Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ustabil tomgang, trenger tips

Anbefalte innlegg

Karer, jeg har en 405 GRi. I det siste (siste uka) har den begynt å gå ustabilt på tomgang, dvs. den faller under normal gange, og stopper av og til. Dette skjer som regel ved frikobling/girskift, i kryss etc.

Har ikke gjort noe som helst med bilen i det siste, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å sjekke.....tips?

T'Weed

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, har ikke hatt noe service på den i det hele tatt (kjøpt i fjor høst), og skal ha EUkontroll nå på mandag. Venter med alt det der til jeg får en viss peiling på andre eventualiteter. (er bekymra for forstillinga...)

Fikk tips om å sjekke alle vakumslanger, og når jeg tenker meg om var jeg vel borti noe av det sist jeg var under panseret

T'Weed

Lenke til kommentar

Hei T-weed.

Som du selv sier er jo alt av vakum et bra sted å begynne, skjekk at alle er skikkelig på, og at de ikke har sprekker. Gammel olje i seg selv vil neppe føre til dårlig tomgang, men den har vel en form for veivhusutluftning, (at veivhusluften går tilbake inn i innsugnigsluft fra toppdeksel, oljepåfyllingsrøret eller lignende.)

Hvis det da er veldig mye majones (kondens) kan jeg forestille meg at det kan skape problemer, slik at olje indirekte kan forsyrre tomgangen...

Har du tomgangs regulering i form av en tomgangsmotor, kan også tette slanger her skape problemer som du nevner. Så om alle slangene er på og hele, kan du ta av og se inni tomgangskrets-slanger også.

Ellers er det jo alle de tingene zupreme nevner som også bør være i orden...

Lykke til med EU :thumbup:

Lenke til kommentar

EU (PKK) i går på NAF, Sluppen.

En særdeles hyggelig kontrollør (har hatt ham flere ganger) som tar meg med rundt og forklarer hva han ser etter.

Og avslutter med å si "jaja......gamle biler blir som nye, null feil"

Og undertegnede er rimelig lettet, kan man si.

(var særdeles spent på forstillinga)

T'Weed

Lenke til kommentar

Hehe grattis :D

Var der på PKK jeg også, fant ikke mye tull nei. En annen verden enn det var på Snapdrive....

Hvor er det dere finner denne majonesen??

Et godt tips ved bruktbilkjøp er å bytte mye av slitedelene da du ikke har noen garanti for når de ble byttet sist...

Lenke til kommentar

Majonesen finnes i oljepåfyllingsrøret/lokket - og i slangene derfra (veivhuslufting, bla). På mange biler kan dette være tegn på at topp-pakningen er gåen.

Vet ikke hva slags bil du har, men peugeotene lager uansett en del majones ved kondens (værskifte = trøndersk vinter)

Lager trøbbel, da den inneholder vann, som kan fryse og tette igjen der det skal være åpent. En Prøvenmekaniker sa at han hadde sett et toppdeksel blåst av pga trykk.....

Nåvel, etter at jeg fikk fjerna det meste gikk bilen som den skulle igjen.

Og NAF - Sluppen: Kongen er mannen som mangler en hånd. Utrolig real fyr. Anbefaler PKK der for dem som bor i Trondheim.

T'Weed

(IKKE NAF-medlem, nei.......)

Edit - typolainen

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...