Gå til innhold

Kan jeg kjøre Linux på en gammel pc?

toak

Anbefalte innlegg

Hei,

vi har en gammel datamaskin som egentlig ikke virker skikkelig, eller Windows virker ikke skikkelig. Kommer ikke inn i Windows, får kun se Bootscreenen, og så kommer Error meldingene. Har også prøvd å kjøre en Scandisk, men uten hell. Å komme inn i SIkkerhetsmodus funker heller ikke. Det jeg da tenkte på, var å avistallere Windows, og installere Linux på maskinen, siden jeg ikke finner den orginale Windows Cden. Men så lurer på jeg på, går det an å kjøre Linux på en så gammel maskin?

Maskinen bruker Windows 95, ca 100 Mhz prosessor, rundt 8 GB lagring (to disker) og 32 MB Ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

vi har en gammel datamaskin som egentlig ikke virker skikkelig, eller Windows virker ikke skikkelig. Kommer ikke inn i Windows, får kun se Bootscreenen, og så kommer Error meldingene. Har også prøvd å kjøre en Scandisk, men uten hell. Å komme inn i SIkkerhetsmodus funker heller ikke. Det jeg da tenkte på, var å avistallere Windows, og installere Linux på maskinen, siden jeg ikke finner den orginale Windows Cden. Men så lurer på jeg på, går det an å kjøre Linux på en så gammel maskin?

Maskinen bruker Windows 95, ca 100 Mhz prosessor, rundt 8 GB lagring (to disker) og 32 MB Ram.

Ja, men du kan ikke bruke tunge skrivebordsmiljøer som GNOME eller KDE, men rene window managere som Fluxbox eller Blackbox.

Lenke til kommentar

I utgangspuktet vil jeg bare få den til å funke. Jeg kommer ikke til å bruke den i det dagligdakse liksom, og noen store tunge programmer kommer jeg ikke til å ha på den. Hvis jeg får det til, skal jeg kanskje bruke den som web-server, selv om det kanskje vil gå litt treigt.

Endret av toak
Lenke til kommentar
Men la oss si at jeg hadde lastet ned Knoppix, og brent det ut på en CD. Hvordan skal jeg da få installert det? Bare putte cden inni Cd-rom'en og så starter installasjonen automatisk?

Knoppix er en LiveCD, som betyr at den kjøres fra CD. På gamle maskiner vil dette gå svært tregt. Hvis du skal innstallere distroen på disken anbefaler jeg deg at du bruker en annen distribusjon.

Lenke til kommentar
Men la oss si at jeg hadde lastet ned Knoppix, og brent det ut på en CD. Hvordan skal jeg da få installert det? Bare putte cden inni Cd-rom'en og så starter installasjonen automatisk?

Knoppix er en LiveCD, som betyr at den kjøres fra CD. På gamle maskiner vil dette gå svært tregt. Hvis du skal innstallere distroen på disken anbefaler jeg deg at du bruker en annen distribusjon.

En annen distibusjon? hvilken da?

har ikke så mye peiling på linux :p

Lenke til kommentar

En annen distibusjon? hvilken da?

har ikke så mye peiling på linux :p

For eldre PC'er passer disse distroene godt:

Debian Woody og Berry Linux

http://www.debian.org/

http://berry.sourceforge.jp/

Lenke til kommentar
Holder på å laste ned Berry Linux no :D

men på hjemmesiden til Berry Linux stod det at jeg måtte sette Biosen til å starte fra Cd-romen. Hvordan gjør jeg dette?

Se i manualen til hovedkortet ditt. ;) Ofte trenger du bare å trykke F12 e.l. rett etter maskinen er startet, men i noen tilfeller må du inn i BIOS.

Lenke til kommentar

Minimum System Requirements:

Intel-compatible CPU (i686 or later)

20 MB of RAM for text mode, at least 96 MB for graphics mode with KDE

(at least 128 MB of RAM is recommended to use the various office products)

Bootable CD-ROM drive, or a boot floppy and standard CD-ROM (IDE/ATAPI or SCSI)

Standard SVGA-compatible graphics card

Serial or PS/2 standard mouse or IMPS/2-compatible USB-mouse.

Ehh... Pentium 1 er en *i586* - denne krever en *i686* - dvs pentium pro eller bedre...

Debian Sarge!

Lenke til kommentar

ehm, ja, holder på å laste ned Debian istede for, fordi Berry Linux gikk utrolig sakte å laste ned. Men det var vedlig mange "versjoner" eller hva jeg skal kalle det å velge mellom. Gikk for 'Debian-30r1-i386-binary-5.iso' , er dette feil?

Lenke til kommentar

Nja, det kommer an på... Har du maskinen du skal installere på koblet til bredbånd, bør du heller gå rett på sarge:http://www.debian.org/devel/debian-installer/ Du vil ha netinst for i386.

Bare så det er sagt, jeg installerte sarge på en PII 266 med 32 MB, jobbet en del med å optimalisere, men har enda ikke klart å få til noe fornuftig med gui på den. Den funker imidlertid i tekstbasert eller som X-terminal. På den annen side, jeg har hatt bedre resultater med en 166MHz maskin med 64 MB, så om du har noe minne liggende, prøv å stappe inn det, og du kan ha en maskin til å leke litt med.

M.

Lenke til kommentar
ehm, ja, holder på å laste ned Debian istede for, fordi Berry Linux gikk utrolig sakte å laste ned. Men det var vedlig mange "versjoner" eller hva jeg skal kalle det å velge mellom. Gikk for 'Debian-30r1-i386-binary-5.iso' , er dette feil?

Det er cd 1, 2, 3, 4, 5 i installasjons-settet. Man trenger egentlig bare en 150 mb stor iso for selve installasjonen. Resten er fordelt i program-pakker, og kan hentes ned fra internett. Grunnen til at det er 5 640 mb cd'er er fordi at man da kan installere de pakkene fra cd, istedet for å vente på at de skal bli lastet ned.

Lenke til kommentar

Okei, nå har jeg lastet ned installasjonenfilen og brent den inn på en CD. Men klarer ikke å få den til å lese fra CD-rommen ved oppstart. Og hvordan åpner jeg BIOSEN? Når jeg startet datamaskinen starter den automatisk Windows 95, får se bootscreene, og etter en stund kommer Error meldingene, og Scandisk begynner å kjøre. Har også prøvd å trykke alle F1/2/3 osv knappene.

Noen som kan hjepe meg?

EDIT: har funnet det ut

Endret av toak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...