Gå til innhold

LØST: WPA på WLAN-kort, noen som har fått dette...

Calm

Anbefalte innlegg

Sitter her med at PCI WLAN kort fra 3Com som jeg ikke får til å fungere. Har installert Mandrake 10.1 og har forsøkt med både madwifi og ndiswrapper (sammen med 3Com egne drivere) uten videre hell...

Madwifi skulle fungere med det chipset'et som kortet bruker (Atheros 5112) men Mandrake vil ikke gjenkjenne kortet, på tross av at madwifi modulene kommer sammen med Mandrake installsjonen.

Flere folk har rapportert om at kortet skal fungere med Suse 9.1 og 9.2, og laster ned den installasjonen as we speak, men skulle gjerne ha hørt fra noen som har fått dette kortet til å fungere, sammen hvilken installasjon, og gjerne med WPA-PSK...

edit: har fått kortet fungere nå, endret topic..

edit2: problemet ser tilsynlatende ut til å være løst nå! :thumbup:

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes forøvrig det er dårlig at ikke flere produsenter utvikler linuxdrivere :thumbdown: noe som har kommet veldig tydelig frem for meg i denne prosessen. For et så stort selskap som 3com kan det umulig koste dem SÅ mye å utvikle en fungerende driver til linux. Hvis de allikvel ikke vil gjøre det, er det vel kanskje et problem at folk som VIL utvikle drivere ikke har tilgang til arkitekturen til chip'ene og kortene som brukes. Det virker som som regel om det er nok med chiparkitekturen, som i tilfellet med Atheros brikkene...

Veldig unødvendig spør du meg... ser at flere av nettverksdriverene til linux er reverse engineered... det skulle ikke være nødvendig!!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Jeg trodde 3Com lagde dugelige linux-drivere, jeg. :hmm:

Lånte selv et WLAN kort (aner ikke hvilket) som fungerte smertefritt på Slackware 10 med driverene fra 3Com.

Irriterende at Intel ikke kan lage drivere til nettverkskortene som sitter i Centrino-maskinene sine, det prosjektet gav jeg opp.

Lenke til kommentar
Jeg trodde 3Com lagde dugelige linux-drivere, jeg. :hmm:

Lånte selv et WLAN kort (aner ikke hvilket) som fungerte smertefritt på Slackware 10 med driverene fra 3Com.

Irriterende at Intel ikke kan lage drivere til nettverkskortene som sitter i Centrino-maskinene sine, det prosjektet gav jeg opp.

Så vidt jeg vet finnes det ikke drivere til dette kortet, dessverre :thumbdown:

Sendte dem nettopp en halvkrass mail med hva jeg mente om at et så stort selskap som 3Com ikke lager drivere til en så mye brukt platform som linux, eller gjør arkitekturene sin tilgjengelige for entusiaster som gjerne utvikler drivere selv.

edit: det er jo ikke som om det kortet her er rykende ferskt. Det ble lansert i 2003 ut i fra det jeg kan finne, og i løpet av den tiden burde det være mulig å lage en fungerende driver til linux... Kan skjønne at det ikke er første prioritet, men siden lansering burde det være mulig å få en driver tilgjengelig!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Har slettet hele installasjonen, og satser på å få det til å fungere med Suse 9.1...

Men tror jeg husker sånn ca. hvordan jeg gikk frem:

Lastet ned og pakket ut madwifi, kjørte make også make install uten å få noen feilmeldinger.

Når det var gjort, kjørte jeg modprobe ath_pci, og sjekket så ifconfig ath0 og iwconfig men ingen kort ble funnet.

Leste at jeg måtte legge inn noen linjer i /etc/modules, /etc/modules.conf og /etc/modprobe.conf, gjorde det men ingen ting skjedde...

Så var det noen som sa at jeg måtte legge inn diverse linjer i /etc/sysconfig/network-config/ifcfg-ath0... Gjorde det også, men hadde ikke videre hell med det heller.

Mandrakes konfigurasjons GUI klarer ikke å gjenkjenne enheten som noe annet enn et ukjent 3Com kort, og that's it, selv om ath_pci blir gjenkjent som driver... Under boot står det bare at ath0 could not be initialized eller noe sånn...

edit: kjørte selvfølgelig også ifconfig ath0 up og forsøkte også å kjøre hele dritten på nytt med make clean først som noen anbefalte.

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Har lagt inn SuSE 9.2 og har fått kortet til å fungere bra.. Endelig!! Kunne vel sikkert ha fått det til med Mandrake også, men så lenge det fungerte out-of-the-box med SuSE 9.2 så var jeg fornøyd.

Har derimot litt problemer med med WEP og WPA-PSK, selv om config GUI'et til SuSE (YaST) kommer med diverse valg for keys, keylength, mode, etc så får jeg ikke dette til å fungere.

Når jeg bruker WPA så står det ett eller annet under boot'en om at WPA ikke kan initialiseres og at wpa_supplicant må installeres (noe sted jeg kan finne log over hele den bootremsa?). Brukte dette programmet med Mandrake (hele løsningen virket litt rotete spør du meg), men regnet ikke med å måtte bruke dette når SuSE gir inntrykk av at WPA fungerer OotB...

Skulle gjerne hørt fra noen som har erfaring med å bruke wpa_supplicant, og har fått WPA til å fungere ordentlig med sitt WLAN kort...!

Når det gjelder shared WEP så får jeg ingen feilmeldinger eller noe i booten, kortet initialiseres og alt, men klarer ikke å hente IP fra fra akesspunktets DHCP... Den prøver på alle kanalene også, men får ikke noe repsons... Feil instillinger lokalt?

Så for øyeblikket kjører jeg et ukryptert åpent WLAN her hjemme :p Den eneste sikkerheten jeg har er en MAC aksessliste i AP'en og skjult SSID... Skulle gjerne ha fått på plass WPA!

Lenke til kommentar

Alt ser ut til å være løst nå. Kortet får hentet IP fra AP'en og WPA er aktivert!

Hadde litt problemer med å få WPA'en aktivert ved boot, så måtte gå inn å spesifisere AP'ens SSID manuelt i Konsole med 'iwconfig ath0 essid xxxxxxxxx', men satser på å få løst dette i løpet av dagen! :p

Lenke til kommentar

Er det ipw2200 og ipw2100 du snakker om? I såfall så bruker jeg ipw2200 med WPA nå, nærmere bestemt AES/CCMP. Fungerer helt greit det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...