Gå til innhold

hvordan kan så mange ha så mye datatrøbbel


opticus

Anbefalte innlegg

jeg fatter ikke og begriper hvordan det er så mange som klarer å ha så mye trøbbel med datamaskinen sin!!! Nå er det snart 2 år siden jeg sluttet å jobbe med support for brukere i et ganske stort firma, jeg klarer fremdeles ikke å fatte dette, folk klarer det mest utroligste og mest merkelig greiene og det som er enda mer merkelig er at de bastant sier at de ikke har gjort noe, det bare var sånn helt plutselig av seg selv.. det er jo som å si at.. at... at man er en gravid jomfru :wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det med at mannen i gata ikke har peiling på annet enn å bruke word og IE, og bare såvidt det. Litt tragisk på en måte, men på den annen side, hvis alle hadde vært nerder så hadde ikke verden kommet så veldig langt. Er ikke så ekstremt mange som kan ta seg tid fra resten av livet sitt til å lære seg så masse om data som mange av oss kan/vil, de kan bare det de tror de trenger, og så interesserer de seg ikke for noe mer.

Lenke til kommentar

Det er jo vitterlig kjent at svært mange kun lærer seg det mest elementære i arbeidsfeltet på datamaskinen - noe som gjør dem hjelpesløse på selv de minste og simpleste irregulariteter de møter i hverdagen. Men på en annen side synes det meg å være uforholdsmessig mange feilkilder på en datamaskin; muligens er dette neon av årsakene:

  • Mangel på sikkerhetsprioritering og korte perioder med betatesting hos utviklerene
  • Utnyttelse av problemer ved programvare skapes av både vandalisme og av kommersielle hensikter
  • Datateknologien har ofte en overdrevent kompleksitet, hvilket gjør den vanskeligere å lære å kjenne samt forhindre feil og gi kompatibilitet.

Lenke til kommentar
"hva er hovedkomponenten i en datamaskin?" En som presterte å svare server der.

hovedkomponenten i en datamaskin er egentlig hovedkortet som nevnt tidligere her, men det er det ikke så mange som vet eller tenker over. Et veldig merkelig spørsmål, hva var svaret? cpu?

er enig i at server er på jordet, men det er spørsmålet også egentlig

Lenke til kommentar

Mange av nåtidens innovasjoner i datateknologien er selvsagt fullstendig nødvendig for en utvikling, men jeg synes at mye kunne vi vært foruten.

 

Jeg tenker da spesielt på alle disse unødvendige kosmetiske oppgraderinger, bl.a. på enkelte Flash-sider og ved XP og det kommende operativsystemet Longhorn (trenger vi virkelig 3D-visning og alpha-blending på alle vinduer?). Man ser ofte programmer med et brukergrensesnitt nokså fundamentalt annerledes enn andre programmer i Windows, begrunnet med å gi en bedre brukeropplevelse, skjønt det dreier seg nok heller om idetørke og lokkemidler. I hvert fall, når enkelte brukere tvinges til å anvende en manual for å orientere seg rundt om i programme, burde dette egentlig unnværes.

 

Et annet vesentlig moment er mangel på felles standarder innen visse områder, hvortil Microsoft har blant annet bidrat til dette gjennom Internet Explorer. Dette programmet er overdysset med unødvendige og noenlunde komplekse funksjonaliteter som fint kunne blitt støttet med teknikker beskrevet og definert av The World Wide Web Consortium.

 

I tillegg har jeg sett at flere programmerere har en tendes til å lage/benytte egne eller obskure teknikker, begreper og oppsett i utviklingen av programmer. Eksempelvis støtter Internet Explorer en egen Help-protokoll til den innebygde hjelp-applikasjonen, når man likegjerne kunne ha benyttet HTTP til slikt.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
Joda, reagerte på det jeg også. Læreren ville frem til CPU...

 

Men server er jo _litt_ på jordet da... :roll:

Læreren i IT (tar det bare for surf'n chill) spurte også om det samme, jeg svarte hovedkort, han tenkte seg om i et par minutter og fant ut at det i og for seg var sant :p

 

Men han ville egentlig at noen skulle si CPU...

Lenke til kommentar
Blir det samme som på bil.. Man leverer den inn på værksted for at en lyspære har gått.. Noen kan data og noen kan bil, og så finnes det de som kan begge deler da :p

det burde egentlig vært et slags sertifikat for å bruke pc som er det med bil

Tror du har misforstått litt grunne til at en må ha sertifikatet for å kjøre bil :roll:

 

Hvis det var en spøk: :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...