Gå til innhold

To SLI or not to SLI

Ravn

Anbefalte innlegg

Kommer man egentlig utenom SLI hvis man skal kjøpe nytt HK og prosessor i dag? Er det i det hele tatt vits å kjøpe noe annet?

Sitter på et AGP skjermkort for tiden (POV GeForce 6800 GT 256mb), men bør jeg bare selge dette og kjøpe meg en PCI-E utgave? Virker på meg som AGP er på vei ut...

Er litt frustrert her jeg sitter, og håper at noen kan hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du gidder å bruke mye mer penger enn nødvendig bare for å ha 2 skjermkort. Det er ikke bortkastet å kjøpe f.eks. hovedkort med AGP. Kommer helt an på hva du skal bruke pcen til.

OT: Er du missfornøyd med ytelsen på ditt POV GeForce 6800 GT 256mb ? :ermm:

Lenke til kommentar

Tar man en "storhandel" idag er det vel "dumt" å gå på AGP sporet, OK du får "fett" grafikkort, RAM og CPU , men om et år eller mer starter vel tørken på de "grommeste" korta med AGP. Skifte av alt nå mener eg PCI-E sporet er mer "fremtidsikra", selv om en klarer seg med 6600 eller lavere kort idag har en muligheten å gå lenger på den plattforma. SLI mangler vel støtte i endel spill mm. nå, men det er vel ting som kommer... Gikk selv PCI-E / SLI -sporet selv om eg bruker et GT6600 / ATI X700Pro nå, TI4400 kortet eg hadde fra høsten 2002 stiller vel knappt opp mot dagens "laveste".

Lenke til kommentar

Det mange ikke tenker på er for SLI skal funke, så må spillene ha blitt klargjort i driverne for det, og det er det ikke alle som har blitt. Faktisk sist jeg så dette nevnt så var det kun rundt 20 tittler som var klare, og 5-6 av disse var test programme av typen 3D-mark.

Derfor kan man se i tester at noen spille ikke har så stor forbedring i forhold til 1 skjermkort.

Lenke til kommentar
Det mange ikke tenker på er for SLI skal funke, så må spillene ha blitt klargjort i driverne for det, og det er det ikke alle som har blitt. Faktisk sist jeg så dette nevnt så var det kun rundt 20 tittler som var klare, og 5-6 av disse var test programme av typen 3D-mark.

Derfor kan man se i tester at noen spille ikke har så stor forbedring i forhold til 1 skjermkort.

Ja dette er jeg klar over, men man sitter iallefall på muligheten til å ha 2 kort. Virker for meg som dette er mer fremtidsrettet, da jeg kun trenger å kjøpe meg et nytt grafikkort for at maskinen blir über igjen. Vet ikke hvor lenge produsentene kommer til å gi ut AGP kort, og om det blir gitt ut flere nForce drivere som ikke er nForce 4...

Lenke til kommentar

Om du har ett GeForce 6800 AGP kort idag, hva er vitsen med å skifte bare for å skifte?

Ett PCI-E kort er jo ikkje noe raskere enn det du har i dag. Om resten av PCen har ok ytelse så duger det flott i to år til. Og da er det mye raskere kort å få enn SLI 6800.

Om du bytter ut komponentene i dag får du lite og ingenting igjen umiddelbart, og imho heller ikkje noen oppside å snakke om ved å sette i ett kort til. Greit nok at det vil gi mye større ytelse å sette i ett 6800 kort til om ett år, men eg tror at du da får mye bedre ytelse av ett kort med en brikke som ikkje er på markedet i dag.

Behold AGP-kortet ditt i ett par år til, så bytter du ut hele skjiten i 2007. Det hadde ihvertfall eg gjort :)

Lenke til kommentar

Mener Dastardly har et godt poeng her!

Kan ikke ksjønne hvor du får tanken om at du må oppgradere nå fra... Du sitter med en grom pc med et av de nyeste skjermkortene! maskinen din burde kunne ta unna alt av spill som er og kommer... Og et bytte nå, for å være mer fremtidsrettet, er jo et bortkastet tapsprosjekt: sånn jeg forstår vil du kun bytte til en bedre prosessor og et mer fremtidsrettet hovedkort, men kjøpe samme skjermkort, men bare til pci-e... og hvis du ikke skal bytte alt nå, hvor bytte for å være fremtdsrettet?

hvorfor ikke bare bruke det du har til du ikke er fornøyd med ytelsen, og la all "hype" være som det er... "hype"!

not to sli!

edit: dessuten vil den oppgraderingen du snakker om, da i fremtiden, være mye billigere

Endret av LeChef
Lenke til kommentar

Har oppgradert fra xp2600+ oc200mhz på 3200 corsair cas 2 ram og 9700pro kort til Asus a8n deluxe med Amd 64 3200+ og 2x6600gt kort

Noen ytelsesøkning på proz. er ubetydelig mens gt6600 gir en ok økning i single i forhold til 9700pro

Problemet er art det er kun få spill som har drivere som støtter SLI så jeg vil heller anbefale 6800gt eller ati x800xt

Spill som Fs2004 og NFSu 2 gir ingen ytelsesøkning i SLI, kommer til og bytte hvis det ikke kommer drivere som støtter flere app. og spill

Lenke til kommentar
Gode poeng:

Men mitt dilemma er, however, jeg har 4000.- som kan brukes på CPU og hovedkort ELLER leveres tilbake. Ikke brukes på noe annet. Bundete midler kan man gjerne kalle det.

Veeeel, det forandre jo hele greia.

Men siden du HAR ett av de grommeste grafikkortene som kan kjøpes, og det er AGP, og du ikkje har nok til å bytte BÅDE CPU, hovedkort og grafikkort, så er eg enig med eg i valg av kort og CPU. Du vil ha en konge-PC det neste året, og den vil holde fint i enda ett år.

Lenke til kommentar
Gode poeng:

Men mitt dilemma er, however, jeg har 4000.- som kan brukes på CPU og hovedkort ELLER leveres tilbake. Ikke brukes på noe annet. Bundete midler kan man gjerne kalle det.

Veeeel, det forandre jo hele greia.

Men siden du HAR ett av de grommeste grafikkortene som kan kjøpes, og det er AGP, og du ikkje har nok til å bytte BÅDE CPU, hovedkort og grafikkort, så er eg enig med eg i valg av kort og CPU. Du vil ha en konge-PC det neste året, og den vil holde fint i enda ett år.

Kan jo selge AGP kortet og kjøpe PCI-E da...

Lenke til kommentar
du kan f.eks kjøpe et hovedkort som både har PCIx og AGP.. så kan du bruke skjermkortet ditt så lenge du vil...

hø? gi meg link til dette "vidunder" hovedkortet :D

et bortkastet tapsprosjekt
:yes: skjønner ennå ikke hvorfor du vil kaste penga ut av vinduet på minimal ytelsesforskjell. Vent noen måneder du ;)
Lenke til kommentar
du kan f.eks kjøpe et hovedkort som både har PCIx og AGP.. så kan du bruke skjermkortet ditt så lenge du vil...

hø? gi meg link til dette "vidunder" hovedkortet :D

et bortkastet tapsprosjekt
:yes: skjønner ennå ikke hvorfor du vil kaste penga ut av vinduet på minimal ytelsesforskjell. Vent noen måneder du ;)

Er ikke værre enn å søke etter Elitegroup i prisguiden det.. men skal visst ikke være så bra :p

Dessuten er det kun LGA775 sokkel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...