Gå til innhold

Testing av stille harddisker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en Seagate Barracudea IV 80 GB fordi alle tester sa at den var stille.

Men jeg følte umiddelbart et sterkt behov for å putte den inn i en Silentdrive-boks - og nå er jeg mer fornøyd. Selv om jeg fortsatt merker at PC'en står på når jeg ikke hører på musikk, radio eller TV.

Savner at "stille" defineres litt bedre. Det er jo helt avhengig av annen bakgrunnsstøy. Jeg har et kabinett med turtallsregulering av viften i strømforsyning (In-Win 500). Videre har jeg kjørt 5 volt inn på prosessorviften (Celeron 700 med original vifte).

Lykke til med støybekjempelsen.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha et dB-tall, og ikke er så nøye på om det er helt riktig, så kan du prøve å få lånt deg en Nokia 6250. (Det er den store klumpete utgaven av 6210). 6250 har en innebygd dB måler :smile:

Ville ikke kjøpt den telefonen selv.

Lenke til kommentar

Quote:

titus skrev (2002-06-20 16:42):

Jeg kjøpte en Seagate Barracudea IV 80 GB fordi alle tester sa at den var stille.

[klippe, sage]

Den er etter min mening stillegående, i hvert fall i forhold til mine tidligere WD og IBM-disker. En Samsung (som jeg nettopp kjøpte fordi jeg trodde at den var stillegående) 5400 rpm 60GB disk er jo en tornado i forhold. Jeg har 2 maskiner rett ved siden av meg, og har erstattet vifter i både strømforsyning og prosessorkjøling med forholdsvis stillegående Papst-vifter.

Har en 80GB Barracuda IV i filserveren bak bordet, og en 60GB i toweret foran. Disken i arbeidsstasjonen blir totalt overdøvet at prosessor-vifta, og den er ganske så stillegående. Jeg må legge øret inntil kabinettet for å høre at den spinner. Selvsagt så høres disken litt under søking, men det er jammen ikke mye. Jeg har dog valgt å konfigurere disken til å kjøre i stillegående modus, fremfor bedre ytelse. Verktøyet jeg brukte var seaaam.exe og kjøres fra DOS. I utgangspunktet så blir disken levert i "performance" modus, og da bråker den litt mer under søking.

Min 60GB Barracuda IV er i tillegg en tidlig produksjonsmodell, og hadde en irriterende ulyd som kom med jevne mellomrom når den ikke ble brukt. Seagate lanserte etterhvert et verktøy (smscan.exe) som løste dette problemet ved å slå av en eller annen søkealgoritme som førte til ulyden. Nyere disker har ikke dette problemet.

Begge verktøyene kan bl.a lastes ned her:

http://www.all-scsi.com/files/

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 02:25, Zenit skrev:

Quote:

titus skrev (2002-06-20 16:42):

[klippe, sage]

Den er etter min mening stillegående, i hvert fall i forhold til mine tidligere WD og IBM-disker. En Samsung (som jeg nettopp kjøpte fordi jeg trodde at den var stillegående) 5400 rpm 60GB disk er jo en tornado i forhold. Jeg har 2 maskiner rett ved siden av meg, og har erstattet vifter i både strømforsyning og prosessorkjøling med forholdsvis stillegående Papst-vifter.

Har en 80GB Barracuda IV i filserveren bak bordet, og en 60GB i toweret foran. Disken i arbeidsstasjonen blir totalt overdøvet at prosessor-vifta, og den er ganske så stillegående. Jeg må legge øret inntil kabinettet for å høre at den spinner. Selvsagt så høres disken litt under søking, men det er jammen ikke mye. Jeg har dog valgt å konfigurere disken til å kjøre i stillegående modus, fremfor bedre ytelse. Verktøyet jeg brukte var seaaam.exe og kjøres fra DOS. I utgangspunktet så blir disken levert i "performance" modus, og da bråker den litt mer under søking.

Min 60GB Barracuda IV er i tillegg en tidlig produksjonsmodell, og hadde en irriterende ulyd som kom med jevne mellomrom når den ikke ble brukt. Seagate lanserte etterhvert et verktøy (smscan.exe) som løste dette problemet ved å slå av en eller annen søkealgoritme som førte til ulyden. Nyere disker har ikke dette problemet.

Begge verktøyene kan bl.a lastes ned her:

ENDELIG, så er det noen som gi et saklig og fornuftig svar. Det er lenge mellom hver gang. Takk titus, så lærte jeg litt av deg også.

Lenke til kommentar

I bl.a Storagereview.com sine tester så har Seagate kommet noe dårligere ut sammenlignet med ganske mange andre 7200 rpm IDE-disker. Det betyr dog ikke at det er snakk om en treig disk av den grunn. I praksis så tror jeg ikke at du vil merke noe særlig til ytelsesforskjellen. For min del så synes at det var verdt å ofre litt ytelse mot at jeg fikk en stillegående disk. Men det får bli opp til en selv å avgjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...