fjaeran Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Er det ikke bedre å kjøpe seg ett anlegg for å høre på musikk og ett til surround ? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=370789 Selv ville jeg helt klart kjøpt en integrert forsterker (5.1-6.1) med gjerne 45-80w per kanal til 4-6000 og så kjøpt en effektforsterker til frontene siden disse ofte er de største høytalerene. Det finnes også 5 kanals effektforsterkere som kan være greit hvis alle høytalerne er store. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 så en kan koble en effektforsterker til en integrert forsterker...? trodde det var enten eller jeg.... Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Den integrerte forsterken min kan brukes som en forforsterker. Og har også inngang til å bli drevet av en forforsterker.. Men det er en vanlig stereo forsterker da.. Lenke til kommentar
Even. Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Neida på de fleste integrerte forsterkere over 5k har du mulighet til å koble innpå effektforsterkere. På samme måte som når du kobler til en aktiv sub. Du tar bare å kobler en kabel fra front PreOut fra recieveren til effektforsterkeren. Kabelen du bruker er bare en vanlig signal/RCA kabel. Selv har jeg kun pre-out til subwoofer. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2005 Du tar bare å kobler en kabel fra front PreOut fra recieveren til effektforsterkeren. Kabelen du bruker er bare en vanlig signal/RCA kabel. Selv har jeg kun pre-out til subwoofer. så jeg må passe på at den integrerte forsterkeren har mulighet for PreOut hvor jeg kan koble til flere effektforsterkere? Hvorfor har ikke jeg vist dette før? hvis jeg kjøper feks en 5.1 integrert forsterker og kobler til feks to effektforsterkere som brukes til fronthøytalerne... vil da "kraften"/wattstyrken fra forsterkeren "oveføres" til de andre høytalerne/utgangene? Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Hvis du planlegger å bygge ut til et surround anlegg kan du like gjerne begynne med en surroundreceiver med utganger til effektforsterker, såfremt du ikke har tenkt å bruke mange titalls tusen på anlegg. Det finnes ikke mange dedikerte surroundforforsterkere, og de som finnes er dyre! En passe krafitg surroundreceiver med en effektforsterker til frontkanalene kan være en god idé for å frigi strømreservene i surroundreceiveren til de resterende kanalene. Med tid og stunder kan du hive effekttrinn på alle kanalene, om du skulle ha behov for det. Knut Lenke til kommentar
Even. Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Ja du må passe på at den har pre-out. Hvis du kjøper en effektforsterker (du trenger bare en siden de ofte er 2 kanals ) til frontene vil kraften fra effektforsterkeren brukes til å forsterke frontkanalene. De andre kanalene som ikke er forsterket vil ha den effekten som er på den integrerte forsterkeren. Kun frontkanalene vil bli forsterket.Senterhøytaleren og bakhøytalerne er ofte mindre en frontene og trenger derfor ikke like mye effekt som frontene, men hvis du har store bakhøytalere eller stor sentehøytaler kan disse også forsterkes. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 EvoZ: Bra forslag, heldigvis var jeg litt raskere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå