Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Nå har jeg googlet meg gul og blå, har kikket på masse koder, men finner ikke ut noe som funker. Jeg trenger en liten kode som kan sette forskjellige farger på annenhver linje i en tabell. Tabellen: <? echo " <html> <head> <title>Filmer</title> </head> <body> <a href=add/>Legg til film</a><br> <table border=1 cellpadding=4 cellspacing=0> <tr> <td bgcolor=lightblue>Tittel</td> <td bgcolor=lightblue>Codec</td> <td bgcolor=lightblue>Format</td> <td bgcolor=lightblue>Info</td> <td bgcolor=lightblue>Omtale</td> <td bgcolor=lightblue>Årstall</td> </tr>"; $array = file("add/010101.txt"); sort($array); foreach ($array as $linje) { $del=split(";",$linje); echo " <tr bgcolor='HER_VIL_JEG_HA_RANDOM_FARGE_PÅ_LINJENE'> <td><b>$del[0]</b></td> <td><center><i>$del[1]</i></center></td> <td><center><i>$del[2]</i></center></td> <td><a href=http://$del[3] target=_blank>$del[3]</a></td> <td><center>$del[4]</center></td> <td><center>$del[5]</center></td> </tr> "; } echo " </table> </body> </html>"; ?> <tr bgcolor='HER_VIL_JEG_HA_RANDOM_FARGE_PÅ_LINJENE'> Her er det altså jeg vil ha FFFFFF og EEEEEE på annenhver linje Koden her brukes til å legge alle filmene mine inn i en tabell, de er lagret i egen fil (som blir skrevet til fra en annen phpfil når jeg skal legge til filmer) (Filmene er lagret på måten: Filmnavn;Codec;Format;Info;Omtale;Årstall) Finnes det noen måte å løse problemet mitt på? Går fint an hvis dere klarer å lage en mer praktisk fil som viser filmene enn den jeg har, vil bare ha slik at det blir forskjellig farge på annenhver linje... På forhånd takk Endret 11. februar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 dette er tiktignok i ASP, men den skal ikke være noe problem for deg å få konvertert dette. (dette puttes i første <tr> i tabellen) Dim x, bgcolor if x = 1 then bgcolor="gray" response.write " bgcolor='#C8C2C2'>" x=2 Else bgcolor="White" Response.write " bgcolor='#FFFFFF'>" x=1 End if dette puttes i neste <td>-tag bgcolor='" & bgcolor & " hvis det er en dvd-database du lager så har jeg nettop laget det samme i asp.. mye slit og koding for å få det til, men absolutt verdt det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Som sagt, vil putte det i den nederste <tr> tagen, er den som utgjør HELE lista med filmer, men vil at den skal bli forskjellig på annenhver linje. Vet ikke om det er mulig, derfor sier jeg at jeg er åpne for andre forslag til å printe ut innholdet fra txtfila til en tabell Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Som sagt, vil putte det i den nederste <tr> tagen, er den som utgjør HELE lista med filmer, men vil at den skal bli forskjellig på annenhver linje. Vet ikke om det er mulig, derfor sier jeg at jeg er åpne for andre forslag til å printe ut innholdet fra txtfila til en tabell grunnen til at du skal putte inn den ekstra bgcolor='" & bgcolor & " er for at det skal bli på annenhver linje.. brukt dem samme kodingen selv til å lage annenhver linje med forskjellig kode.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hmm Kan du vise meg hvordan jeg får dette til en kode som fungerer til PHP da? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Jeg anbefaler fremgangsmåten i A List Apart's artikkel "Zebra Tables". Det går riktignok på Javascript, men dette er en veldig enkel metode å implementere. Om du skal bruke PHP er nok den enkleste metoden å bruke modulus-operatøren (%) for å sjekke om et tall er partall eller oddetall: $counter = 0; foreach ($array as $linje) { $counter++; if(($counter % 2) == 0) $color = "#fff"; else $color = "#eee"; $del=split(";",$linje); echo <<<end <tr bgcolor="$color"> <td><b>$del[0]</b></td> <td><center><i>$del[1]</i></center></td> <td><center><i>$del[2]</i></center></td> <td><a href="http://$del[3]" target="_blank">$del[3]</a></td> <td><center>$del[4]</center></td> <td><center>$del[5]</center></td> </tr> end; } Har også fikset litt på syntaksen din, slik at HTML-en blir outputtet korrekt. Edit: kan jo utdype bruken av modulus-operatøren litt mer. Modulus er ganske enkelt divisjon med rest, det vil si at dersom du deler 5 på 2 vil du få 1 i rest, fordi det høyeste tallet 5 går opp i er 2 (2*2=4, pluss den ene i rest = 5). Koden over sjekker om det er rest i radene, om det ikke er rest er det en partallsrad (alle partall kan deles på 2), mens dersom det er rest (ingen oddetall gir heltall som svar når de deles på 2) vil det være en oddetallsrad som farges grå. Endret 11. februar 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Prøvde det lokaltog, da fikk jeg: Parse error: syntax error, unexpected T_IS_EQUAL in c:\AppServ\www\filmer\index.php on line 39 EDIT: linje 39 er "if($counter % 2) == 0)" EDIT 2: fjerna ) etter % 2 så funka det Men husk at du må ha ffffff ikke fff i opera, ellers klikker det... Endret 11. februar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Beklager, glemte en parentes på slutten av den linja. Har redigert koden, prøv den nå så tror jeg den skal funke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Tusen takk for hjelpen forresten, funker helt nydeligt Endret 11. februar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå