ATWindsor Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Heisann, en kamerat av meg vil gjern bruke en datamaskin til å spille av musikk i stua. Kraft noe til å spille av divx og dvd er en fin bonus. Stillhet er høyt priortert. Helst absolutt stillhet. Måten jeg ser for meg at dette blir gjort er en filserver pluss en liten snacksy maskin som står sammen med anlegget. I den forbindelse trenger jeg noen tips. Spesielt på den lille maskina. (filserveren er vel stort sett ikke noe stress å bygge). Budsjettet er ikke speseilt lavt (ca 10k for begge maskinene), men det gjør ingenting om det blir billigere. Hovedpunktene jeg lurer på er: Hvilket kabinett bør man går for Hvilken CPU Ekstern strømforskyning? Den vil neppe trekke alt for mye strøm. AtW Endret 13. februar 2005 av ATWindsor Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Ingen som har noen innspill eller erfaringer? AtW Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Hva legger du i ordet kraft? Skal Fil-serveren knyttes opp mot HTPC'n med WLAN? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2005 Hva legger du i ordet kraft? Skal Fil-serveren knyttes opp mot HTPC'n med WLAN? Hadde egentlig tenkt å knytte de opp mot hverandre med kabel, men wlan er kanskje like greit? I utgangspunktet trenger jeg nok prosessorkraft til å spille av musikk, dvd og helst divx. Men det gjør ingenting å ha litt ekstra. En Pentium M er kanskje en mulighet, elelr kanskje tilogmed en strømgjerrig amd64? De bruker ikke så mye kraft når loaden ikke er stor gjør de? Ellers er det litt vanskelig å vite hvordan man skal kjøle, mener å huske at jeg har sett "eksterne" strømforskyninger på 160 watt, foreløpig tenkte jeg meg noe slikt, en diger passiv ribbe til CPU og en meget still 120 mm i kabinettet sammen med en samsung-disk. AtW Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Ja, der er du vel allerede langt på vei. Til overføring av video kan du stortsett glemme WLAN. Ihvertfall om DVD er inne i bildet. P4 med Speedstep eller A64 med AAC er stortsett ett fett, sistnevnte oppsett blir nok litt billigere, førstnevnte har litt lavere varmeutvikling. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Ja, der er du vel allerede langt på vei. Til overføring av video kan du stortsett glemme WLAN. Ihvertfall om DVD er inne i bildet. P4 med Speedstep eller A64 med AAC er stortsett ett fett, sistnevnte oppsett blir nok litt billigere, førstnevnte har litt lavere varmeutvikling. Hadde egentlig tenkt å bare stappe en dvd-rom i selve musikkmaskina for dvd sin del. Antakelig blir det greiere for han også, da han kun har plater, og ikke noe slikt på disk. I tillegg er det jo dette med kabinett, regner med at mATX i utgangspunktet er den greieste formfaktoren? Og sette det kortet i en eller annen kasse som ligner på en forsterker eller noe slikt. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Har dvelet litt på saken nå. Har en slags grov ide til oppsett. EN undervoltet/underklokket amd64 winchester 3000+ som kjører med en diger ribbe (ingen vifte). En eller annen ekstern strømforskyningssak på ca 150 watt (du kan få tak i slikt ikke sant?) HK som kan undervoltes. Samsung disc. X-flow eller hva det heter 8 dba-vifte. Noen innspill? BLir dette grillfest, eller kan det gå? AtW Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 hvorfor ikke pentium M ? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 hvorfor ikke pentium M ? Hovedsaklig fordi det er dyrere, kan jeg slippe unna med en billigere CPU så gjør jeg det. AtW Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Pentium M tåler jo 100 grader. tror ikke du får noe bedre cpu enn det til ditt formål. Heller 200 kroner ekstra for en total støyfri hverdag Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2005 Pentium M tåler jo 100 grader. tror ikke du får noe bedre cpu enn det til ditt formål. Heller 200 kroner ekstra for en total støyfri hverdag Heller 200 kroner ekstra for en støyfri hverdag er jeg enig i. Men jeg blir kjørende vifteløst uansett, og om det går med en winny sparer jeg mer enn 200 kroner (rundt 1000 med hovedkort tipper jeg). AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Why in gods name... Jeg sier bare en ting: Mini-itx, hush og du er i box. URLS: http://www.hushtechnologies.com/start.html http://www.mini-itx.com/reviews/nehemiah/ Omtale: http://www.mini-itx.com/reviews/hush/ hush evnt. så kan du gjøre som dette: respect Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Jepp har kikket på den selv, og den virker jo nærmest optimal. Men den er litt dyr 900 Euro pluss moms. Det er mye penger. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Hush sine billigste versjoner koster 768 euro atm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå