_Adler_ Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Har et spørsmål ang. 2 objektiver. Sigma objektiv, er de veldig dårlige i forhold til Canon sine siden de er så mye billigere? Vurderer jo å kjøpe denne: Canon Zoom objektiv EOS-EF 100-400/4.5-5.6 L IS USM til en pris rundt 13000, men så ser jeg at Sigma har et Sigma objektiv 170-500 mm F5-6,3 RF APO (Feste for Canon kameraer)til bare rundt 10000. Hva er forskjellen og hvor stor er den. Bør jeg legge i de 3000 ekstra for å få Canon objektivet eller er Sigma objektivet et godt og billig alternativ? På forhånd takk! Hilsen Daniel aka. _Adler_ Endret 12. februar 2005 av _Adler_ Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hei Adler. Sigma sitt 170-500 er et bra objektiv. Jeg kjenner ikke mer til det enn det jeg har lest, men det får generelt gode omtaler. Jeg vet ikke hva slags kamera du har, men hvis du har et digitalt Canonkamera med 1,6x cropfaktor, så vil det være sjelden du trenger 500mm. Det er også sjelden du vil trenge 400mm. Unntakene er hvis du driver med fuglefotografering f.eks. Men med 500mm f/6.3 trenger du enormt mye lys for å kunne håndholde kameraet. Da stiller du mye sterkere med 400mm f/5.6 og bildestabilisator. Canon sitt objektiv er veldig solid bygget, værbeskyttet og gir meget skarpe bilder. Jeg vet ikke hvordan Sigma sitt objektiv er på det området, men de pleier å være bygget svakere enn Canons L-objektiver. Når prisforskjellen ikke er større ville jeg valgt Canon 100-400. Jeg kjøpte selv dette objektivet for noen år siden, men da til analogt kamera, for å bruke på safari. Til det er det helt uovertruffent. Du må vurdere hvor mye bildestabilisator betyr, evt hvor mye den ekstra brennvidden betyr. Hvis du fotograferer hovedsaklig med stativ, betyr ikke bildestabilisatoren mye, og da kan Sigma sin være et godt alternativ. Erik Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 EF 100-400 IS er et meget godt objektiv. Det er skarpere på 350-370mm enn på full zoom 400mm, men absolutt brukbart på full zoom også. IS er snadder Jeg har ved noen anledninger lånt et slikt objektiv og her er et bilde som eieren av det objektivet tok for noen dager siden på 400mm lukkertid 1/20s. han støttet solblenderen mot et gjerde, men hadde til gjengjeld dattera si på den ene armen http://foto.no/cgi-bin/bildegalleri/vis_bilde.cgi?id=159903 Jeg ville gått for den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå