating" (W) bak ved siden av strømledningen Klikk start->kjør->skriv dxdiag i vinduet og klikk ok. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Klikk start->kjør->skriv dxdiag i vinduet og klikk ok. Dette sier absolutt ingenting om at det ikke er feil på skjermkortet ditt. - Prøv å teste et annet skjermkort (gjerne likt) Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Hvis skjemkortet er defekt så vil du kunne sjekke dette ved å kjøre test på Directdraw og Direct3d samt sjekke at AGPtexture acceleration funker. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 kjetilkl Jeg har skjekket skjermkortet for feil og det var i sin skønneste orden En annen ting: Hvordan finner jeg ut hvor mye strømforsyning jeg får akkurat nå? Hvordan sjekket du/vet du at det er i ordren? Sjekk fabrikat og "rating" (W) bak ved siden av strømledningen Klikk start->kjør->skriv dxdiag i vinduet og klikk ok. Dette er nok dessverre ikke nok dersom det er en maskinvarefeil i grafikkortet... dxdiag sier forsåvidt bare om DirectX er ok installert og om ting ser bra ut. Det kan ikke si noe om grafikkortet sin tilstand hvis det er "ekle"/vanskelige feil med det. For å finne ut hva slags strømforsyning du har, og hvor mange watt den er på, så må du nok inn i kabinettet, og kanskje t.o.m. skru løs strømforsyninga dersom lappen med info tilfeldigvis er mot en vegg. Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Kan være at spillene er stilt til å kjøre på høyere oppløsning en skjermen din takkler. Prøv å legge inn DirectX på nytt. Lenke til kommentar
martiba Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Jeg hadde et ATI Radeon 9600 pro 128MB før, og symptomene dine er veldig like mine. Det jeg gjorde etter mye mas, var å flashe BIOS. Etter dette har jeg aldri hatt problemer med at bilde fryser eller at skjermen slår seg av.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå