Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

mottak av ip fra dhcp server.. fungerer men...

Anbefalte innlegg

Er det andre enn jeg som syns Windows XP har mye "dårligere" DHCP-klient enn andre operativsystemer?

Er liksom et inntrykk jeg har fått. Er innom kanskje 100 PC-er pr mnd, og mange har dette problemet. "Problemet" oppstår særlig når man flytter seg til et annet nettverk (andre adresser) enn det man nettopp var tilkoblet i. Må ofte deaktivere og aktivere igjen nettverkskort for å få adresse i det nye nettverket (eller restarte PC)

Viss det er tilfelle at mange andre også merker dette med Windows XP, er det noe triks dere gjør for å fjerne problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

deaktivere, reaktivere, reboote... humm, hørtes tungvint ut...

Jeg er mer av den gammeldagse type.

Åpne ett konsollvindu i windows xp (DOS vindu)

skriv : ipconfig /release (trykk enter) (Dette gjør slik at windows frigjør ipadressen fra nettverkskortet)

så skriver du : ipconfig /renew (eventuelt ipconfig /renew_all) (trykk enter) (nå søker windows opp nye DHCP servere)

Dette er en metode jeg bestandig bruker, får håpe den hjelper deg.... :thumbup:

Lenke til kommentar

hjelper ikke alltid dette heller (release/renew).. Men det er som sagt særlig når man skal motta adresse i et NYTT nettverk. (har ansvaret for IT i et bygg med ca 70 subnets (dhcp mottak) ). Det er særlig vanlig her at folk får problemer. (10.X.X.X). Virker nesten som problemet er verst for de som kommer fra et 192.168.X.X - nett..

merkelig uansett.

Men møter problemet mange plasser igrunn...

PS: PC-er med Windows 2000 har ingen problemer. OG med/ute brannvegg har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...