Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Den nye teleloven som nå er ute på høring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt ikke når de ikke vet hva cookies er engang:)?

 

Eller var det bare digi eller itavisen som ikke vet det? "Cookies er småprogramsnutter som sender informasjon om bruker og bruksmønster til nettsider" øhm.. I rest my case:)

 

Håper ikke høringsforslaget definerer cookies som det, cookies er jo kun datafiler med små variabler i som ligger lagret lokalt på disk, som man jo tilogmed kan skru av ved behov.)

Lenke til kommentar

Leste artikkelen:

 

Quote:


Med på EU-lasset er også en lang rekke bestemmelser som dersom de blir stående vil begrense IT-brukernes rettigheter. Blant annet at din ektefelle eller ditt barn ikke kan bruke den samme programvare som deg uten å betale en ekstra lisens.


 

Hva mer er det å si :lol:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt på trynet at disse stor politiske pampene skal bestemme hva vi brukere skal få lov til.

Jeg for min del klarer utmerket og stoppe popups og cookies selv. Og ikke kom her og fortell meg at jeg må ha 2 lisenser (Forresten betyr dette at enhver pc bruker må ha egen lisens for og bruke nettet eller må jeg som pc innehaver stå for lisens innskaffing?)på maskinen min bare fordi at andre skal bruke den på nettet, Ikke **** (unnskyld utrykket) om jeg gidder lage nye bruker oppsett og restarte utstyret hver gang noen skal bruke maskinen.

Lenke til kommentar

Tenk på nett-kafèr ? :oops: .

 

Dett begynner å bli sykt.. Forresten burde folk kunne klare å ta av cookies selv. Klarer dem ikke det vil jeg ikke tro at det har særlig innvirkning på dem om de er "på" eller "av"..

 

_________________

sim[ @ EFnet

 

*Kremt* *Host*

 

Stolt: Har svidd en ThunderBird 1,4 GHz.. :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Dumbo på 2002-06-20 15:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Forresten burde folk kunne klare å ta av cookies selv. Klarer dem ikke det vil jeg ikke tro at det har særlig innvirkning på dem om de er "på" eller "av"..



 

Nå overvurderer du folk flest... Et flertall av Internettbrukere vet knapt hvordan man sender en mail, og har overhodet ikke hørt om cookies.

 

Folk bør beskyttes. Både mot cookies og seg selv. Selv om de ikke vet om dem. Er det f.eks. OK at politet overvåker deg hvis du ikke vet om det?

 

Cookies kan brukes til å registrere folks adferd. (Hvilke av dine sider de besøker, hva de har kjøpt, osv...) Datatilsynet liker ikke slik registrering. Standardoppførselen til Internet Explorer (som "folk" bruker) er vel dessuten å akseptere alle cookies, uten å fortelle brukeren om det.

 

Man trenger ikke være paranoid for å være skeptisk til dette. Men å forby det er jo litt drøyt. Det vil jo uansett ikke ha noen effekt for utenlandske sider. Bruk av cookies til registrering/overvåking er vel allerede konsesjonspliktig etter lov om personregistre?

 

(Opera har forresten en genial funksjon. Alle cookies aksepteres, men slettes når du lukker browseren. Dermed virker alle sider, men ingen informasjon lagres for lengre tid.)

 

LeD

Lenke til kommentar

Jeg vil heller foreslå å forby bedrifter eller lingende å foreta undersøkelser av atferdsmønster hvor lenge folk er der eller her eller hva de leser osv, istedenfor å bare forby alt av cookies, skjønner ikke helt åssen jeg skal overleve uten cookies.

 

Ergo, ikke alle cookies er fyfy, men noen må seff utnytte det.

 

Dette er jo like dumt som å forby sex fordi noen selger det (hvilket er ulovlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...