el-asso Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Innføring i CPU-arkitektur Selv om PR-avdelingene ofte gir inntrykk av noe annet, er klokkefrekvensen bare en av mange faktorer som spiller inn på ytelsen til en prosessor. Vi gir deg en liten innføring i prosessorarkitektur. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Dette ble litt mye for meg Men en fin guide Endret 12. februar 2005 av BaX Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Heisann! Flott guide, men kunne tenkt meg litt mer innsikt i hvordan G5 fungerer, og hvordan den måler seg med tilsvarende Intel/AMD-systemer. =) Mvh. Quintilian Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Morsom guide, drit bra Da trekker jeg konklusjon at Amd er best "Selv om Intels P4-prosessorer har en arkitektur som er bygd for fart (les MHz), har fysiske begrensninger i prosessorkjernen ført til at den lange pipelinen ikke kan utnyttes maksimalt. Foreløpig har man rett og slett ikke en produksjonsteknikk som står i forhold til arkitekturen. Det blir på en måte som å kjøre racerbil med håndbrekket på." Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Vil også si at AMD er best pr. i dag, men markedet forandrer seg fort. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Morsom guide, drit bra Da trekker jeg konklusjon at Amd er best Gjør det du . Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Bra og informativt. Vær vennlig å ikke gjøre denne treaden til en tradisjonell Intel/AMD- krangel, please!?! Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Greit nok, amd det er best, sånn er det, og sånn kommer det alltid til å være. Men det er bare min mening, hehe Ingen som har noen stygge kommentarer? Amd er best Endret 12. februar 2005 av Stian_A Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Spennende lesing! Skal se litt mer nøye på den senere. Et par år siden jeg hadde CPU-arkitektur på skole (tørr teori uten å vise til noen reelle CPU'er...) så det blir gøy å få litt oversikt igjen. Lenke til kommentar
Dafe Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Greit nok, amd det er best, sånn er det, og sånn kommer det alltid til å være.Men det er bare min mening, hehe Hvordan kan du si dette? CPU-markedet forandres hele tiden! Du skal ikke gå langt tilbake i tid før Intel var bedre enn AMD. Bare fordi AMD har et lite forsprang akkuratt nå betyr ikke det at de alltid kommer til å ha det! Blir litt lei av AMD fanboys, ikke det at Intel fanboy'ene er noe bedre .... Lenke til kommentar
ess Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Greit nok, amd det er best, sånn er det, og sånn kommer det alltid til å være.Men det er bare min mening, hehe om en ting er bedre enn en annen, så er den bedre, uansett hva du mener Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Pr. dags dato vil jeg nok si at AMD har ett forsprang på Intel, men det kan fort endre seg, og begge produsenter har noen spennende jern i ilden (f. eks. dual-core) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Når det gjelder forskjeller ser jeg at Intel har innhentet amd på 64 bit, der er de ca jevngod.Hva hvil da skje når Intel kommer med en helt ny prosessor på dette området http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/x86-64-rc1.html Men la ikke dette bli en amd/inteltråd da det ikke er det den omhandler . Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Genial artikkel. Da har jeg endelig noe å vise til når folk ikke tror at det er mer en MHz som har noe å si for ytelsen til en cpu. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Infantile innlegg av typen "AMD/Intel er best, AMD/Intel suxx0rz" blir slettet. Vennligst ikke gjør dette om til en Intel vs. AMD-diskusjon. Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Så ut som en nydelig artikkel. Digger å lese om sånt. Skal lese den skikkelig nøye senere. Lenke til kommentar
MiSP Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Super artikkel! Nå vet jeg endelig litt om hvordan en prosessor virker! Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) el-asso: Gratulerer med nok en bra artikkel! For dem som ønsker å lese mer om dette så kan jeg anbefale disse grundige artiklene hos Ars Technica og CPUID: http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/amd-hammer-1.ars http://www.cpuid.org/K8/index.php Cell er også en spennende ny arkitektur som Ars Technica og Real World Technologies skriver grundig om her: http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-1.ars http://arstechnica.com/articles/paedia/cpu/cell-2.ars http://realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT021005084318 Endret 12. februar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
kommers Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg må vel si det var en bra artikkel, på tross av alle de nødvendige forenklingene og utelatelse av detaljer som må gjøres for å holde den passe populærvitenskaplig. Det er vel prisen man må betale for å få spalteplass, vil jeg tro (sukk). Allikevel må jeg si jeg ble litt overrasket over at den historiske arkitekturfilosofiduellen "CISC vs RISC" ikke ble direkte nevnt. Forskjellene mellom pipeline-lengder og størrelse på instrukssjonssett ble jo nevnt, men jeg føler at artikkelen kunne vært litt mer utdypende og tatt for seg de ulike filosofiene bak CISC vs RISC og. Man kan vel argumentere med at dette skillet er mer av teoretisk betydning og ikke så aktuelt i en praktisk, håndfast sammenligning av AMD- og Intel-CPUer, som tydelig er inspirert av CISC-tankegangen, men på den annen side så er jo dette et svært viktig tema i prosessorarkitekturen. Ellers må jeg si at jeg reagerte litt på dette, hovedsaklig en liten språklig bagatell fra det glade 90-tall, kanskje: Selv om Intels P4-prosessorer har en arkitektur som er bygd for fart (les MHz) ... Klokkehastigheter beregnes jo som kjent i enheten hertz (Hz) (="per sekund"). I dag har de fleste CPUer (som omtales på hw.no) passert gigahertz-grensen, og jeg antar det er en "forsnakkelse" å nevne megahertz i denne sammenhengen. Det mest riktige burde vel vært "Hz" eller evt "GHz" (-: tror nok også det hadde virket litt "kunstig" om det hadde stått "kHz", eller hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå