kensyv Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei Lurte på hvordan jeg kunne koble frontlysene på mopeden sånn at begge to lyste samtidig... nå lyser bare den til venstre.. og når jeg setter på fjernlyset lyser bare dn til høyre.. så hvis jeg hadde bytta ut fjernlyspæra m en svakere hvordan kunne jeg kobla dette for å få de til og lyse likt? håper noen skjønner.. Mvh... lagt v tegning over ledningsnettet... Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 overklokking.......PSU og Elektronikk.....? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 overklokking.......PSU og Elektronikk.....? Ja, han har helt klart postet på riktig sted. På hw.no nettverket er PSU og Elektronikk-forumet det rette stedet og poste når han lurer på noe om en krets... Ontopic: Sorry, cant help Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hm, det er nok et par ting å ta hensyn til her: Er dynamo / batteri i stand til å levere den effekten som kreves av to hovedlyspærer? Det bør du i alle fall avklare først. Vanlig effekt på slike pærer ligger på rundt 45watt, altså 90w med begge i drift. Dette tilsvarer ca 7ampére, så sjekk om dynamoen kan levere såpass med strøm / effekt. Deretter må du kanskje belage deg på å øke ledningstverrsnittet i kablene til hovedlyset, disse er som regel i minste laget, selv med standard løsninger. Videre må du også bytte soklene / pæreholderne, slik at disse passer til pærer med kombinasjon nær- og fjernlys, og koble de deretter. Skjemaet var forøvrig mer eller mindre uleselig, men det spiller ingen rolle. Du må i alle fall lage din egen løsning for strømforsyninga til pærene. Lykke til! Om det i det hele tatt lar seg gjøre.... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Det skal være tre tilkoplingspunkter for hver pære. 1 er jord, 2 er nærlys og 3 er fjernlys. Hvis du tar den som kommer fra nærlys bryteren (den som nå går inn på venstre lykt, og også kopler den til det ledige punktet på høyre. Så tar du punktet som kommer i fra fjernlys stillingen på bryteren (den som går til høyre lykt nå) og kopler den også til den ledige klemmen på venstre lykt. Da skal de funke slik det skal. Burte vel egenlig ha postet på ett forum som dette omhandler. Finnes sikkert mange motor forum på nettet. EDIT: Tok en titt på skjemaet, og det ser ut til at du kun har 2 tilkoplinger for lyset. Det burte ha vært tre (vet ikke om det er krav for fjernlys og nærlys på en moped). Men da burte du vel ha brukt en annen pære som kun har 1 stilling. Hvis du kopler Sammen de 2 som du har merket av så vil lyset funke JA. Men de vil lyse likt i begge stillinger. Hvis du fjerner høyre tilkopling, og legger en ny i fra høyre pære til venstre så blir det helt riktig, og ingen sjangs for kortsluttning. Hvis det er slik at mopeden din leverer forskjellige spenninger i de forskjellige stillingene på bryteren. Så ta sjansen på og kortslutt det punktet. Det skal i teorien da gi en stilling for nærlys og en for fjernlys. Men vær opps på at du vil da få større belastning og pærene vil få mindre strøm hvis mopeden ikke kan levere mer en til en pære. EDIT 2: Tenkte litt til. Kan ikke si jeg har sett at det er mange mopeder med 2 lykter. Det er ikke 2 pærer i en lykt? Da er det riktig slik det fungerer i dag. Nærlykt pæren funker ved å lyse kortere forran sykkelen, og fjernlyset lengre. Fjernlys pæren er også av større watt styrke for å opplyse veien bedre når du er alene på veien, og ikke hele tiden. Lyser nærlyset for svakt til normalt bruk. Prøv å putt i en pære som er lik den som er i fjernlyset. Reflektoren i lykta vil sende lyset ut slik at det ikke blender møtene kjøre tøy. Endret 12. februar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Skrue: skjemaet er helt leselig det. Du må trykke på det for å få det i riktig format. Bruk gjerne ett foto program til å zoome inn og ut. Lenke til kommentar
haakka Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei Lurte på hvordan jeg kunne koble frontlysene på mopeden sånn at begge to lyste samtidig... nå lyser bare den til venstre.. og når jeg setter på fjernlyset lyser bare dn til høyre.. så hvis jeg hadde bytta ut fjernlyspæra m en svakere hvordan kunne jeg kobla dette for å få de til og lyse likt? håper noen skjønner.. Mvh... lagt v tegning over ledningsnettet... www.mopedportalen.com mange som har peiling der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå