Kestrel Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg skal redigere film som skal brukes på cd-rom. Hvilket format lønner seg å velge for at kvaliteten skal være optimal samtidig som at den ikke tar for stor plass? Jeg bruker Pinnacle studio 7 og adobe premiere. Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Det spørs jo. Er det meningen at du skal spille den av på DVD-spiller som VCD, eller at du skal bare lagre en datafil på en CD? Uansett er det ikke vanskelig å finne ut. VCD-kvalitet er akseptabel kvalitet, men ikke mer enn det. Det blir uansett litt opp til deg. Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Komprimerer du i DivX kan du få plass til ca. tre timer film på en CD i tilnærmet DVD-kvalitet. Du ser iallfall knapt forskjell på en vanlig TV. Men det forutsetter at du har en DVD-spiller som også kan spille av DivX. Til sammenligning får du plass til snaut 1 1/2 time i VCD-format, og da er bildekvaliteten langt dårligere, som middels VHS. Til gjengjeld kan VCD spilles av på alle DVD-spillere. Endret 11. februar 2005 av Beatnik Lenke til kommentar
Oleway Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Til gjengjeld kan VCD spilles av på alle DVD-spillere. ...unntatt den elendige DVD-spilleren de hadde på barneskolen. Endret 12. februar 2005 av Oleway Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Takk for svar. Den skal spilles av på pc. Jeg lager en cd rom basert på html programering hvor jeg legger ved video filer. Vil mpeg være best? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 XviD er best på kvalitet/størrelse. MPEG bruker du om ALLE skal kunne sjå videoane... Med XviD må ein installere kodeken (det tar 5sek, 1 knapp - og du kan berre leggje ved fila på CDen). Elles kan du bruke SVCD om du skal ha ein "DVD"-cd. Men trur ikkje at det er dét du vil ha. Lenke til kommentar
Kestrel Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Ok, da tror jeg nok mpeg er det beste siden jeg skal trykke opp et stort antall for salg. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 MPEG1 altså, ikkje bruk MPEG2. - MPEG er elendeg med tanke på kvalitet/størrelse, - men vil ein at alle skal kunne spele filene utan å leggje inn kodek er det greit i nokre tilfeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå