Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal dele ADSL med 3 PC-er. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Har fått meg ADSL idag og har tenkt å dele ADSL linja med 2 PC-er til. Hadde tenkt å ha trådløst på 2 av PC-ene, da disse er et stykke unna ADSL modemet, og bruke kabel på den siste. Hva trenger jeg av utstyr og hva blir prisen? Det eneste jeg har er et Thomson ADSL modem.

På forhånd, takk :)

Ps: Har Tele2 704/128

Endret av yrjan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med:

Asus WL500g wlan-basestasjon http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118092&cks=SER

2 Asus WIFI-G nettverkskort http://komplett.no/k/ki.asp?sku=304632&cks=SER

+kabel til basestasjonen/siste maskinen

Ruteren har innebygd brannmur, dhcp, dmz, printserver og ftp muligheter (med ekstern disk) og med de siste firmware oppdateringene har den også fått støtte for QoS. Tror også den har fått orden på UPnP nå (står hos foreldrene mine, så jeg bruker den ikke mye)

Har ingen erfaring med nettverkskortene, så kansje noen andre har lyst til å foreslå noe.

ca pris blir 1600 kr

Lenke til kommentar

det går på farten på ditt lokale nettverk, mot isp har du neppe mer bedre en t1 uansett (ca 1.5)

Det er seff kult med trøkk på lan et sitt men strengt tatt ikke nødvendig om du ikke flytter mye daglig.

Edit: Foresten så er trådløse enheter mye dyerer som du ser, personlig haddet jeg ikke gått får trådløs av mange grunner.

Natta ;)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
det går på farten på ditt lokale nettverk, mot isp har du neppe mer bedre en t1 uansett (ca 1.5)

Det er seff kult med trøkk på lan et sitt men strengt tatt ikke nødvendig om du ikke flytter mye daglig.

Edit: Foresten så er trådløse enheter mye dyerer som du ser, personlig haddet jeg ikke gått får trådløs av mange grunner.

Natta ;)

Så det har ikke noe med ADSL-en å gjøre? Jeg får samme hastigheten på ADSL hvis jeg bestiller 11Mbps istedenfor 54Mbps?

Lenke til kommentar

hold deg unna jensen, har hatt mye trøbbel og knota ganske mye med de selv, mulig de er bedre nå, men jeg kommer aldri til å kjøpe noe fra de! og jeg har faktisk litt snøring på det her :p . hold deg til bedre merker og les noen tråder her på forumet, finnes hauger av like tråder her...

Lenke til kommentar

Natta  ;)

Så det har ikke noe med ADSL-en å gjøre? Jeg får samme hastigheten på ADSL hvis jeg bestiller 11Mbps istedenfor 54Mbps?

Tygg litt på orda...

54 Mbps = 54 mbit

11 Mbps = 11 mbit

Adsl linja di er 704 kbps... altså 0.704 Mbps, eller 0.704 mbit

Som du skjønner så er det trådlause nettet kjappere enn adsl linja di.

Trådlause nett mister ofte litt fart, ofte kan du dele på 2 for og få den reele farten det trådlause, men enda så har du riklig og ta av.

Du treng ikkje og ha router på den saken du kjøper, du har jo alt router i adsl modemet fra telenor. Eit accesspoint vil gjere samme jobben. Prisforskjellen er kanskej ikkje så stor, har du råd, ta med router også.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg stikker bort på elkjøp i morra og kjøper en trådløs Jensen router + 2 X Wireless USB adapter. Satser på at alt går greit, og det ikke blir noe kluss med driverne eller lignende som nevnt i postene ovenfor.

Har elkjøp søndags åpent?

Ville seriøst valgt noke anna enn Jensen greie i allefall...

... men det er meg.

Lenke til kommentar
Da tror jeg at jeg stikker bort på elkjøp i morra og kjøper en trådløs Jensen router + 2 X Wireless USB adapter. Satser på at alt går greit, og det ikke blir noe kluss med driverne eller lignende som nevnt i postene ovenfor.

Har elkjøp søndags åpent?

Nei, men glemte at klokka var over 24.00, så jeg skal på elkjøp i dag :laugh:

Ville seriøst valgt noke anna enn Jensen greie i allefall...

Hvorfor det egentlig? Bare på grunn av man kan få problemer med drivere og sånn? Eller er det flere grunner?

Lenke til kommentar

'Bare' pga driverproblemer? Det er ikke no gøy å plages med hw som i utgangspunktet skal fungere, men som ikke gjør det pga. at du har ei mus installert som det ikke liker.. (litt satt på spissen, håper jeg..)

Uansett, selv ville jeg valgt noe ala dette:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1784 + et ekstra trådløst nettverkskort.

Har selv den routeren, og har ikke hatt noen problemer med den, tror heller ikke at den har for vane å skape krøll.. :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet gir tele2 opptil 3 ip'er, så det holder egentlig med en switch hvis dere vil dele internett, det som jeg merket var problemet med tele2 var at man altfor ofte fikk ip'er i flere forskjellige subnett f.eks fikk pc nr 1. 82.140.23.53 mens pc nr 2. fikk 82.140.59.12 og all trafikk vi sendte fra pc 1 til pc 2 gikk da via internett.. litt trist, men det er enten det.. eller så får du sette opp en pc med ICS (Internet Connection Sharing) som da må stå på hele tiden, eller du blir nødt til å kjøpe en billig router med innebygget wlan (har ikke lest alle postene over)

Endret av J0lle
Lenke til kommentar

Jeg vet du er ny, men det hoeres litt komisk ut, flere her som foreslaar at du ikke gaar for Jensen, alikavel vil du gaa for et merke som er noe problematisk aa bruke.

La meg ta et fiktivt eksempel for deg. Si at du gaar aa kjoper deg en Ms Intell mus, for aa bruke visse funksjoner, eller for aa bruke musa i det hele tatt saa maa du installere driver for musa (driver er et program som lar deg bruke musa isammen med din datamaskin), denne driveren som du har installer er ikke saa veldig stabil den kresjer i ny og ne og skaper trobel, du maa stadig resete datamaskinen din for aa bruke musa....

Men som det igjen nevnes ogsaa i traaden saa sies det at Jense har blitt bedre med tiden. Men hvor mye bedre spors vel? Jeg har selv ikke noe erfaring med Jensen, jeg bare kommet med et innleg utifra de anbefalingene som er kommet her.

Selv ville jeg gaatt for Syslink, Netgear eller 3Com.

Frankie

Singapore

BTW: Jeg onsker deg lykke til med valg av utstyr, det er en jungel man er ute i :-S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...