h0lg Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hvilken vei skal jeg sette PWR led, HDD led osv. Har bygget før (3ganger) men vil være helt sikker. Ser ikke noe pluss, minus på kontaktene så jeg er ikke sikker. Lenke til kommentar
N* Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) jeg har aldri tenkt over det når jeg setter de på. tror kansje det funker uansett hvilken vei. ellers har jeg hatt utrolig flaks alle gangene det er uansett ikke verre en å prøve. Endret 11. februar 2005 av N* Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 En veldig enkel metode: Prøv deg fram. Er bare 2 muligheter på hver ledning. :!: Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Kobler du feil ender du opp med at lampa HD lampa lyser konstant (i noen tilfeller ikke i det heletatt), noe den ikke skal gjøre. Du skader ingenting med å koble disse feil. Det står somregel også beskrevet i manualen. Endret 11. februar 2005 av JKJK Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det som er tingen er fargen på ledningene. På PC-speaker så er som regel fargene (som standard på elektronikk): Rød: pluss / positiv Svart: minus / negativ På de andre LED'ne og Knappene er kodene: Farget ledning: positiv Hvit ledning: negativ Du kan være rimelig sikker på at den ledningen som har samme farge på alle kablene er den negative lederen / minus. Så står det som regel i manualen til hovedkortet om positiv er til venstre eller høyre, (som regel er positiv pol til venstre). Jeg synes i grunn ikke det er riktig "å prøve seg" fram selv om man ikke skader noe ved det. Det skaper en slurvete og hastig holdning og gjør at man kan komme til å skade noe en gang når man ikke burde ha "prøvd seg fram." Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det værste som skjer er nok at du kjører strømmen rangveien igjennom lyspæra... Hvordan dette skal få den til å lyse konstant aner jeg ikke, da det etter det jeg har lært ikke er strøm på den kontakten når harddisken ikke er i bruk, skal ikke ha noe som helst å si om du kobler det "feil vei" så lenge det er på riktig plass. Bare min erfaring. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hvilken vei skal jeg sette PWR led, HDD led osv.Har bygget før (3ganger) men vil være helt sikker. Ser ikke noe pluss, minus på kontaktene så jeg er ikke sikker. Skriften skal alltid utover (Ihvertfall i de maskinene, med Abit,MSI,Epox,Asus hovedkort) I verstefall så kan du jo få startknappen i resetknappen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Ofte er det en bitteliten pil på selve pluggen. Denne skal som oftest på pin1 på pliggen på hovedkortet. Og det er lysdioder, ikke lyspærer man kopler til. Kopler man en lysdiode feil vei vil den bare sperre for strømmen, som en vanlig diode. Og det er faktisk det dioder er beregnet til. Så det er helt ufarlig å prøve seg fram. I noen tilfeller er ledningene faktisk feilmerket. Reset, Power og suspend_switch-ledningene kan man kople hvilken vei man vil. Ellers hvis man har koplet én ledning riktig så er det som oftest å bare sette resten av pluggene samme veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå