Gå til innhold

Intel Centrino eller AMD 64?

tehnoob

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe bærbar pc, den skal kunne hålde til spill, men i senere tid være god nokk til skolearbeid.

Jeg har sett på 2 pc'er.

En med Intel Centrino 1,7ghz og en med AMD 64 3700+

Hvilken burde jeg velge? Den med centrino er litt billigere, men har bare 512 ram.

Den første:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=303042&view=detailed

Den andre:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=302932&view=detailed

Hvilken av de burde jeg gå for? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for Centrinoen. Minst (Høyde), lettest, og Cachen er dobbelt så stor (veit ikkje om det er så ultraviktig). Rammen har ikkje så altfor mykje å seie. Oppgraderte fra 512 på både min stasjonære (AMD) og min tidliger Centrino-maskin. Begge ganger uten å merke særlig til det. I tillegg trur eg Centrinoen er meir stillegående, dog eg aldri har sette ein amd-bærbar i aksjon.

Men vil tru ellers at det er ett fett ;)

Lenke til kommentar
AMD er generallt bedre til spilling. Gå for en AMD 64, så har du det nyeste i teknologi. Intel Centrino har gammel teknologi og gammelt chipset :thumbdown:

Joa, sikkert. Har alltid hatt AMD på stasjonær, men på bærbar-plattform er Centrino min beste erfaring...

Lenke til kommentar
I tillegg trur eg Centrinoen er meir stillegående, dog eg aldri har sette ein amd-bærbar i aksjon.

Nåja, har sett en Amilio M1420 i aksjon jeg, og den er IKKE lydløs. Vifta går ofte selv ved vanlig bruk (skriving, surfing o.l) og når den går så bråker den ... veldig. Det gjør derimot Acer Ferrarien min (som jo som kjent har en AMD Athlon 64-m i seg). Der går viften betydelig mindre og støynivået er langt lavere.

Det er riktig nok snakk om en 1425 i dette tilfellet, men alikevel. At det er en Centrino-pakke i en bærbar maskin er ikke direkte synonymt med lavt støynivå.

Siden det er spill maskinen skal brukes i er AMD-basert maskin å anbefale. Såvidt jeg kan se er maskinene nesten helt like med unntak av CPU og ram.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Pentium M har faktisk fire ganger så stor cache, men uansett...

Ville gått for Athlon64 siden de er bedre til spilling og 64bit (bra hvis du kjører Linux, eller når WinXP 64bit kommer) :)

Tror ikke FSC A1340 er spesielt lydløs da den har A64 DTR cpu som har et mye høyere strømforbruk enn Low-Power A64 som Ferrari har. A64 DTR har et strømforbruk på 81w mens LP A64 har 35w og PM har 21w.

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Pentium M har faktisk fire ganger så stor cache, men uansett...

Ville gått for Athlon64 siden de er bedre til spilling og 64bit (bra hvis du kjører Linux, eller når WinXP 64bit kommer) :)

Nå har det seg vel sånn at cashe ikke bare er positivt, siden prosessoren først leiter igjenom cashen før den leiter på rammen. Jeg har bare gode erfaringer med Ferrarien 3400, det lille jeg har brukt den.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe bærbar pc, den skal kunne hålde til spill, men i senere tid være god nokk til skolearbeid.

Jeg har sett på 2 pc'er.

En med Intel Centrino 1,7ghz og en med AMD 64 3700+

Hvilken burde jeg velge? Den med centrino er litt billigere, men har bare 512 ram.

Den første:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=303042&view=detailed

Den andre:

http://www.norek.no/k/ki.asp?sku=302932&view=detailed

Hvilken av de burde jeg gå for? :hmm:

Til spill er 1630 best, men til kombinasjonen vil jeg også valgt 1425.

Er det ikke mulig å ta en titt på andre maskiner da? Det er flere alternativer en det der.

Lenke til kommentar

jeg ville gått for centrino.. som regel mindre bråk.. og lenger batteritid (?) er ikke så veldig kjent me de nye amd 64 cpuene..

men uanz begge cpuene vil klare alle de nyeste spillene ville heller lagt mer vekt på skjermkort og harddisk (7200 rpm er å foretrekke)

-Alexander

Lenke til kommentar
jeg ville gått for centrino.. som regel mindre bråk.. og lenger batteritid (?) er ikke så veldig kjent me de nye amd 64 cpuene..

Centrino betyr ikke nødvendigvis lengre batteritid. Det finnes noen skrekkeksempler med Centrino-baserte greier som har hatt en batteritid på under 2 timer hvis jeg ikke husker feil. Tror det var en eller annen Dell. Centrino-pakken legger riktig nok til rette for lavere støynivå og lengre batteritid, MEN dette stemmer som sagt ikke alltid. I dette tilfellet oppgis batteritiden som 3 timer på begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...