Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er det som forårsaker neseblod?

Mizz-Izabell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har klikket på linkene og jeg fant ikke noe, det bare dukket opp slike rare nettsider!

hmmm

Spørsmål

Hei. Jeg blør neseblod fra tid til annen, spesielt når jeg anstrenger meg. Blodet renner bak i halsen slik at det surkler og det blir vanskelig å puste. Er dette normalt? Jeg er ellers ung og frisk.

Jørgen svarer

Hei. Dersom du blør neseblod veldig lett er det neppe farlig, men det kan være plagsomt.

Jeg vil anbefale deg å gå til fastlegen din for en undersøkelse. Han kan eventuelt sende deg til en øre-nese-halsspesialist som kan finne det lille blodkaret som blør lett. Det ligger ofte langt frem i nesen og blir kalt “Locus Kieselbach”.

Legen kan brenne eller etse litt med sølvnitrat, og da vil det danne seg et arr som forhindrer blødning fra dette stedet.

Hilsen

Jørgen Skavlan

Spesialist i allmennmedisin

Blør neseblod pga stress

Daglig neseblødning

Svimmel og blør neseblod

Hei,jeg er en gutt på 20 som nesten daglig er svimmel og blør neseblod..

Jeg er litt redd og lurer på hva det er som forårsaker dette..Faren min er også en del svimmel,men han blør ikke neseblod!

Det er så ekkelt å være svimmel nesten hele tiden,blir ofte kvalm om kveldene..

På forhånd takk!

Mann, 20 år

(13. november 2001)

Svar fra Lommelegen.no

Hei!

Det er ikke normalt å blø neseblod hver dag. Du må undersøkes av lege, eventuelt av en øre-nese-halslege. Årsaken til neseblødning kan være forskjellig, i din alder er det heldigvis sjelden alvorlige årsaker som ligger bak.

noe slikt?

Endret av ketchez
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Kan neseblod bli forusaket av stress?

Ja. Det har med blodtrykk å gjøre. Det er som regel en blanding av sår i nesen og høyt trykk. Om man blør mye, kan det være man har arvet "anlegg" for å blø. En bløder.

Lenke til kommentar
Kan neseblod bli forusaket av stress?

Ja. Det har med blodtrykk å gjøre. Det er som regel en blanding av sår i nesen og høyt trykk. Om man blør mye, kan det være man har arvet "anlegg" for å blø. En bløder.

Vel, hos en bløder koagulerer ikke blodet som det skal. Selv om du blør neseblod ofte gjør deg ikke til en bløder. Som nevnt tidligere så kan det være en blodåre i neseveggen som brister lett, noe som kan lett fikses med et lite inngrep.

Lenke til kommentar

Jeg har bare begynt å blø neseblod helt plutselig, trenger ikke å ha gjort noe spesiellt..bare plutselig kjenner man det begynner å renne, tar seg for nesa og har handa full av blod. Snodige greier. Men veldig sjelden da. En gang når jeg var bitteliten var jeg så sint at jeg blødde neseblod (har jeg blitt fortalt).

En kompis av meg hadde blødd neseblod mens han sov, men oppdaget det ikke, så han gikk ned i stua..så ut som han kom rett fra krigen i Bosnia.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...