Gå til innhold

Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et kamera, og så på dette, Olympus Camedia C-725 Ultra Zoom om du ikke leste tittelen så nøye. Jeg fotograferer en del natur, det vil si fjell, solnedganger og soloppganger, og lignende. Men det blir også en del bilder av venner og andre ting jeg finner for godt å ta bilde av.

Er dette et bra kamera til slik bruk?

Edit: hadde også vært herlig om noen kunne vise meg noen bilder tatt med dette kameraet, helt uredigerte.

Endret av Burner89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil derimot gi min anbefaling på C-725. Siden du liker å ta naturbilder er dette et svært godt kamera. Det har en kraftig zoom på 8x, noe man virkelig setter pris på med slik fotografering. Det har også svært bra makroegenskaper. Når det i tillegg koster rundt 1800, er det etter min mening for tiden det kameraet som gir mest for pengene i klassen under 2000. Hvis du derimot sparer opp en drøy tusenlapp eller så mer, kan du gå for storebror, C-765. Da øker du fra 3 til 4 megapixel, samt fra 8x til 10x zoom. Du får også lyd på videosnuttene, om det skulle være noe.

Selv har jeg C-750, etter å ha hatt C-700 et års tid først. Jeg er usedvanlig fornøyd, i tillegg til å kjøre kameraet i "kjerringmodus", altså full auto, kan du også kjøre det i full manuell modus, og virkelig prøve deg frem. Det er også for tiden det aller minste kameraet på markedet med 10x optisk zoom.

Du etterlyser testbilder. Jeg har som sagt ikke 725, men med mine C-700 og C-750, har jeg lagt ut en del bilder jeg har tatt. De er ikke manpulerte. Du finner dem på de to linkene nedenfor.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med manskow her. C-765 er et glimrende kamera, med utallige gode funksjoner. Det var mitt valg som debuteringskamera, og jeg er glad jeg selv valgte å spytte litt i og velge et kamera i kr 3000-klassen. Jeg er selv ikke en overivrig fotograf, men jeg elsker å fotografere og gjør det så ofte jeg har mulighet til det. Det blir for det meste bilder av natur, deriblant mange bilder hvor jeg eksperimenterer med motiv og kamerainstillinger (hvilket faktisk er ganske greit å endre og justere på denne modellen). Dette kameraet er vel også en av de bedre kameraene du får for så lav pris, så det kan kanskje lønne seg å spare litt. Men for all del, hvis det klør veldig i fingrene når pengesummen nærmer seg 2000, tviler jeg ikke på at C-725 er et bra kjøp heller. Da blir det bare mer tid til fotografering...

Lenke til kommentar

Hei

Jeg støtter også "manskow" på sin utalelse om dette kameraert, jeg har selv hatt et C750uz(med telekonverter 17xzoom) og var meget fornøyd, OPTISK zoom er en viktig faktor når du skal bruke det til naturfotografering som du nevner. Hva som er av manuelle instillinger på 725 kjenner jeg ikke men på 750/765 er det plenty. Jeg tror også at tileggutstyr som telekonverter, makro, vidvinkel og filtre tilpasset 7xx serienen er tilpasset 725. skulle du kunne greie å trylle frem en K til, ville jeg valgt 765. :thumbup:

Lenke til kommentar

Da jeg tjekkede linket til produktguiden kom en noget høj pris frem for Canon A75, nemlig 3499 - den vejledende pris. Canon har dog for et par måneder siden sat priserne ned på deres kameraer der snart stod for at blive afløst af nyere modeller, så A75 skulle helst ikke koste over 2000,-. Når det er sagt støtter jeg dog forslaget fra andre her i tråden, da de 3x zoom du får med A75 slet ikke er nok til naturfotografering - vælg Olympus' C7XX-serie, eller kig på KonicaMinoltas Z-serie.

Ingen af disse kameraer er perfekte, men et superzoom-kamera til 2000,- er meget billigt, og så må man leve med de mangler det medfører... :)

Lenke til kommentar

.. og jeg vil gjerne bifalle anbefalingen av C-765 uz. En kollega av meg har brukt dette kameraet noe tid og jeg har vurdert en del av bildene hans for teknisk kvalitet. De er svært gode, skarpe, riktig fargegjengivelse og med lite støy. Olympus har god optikk. Jeg vurderer også dette som et godt kamera til naturfotografering, lyssterkt og med makronærgrense på 3 cm!

C-725 kjenner jeg ikke. Det har noe enklere spesifikasjoner, men det er ca. 1000 kr. billigere så..

Endret av rogerjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...