voluz Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hei! Kjøpte en bruktbil her rett før jul. Den hadde installert DEFA alarm og det var med 2 fjernkontroller. Fikk imidlertid ikke liv i alarmen/fjernstyrte sentrallåsen, så tok kontakt med tidligere eier. Han fortalte at han hadde koblet ut alarmen grunnet at han pleide å ha hund i bilen (som utløste alarmen). Forsøkte å koble den inn igjen, men fikk ikke liv i den. Var derfor på Bilradiospesialisten og fikk de til å ta en sjekk. Viste seg at sirenen var kuttet. Men kostet bare 3-400 å få fikset da - og har nå kjøpt en fjernkontroll også (de to som var med var fuktskadet) - så nå funker alt perfekt. Mitt spørsmål er imidlertid: Det står i brukermanualen (DEFA's) at det skal være mulig å styre komfortfunksjoner som el.vindu og el.soltak. For å styre vinduene skal man f.eks. holde inn knapp A til de begynner å bevege seg. Hos meg skjer det imidlertid ingenting... Det eneste som skjer når jeg holder inn A (mens alarmen er slått av) er at coupélyset slår seg på etter et par sekunder. Hvorfor fungerer ikke komfortfunksjonene? Det er snakk om en 92-modell. (Men en avansert en, den har 4 x el.vinduer, el.soltak, 4 hjulsstyring, el. justerbart understell, antispinn, ESP, klimaautomat osv.) Har det noe med at man MÅ ha en fjernkontroll som støtter komfortfunksjoner? Den jeg har har bare 2 knapper, mens den som har komfortfunksjoner har 2 knapper + en "skyveknapp". (Følg linkene for å se info/bilde.) Eller har det noe med at bilen ikke støtter åpning av vinduer når strømmen/tenningen er av? (Den støtter faktisk åpning av soltak, men ikke åpning av vinduer kan det se ut til.) Det er snakk om en DEFA alarm i 700-serien. Håper noen har erfaring/peiling og lyst til å hjelpe! Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 Om jeg ikke husker helt feil så var det en sånn alarm jeg hadde på gamlebilen. Det er i hvertfall lik fjernkontroll. Husker jeg også la merke til at det sto man kunne styre diverse komfort ting. I mitt tilfelle så var det motorvarmeren som også var Defa. Spurte da de som hadde installert alarmen om dette og joda det var mulig, men da måtte man installere en styringsenhet til eller noe tilsvarende som viste jeg å være ganske dyr. Derfor droppet jeg det. Du har rett i at du da må ha en fjernkontroll med skyveknapp for å styre disse. For å styre vinduene osv må det vel være en slags kobling mellom alarmen og det som styrer vinduene på bilen. Uti fra det du sier så virker det ikke som om tidligere eier var veldig opptatt av alarmen og har nok derfor valgt den billigste løsningen med det grunnleggende. Er vel ingen som gidder installere mer enn det kunden vil ha heller antar jeg. Muligheten for å koble dette på i ettertid er jo der, men da må du sikkert ut med noen lapper til.. Du kan jo kanskje svinge innom Bilradiospesialisten igjen å høre hva de mener. De har nok litt mer peil enn meg.... Lenke til kommentar
voluz Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Takk for svaret ja! Stemte bra... Var innom Bilradiospesialisten igår. Fikk vite at man utover den "vanlige" alarm-pakken trenger en fjernkontroll m/ komfortfunksjoner (det visste jeg jo, da), samt at man trenger en "Powermodul" for å styre vinduer/soltak osv. Faktisk så kan en slik "Powermodul" bare styre 2 vinduer eller ett soltak. Fikk derfor vite at om jeg ønsker å styre 4 vinduer + soltak måtte jeg ha 3 Defa "Powermoduler"! Og pr. stk. kostet de 1263,- (+ montering). Han sa at grunnet prisen var det få som pleide å ettermontere slikt. Så blir nok lenge til jeg også gjør det, gitt... om det blir gjort. Så da skal det være rimelig klart om andre også skulle lure på det - nå, eller i fremtiden. Edit: Oppdaterte prisen, da denne var feil før. Endret 15. februar 2005 av voluz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå