Gå til innhold

Sluttbrukerpris på skjermkort (x800)

Anbefalte innlegg

Ville bare si, hallo webshopper, nå har dere endelig fått korta på lager, mange også noen av dere....

På tide å la prisene nærme seg msrp kanskje?

Dere ligger jo 1000 lappen over de fleste av dere, det er x800, når det gjelder x800xl ligger dere jo enda mer over ...

c'mon =)

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er msrp?

Prisene til de forskjellige nettbutikkene er nok strengt prissatt ut fra den kostprisen de har, altså innkjøpspris hos leverandøren (Ati Europe eller no?). Det er sjeldent nettbutikker har mer enn 10% fortjeneste på sånne kort, så når du klager på at prisene er sånn de er, skyldes nok ikke det annet enn at nettbutikkene igjen har fått "dårlige" priser.

Lenke til kommentar
Hva er msrp?

Prisene til de forskjellige nettbutikkene er nok strengt prissatt ut fra den kostprisen de har, altså innkjøpspris hos leverandøren (Ati Europe eller no?). Det er sjeldent nettbutikker har mer enn 10% fortjeneste på sånne kort, så når du klager på at prisene er sånn de er, skyldes nok ikke det annet enn at nettbutikkene igjen har fått "dårlige" priser.

Ati har lagt inn en ok fortjeneste i sin msrp,

Eneste grunnen til at korta går for høyere priser er fordi folk faktisk kjøper de for det.

Hvis de ikke hadde fått solgt, hadde prisen gått ned,

prisen har selvsagt også sammenheng med mengden kort det går an å få tak i for webshoppene

Lenke til kommentar

Akkurat hvilke kort er det du sikter til, og fra hvilken nettbutikk?

Hvis vi tar utgangspunkt i "PowerColor Radeon X800PRO 256MB DDR3 AGP,ATI X800PRO, VIVO/DVI, Retail" fra Komplett, så koster dette 3825,-

I forhold til leverandøren (Norek) så vil jeg ikke gi den nøyaktig pris, men jeg kan love deg at den ikke ligger uforskammet høyt, heller for lavt vil jeg si.

Edit: Husk at det er 25% moms som skal legges til i prisen et sted fra Ati til Komplett, i tilfelle du hadde glemt dette :p

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Akkurat hvilke kort er det du sikter til, og fra hvilken nettbutikk?

Hvis vi tar utgangspunkt i "PowerColor Radeon X800PRO 256MB DDR3 AGP,ATI X800PRO, VIVO/DVI, Retail" fra Komplett, så koster dette 3825,-

I forhold til leverandøren (Norek) så vil jeg ikke gi den nøyaktig pris, men jeg kan love deg at den ikke ligger uforskammet høyt, heller for lavt vil jeg si.

Edit: Husk at det er 25% moms som skal legges til i prisen et sted fra Ati til Komplett, i tilfelle du hadde glemt dette  :p

Snakker om Ati x800 og x800xl, to nye kort, x800pro vet jeg ingenting om.

Disse kortene er overpriset generelt i alle nettbutikker...

Edit : oki ... msrp x800 1400 kroner, + 25%moms = 1750, reell pris i nettbutikk.. 2300 MINST =)

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at butikker ikke tar det de kan for en vare.

Snakker ikke om et komplott,

vi bor i et kapitalistisk samfunn. Butikker tar selvsagt det de kan få for en vare, slik det fungerer det. Dette er da altså hvorfor monopol er dumt... Da kan den som har monopol ta det de vil ha.

Nå er det et relativt kjent faktum at x800 og x800xl er overpriset internasjonalt, samme om du går på en nettbutikk i USA eller i Norge, den er overpriset begge steder, og det er altså ikke pga frakt eller ati. Kortene er overpriset fordi det foreløbig er så få av de at nettbutikkene kan ta det de føler for.

Hvorfor selge et kort for 1000kr mindre hvis man får solgt de allikevel? Dette er da vårt samfunns natur. Og det er i og for seg helt greit.

Bare tenkte jeg ville si at jeg synes de kan droppe prisen på disse korta jeg :p

Edit : med tanke på fortjeneste er jo dette lagt inn i msrp fra ATI sin side slik jeg har forstått det.

Edit2 : bare for å presisere hva jeg startet tråden med tanke på :

x800xl f.eks. var jo ment fra ATI sin side å konkurrere med 6800gt noe kortet er i stand til, det store med kortet var at det skulle koste ganske MYE mindre, og dermed bli et veldig godt kjøp, men så kommer kortet på markedet, og ikke ligger noen ting i nærheten av forventet pris...

Endret av snoemann
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor butikker og webshopper må overprise varene sine så fælt..

hvis dere tenker på hvem som faktisk lager de kortene, delene.. fstig mensker som får kroner i timen, og lever i dårlige kår... et X800 kort kan umulig koste mer en 100 kr i produksjon? Så er det tilleg for og tilleg for datt..

Snoeman: Du har et dårlig emnefelt, anbefaller at det endres eller så vil du ha en stengt tråd... :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor butikker og webshopper må overprise varene sine så fælt..

hvis dere tenker på hvem som faktisk lager de kortene, delene.. fstig mensker som får kroner i timen, og lever i dårlige kår... et X800 kort kan umulig koste mer en 100 kr i produksjon? Så er det tilleg for og tilleg for datt..

Husk at det koster ganske mye penger å utvikle kortene også. Det er ikke bare produksjonskostnader som spiller inn.

Lenke til kommentar

Trådstarter er nok på tynn is når han klager over webshop`ene her. Bør vel egentlig ikke skrive dette, men et X800-kort av kurant merke koster kun kr. 150,- mindre hos en stor grossist enn det koster i utsalg hos en stor webshop, mva medregnet. I denne differansen skal det betales inn enn fjerdedel mva så det blir ikke mye igjen å betale driftskostnader med.

Det er godt mulig det er noen andre ledd fra produksjon til utsalg som tar godt betalt, men jeg tviler egentlig. Såpass "nye" produkter som dette kortet vi snakker om er det vel utvikleren som tar en stor del. Man er avhengig av at å ta inn høyere pris når produktet her "hot" for å dekke utviklingskostnader samt skape fortjeneste.

Det er også viktig å ta inn over seg at prisnivået på hardware generelt er ekstremt lavt og marginene små. I hovedregelen ligger de på 4-7%. Det er vel heller de som skal leve av dette som bør klage, ikke trådstarter.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
vi bor i et kapitalistisk samfunn. Butikker tar selvsagt det de kan få for en vare, slik det fungerer det.

Hva er det du klager for da? At butikkene priser varene sine etter det kundene er villig til å betale for dem?

Syns det er verre at skjermkort produsentene (spesielt en av dem) har hatt så elendig tilgjengelighet på produktene sine at prisene har blitt unaturlig høye. Når den samme produsenten lover 90% av siste generasjons kort til OEM'er ser det i alle fall ikke ut til å bli bedre.

På tide å slutte med papirlanseringer lenge før varene er alment tilgjengelig kanskje?

Lenke til kommentar
vi bor i et kapitalistisk samfunn. Butikker tar selvsagt det de kan få for en vare, slik det fungerer det.

Hva er det du klager for da? At butikkene priser varene sine etter det kundene er villig til å betale for dem?

Nei blir vel egentlig det at jeg ikke har lyst til å betale like mye for et x800xl kort som et 6800gt kort, da kommer jeg altså til å velge et 6800gt kort, men kommer ikke til å betale 2700 spenn for et skjermkort akkurat nå om dagen uansett. Ikke når x800xl har potensiale til å selges for så mye mindre.

Lenke til kommentar
Trådstarter er nok på tynn is når han klager over webshop`ene her. Bør vel egentlig ikke skrive dette, men et X800-kort av kurant merke koster kun kr. 150,- mindre hos en stor grossist enn det koster i utsalg hos en stor webshop, mva medregnet. I denne differansen skal det betales inn enn fjerdedel mva så det blir ikke mye igjen å betale driftskostnader med.

Det er godt mulig det er noen andre ledd fra produksjon til utsalg som tar godt betalt, men jeg tviler egentlig. Såpass "nye" produkter som dette kortet vi snakker om er det vel utvikleren som tar en stor del. Man er avhengig av at å ta inn høyere pris når produktet her "hot" for å dekke utviklingskostnader samt skape fortjeneste.

Det er også viktig å ta inn over seg at prisnivået på hardware generelt er ekstremt lavt og marginene små. I hovedregelen ligger de på 4-7%. Det er vel heller de som skal leve av dette som bør klage, ikke trådstarter.

:)

Jeg må nok tilstå at jeg glemmer grossistene i dette tilfellet...

Men jeg har intrykk av at enkelte webshopper her til lands, er del av et større konsern som også inkluderer grossister.

Nå er jeg ikke så godt inne i systemet at jeg vet hvem som fungerer som grossister, men jeg skal ikke påstå at det er webshoppene fremfor grossistene som tar seg for godt betalt, hvilken av de det gjelder kan jeg egentlig ikke si noe om.

Men hvis ati anbefaler en utsalgspris på 199dollar = 1400 kroner, og det er lagt inn fortjeneste i denne prisen. Det er ihvertfall det jeg har lest.

Si denne fortjenesten er på 10% for å ta et greit eksempel, da blir altså innkjøpspris enten for grossist eller webshop på ca. 1272 kroner, synes du ikke da det er litt urimelig å selge dette produktet for 2250 spenn? jeg synes ihvertfall det er litt for høyt.

Lenke til kommentar

ohhhmmmmmyyy goooodd........ har vi enda ikke skjønt dette.

En pris i usa som er enbefalt til 199$ = 1990 i norge, pluss moms,

slik er det bare, er vel en plass i valutahandelen at det blir slik,

er jo sånn med alle produkter.

Og kan garantere deg at det ikke er noen som tjener 1000kr på et skjermkort

til 2500,-

Og når det gjelder utsalgspris vs produksjonskost, så ja det koster bare 100kr kanskje å produsere det stakkars kortet i ren kost knyttet til kortet.

Men så har kanskje ATI brukt et par hundre millioner på utvikle kortet, samt noen titalls millioner på å bygge om fabrikken for å kunne produsere akkurat dette kortet. Og dette er jo ikke noe som bare gjelder skjermkort, slik er det jo med alle produkter i dag, trur dere det koster SonyEricsson dobbelt så mye å produsere en k700 i forhold til en k500? koster kanskje 5 kroner mer, selv om utsalgsprisen er mye høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...