Gronz Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Okei, nå har jeg lastet ned installasjonenfilen og brent den inn på en CD. Men klarer ikke å få den til å lese fra CD-rommen ved oppstart. Og hvordan åpner jeg BIOSEN? Når jeg startet datamaskinen starter den automatisk Windows 95, får se bootscreene, og etter en stund kommer Error meldingene, og Scandisk begynner å kjøre. Har også prøvd å trykke alle F1/2/3 osv knappene. Noen som kan hjepe meg? Som oftest trykker du på DELETE for å gå inn i BIOS. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Noen gamle bioser støtter ikke boot fra cd. Hva pokker het den disketten igjen? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian/Gentoo er jo noen gode destroer for gamle pcer Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian/Gentoo er jo noen gode destroer for gamle pcer Gentoo? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian/Gentoo er jo noen gode destroer for gamle pcer Gentoo? er ikke gentoo en god destro og ha på en gammel pc da? _______________________________________________ www.gentoo.org Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian/Gentoo er jo noen gode destroer for gamle pcer Gentoo? er ikke gentoo en god destro og ha på en gammel pc da? _______________________________________________ www.gentoo.org Nei. Gentoo kompilerer alt fra scratch utenom i stage 3 der den (så vidt jeg vet) bare kompilerer kjernen. Men selv kjernekompilering går sakte på en så gammel PC. Dessuten passer ikke Gentoo for nybegynnere. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian/Gentoo er jo noen gode destroer for gamle pcer Gentoo? er ikke gentoo en god destro og ha på en gammel pc da? _______________________________________________ www.gentoo.org Jo eldre maskinen er jo nærmere er den i386 og jo mindre utbytte har man av spesielle Cpu optimaliseringer. Pluss, å kompile et helt system på 100Mhz tar sinsykt lang tid. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian woody! (uten X såklart) Jeg har en 233mhz (i586) som kjører debian gnu woody og fluxbox (+ div. gtk1.x program) raskt, da skal en 100mhz kjøre links, apache nano, tex, modplug, etc. fint Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Debian woody! (uten X såklart)Jeg har en 233mhz (i586) som kjører debian gnu woody og fluxbox (+ div. gtk1.x program) raskt, da skal en 100mhz kjøre links, apache nano, tex, modplug, etc. fint Sarge! Sarge! Kjører det på en 160 mhz Pentium 1 med 64 MB Ram - en lett webserver/sshd. Sånn rent bortsett fra at det bråker som et helvet*, så fungerer det prikkfritt. Satt den opp, og det eneste jeg tenker på den i dag, er: - på: skru på strømmen - kontroll-alt-delete: shutte ned pent. dessverre må jeg skru av strømmen manuelt (pc'n har APM støtte da... Smoothwall greide å skru den av. Hvilke pakker må jeg apt'e inn for å få dette til å funke?) Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Tilbake til: Hvordan få igang installasjon på en PC som ikke booter fra CD: Se på installasjonscden om du har en katalog som heter images. Den skal inneholde diskimages, altså filer som kan skrives til en floppy som du deretter kan boote maskinen fra. Du trenger spesiell programvare for å lage floppyen under windows (en vanlig kopiering funker ikke!) det er beskrivelse av hvordan du skal gjøre det og muligens dosverktøyet du trenger i katalogen. (Finner ikke mine installasjonscder nå, så jeg kan ikke skjekke) M. Edit: Der var CDen: du finner diskimages i install/floppy på cden og verktøy for å bruke dem i tools-katalogen. Der finnes også et program som heter loadlin som gjør det mulig å boote 'videre' til linux fra dos / win 95 / 98 (Tror ikke det funker fra NT / 2000 / XP, men har aldri testet, tror tilsvarende at det bør funke fra ME, men har heller ikke testet det) Endret 15. februar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 muligens dosverktøyet du trenger i katalogen. http://strawberry.resnet.mtu.edu/pub/rawwritewin/ Lenke til kommentar
genstian Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 ok og compilere Gentoo kommer til og ta en måned Lenke til kommentar
toak Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Okei, slik er ståa no; Har brent ut Linux Debian på en cd, men får ikke pcen til å lese fra Cd-romen. Har prøvd å gå inn i biosen, men får det ikke til. Men uansett, tror jeg det er noe som er koblet feil inni maskinen, med harddiskene. Maskinen har ikke vært i bruk lenge, og har vært demotert flere ganger. Fra de to harddiskene går det en bred ledning ned til hovedkortet, og en strømledning til hver. Men det er en ledig kontakt på hver av harddiskenen, men det er ingen ledninger som passer inni der. Det er en løs ledning som går fra Cd-romen, men den passer ikke i noen av herddiskene. Hjelp! Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Spørre i hardware-delen av forumet? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Synes det hardwareoppsettet høres fornuftig ut. HDene skal bare være koblet med en flatkabel til hverandre og hk-et + strøm. Det som ser ut som en ledig kontakt er sannsynligvis bare plassene for å sette på 'jumpere' for å konfigurere disken. Ledningen fra CDen er sannsynligvis for å koble lyd fra CDen til et lydkort. Har du prøvd å boote maskinen fra diskett? Sett inn en diskett før du slår på strømmen og se hva som skjer, dersom maskinen begynner tygge på den og deretter kommer med en feilmelding, så må du prøve å skrive ut en disk vha verktøy og images som ligger på cden (se rettelse på min post over). Eventuelt, dersom du klarer å komme inn i dosmodus for W0.95, og får kontakt med harddisken, (dir d:, evt dir e: dersom du har flere hder) kan du prøve å bruke loadlin som også finnes på sarge disken. Jeg tror heller ikke det har så mye for seg å prøve å gå inn i bios, siden maskinen neppe kan boote fra CD. (Den første maskinen jeg var borti som kunne det var en (da noe av det langsomste man kunne kjøpe) P-133 fra 1997, en P-100 er sannsynligvis et par år eldre. Me, om du vil være helt sikker, kan du prøve å ta ut en minnebrikke fra maskinen [med strømmen av!!] og så boote. Da vil den sannsynligvis fortelle at den ikke kjenner igjen minneoppsettet og be deg gå inn i bios (ved å trykke en passende tast) for å sette det opp riktig, Da kan du bruke samme tast for å komme inn og se på boot-muligheter. (Ellers er F2 eller F10 råtipsene for biostilgang. Ja, det hender også at det 'hjelper' å taste i vei rett etter at du har slått på strømmen, da vil du kunne forstyrre tastaturskjekken i oppstarten og da vil du også bli invitert inn i biosen for å rette opp det maskinen tror er feil. (Har opplevd det selv et par ganger, men det er en stund siden sist jeg prøvde) Lykke til! M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå