umbramos Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Før har jeg alltid kjøpt Intel pga varmen, men etter å ha lest en del reviews og poster på hw.no forumet, har jeg kommet fram til at kanskje det er på tide å vurdere en AMD maskin. Et oppsett jeg har sett på er: (merk: 939/940 er ikke aktuelt) CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754 Hovedkort: MSI K8M NEO-V Hovedkort for S754 K8M800 Er det et greit hovedkort, evt kan noen anbefale noe som passer enda bedre? En annen ting jeg lurer på er hvor varm blir en slik cpu med viften som følger med? For øyeblikket kjører jeg viften som fulgte med min Intel 2GHz cpu (fortsatt den jeg bruker) på 5V eller 7V, så den er veldig stille - maskinen ligger på 41C idle, og 53C maks (uten at jeg kjører viften på høyere hastighet). Siden det er (som vanlig) viktig at maskinen er stille, er det litt viktig at det ikke blir for varmt, slik at jeg kan satse på en enklere vifteløsning (tar gjerne imot forslag for kjøp av vifter også!) og få en maskin som ikke bråker så mye. Endret 11. februar 2005 av umbramos Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Alle zalman sine vifte løsninger er stillegående, og thermaltake XP120 kan jeg anbefale av erfaring. Men er det en speisel grunn til at du ikke velger socket 939 ? der du finner de kaldeste prosessorene stemmer det at prescott serien til intel er veldig varm, så hvis du sikter på en kald pc så er ikke det så lurt.. Jeg mener såfall du hvill få det mest stillegående med en socket 939, med stor kjøleribbe og stor vifte, da får du lavere rpm og mindre støy, lykke til! Lenke til kommentar
umbramos Skrevet 11. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2005 939 er litt dyrere (iallefall hovedkortene), og jeg vil gjerne beholde den ram'en jeg har. Tenkte jeg bare skulle ha en liten, grei oppdatering nå, og så heller kjøre skikkelig på om et år Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 trenger ikke bytte ram for å gå til 939, er ikke så stor prisforskjell nå lengre, 100 -200 kr ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Alle zalman sine vifte løsninger er stillegående En sannhet med modifikasjoner.... Kjører du en CNSP7000 på "normal" (full) hastighet.. lager det da godt med lyd.. Zalman-kjølerene er vel litt akterutseilt nå av de beste heatpipe-kjølerne..som er nærmest lydløse.(med en stillegånde vifte).*og* kjøler minst like bra som en Zalman.. Skal ihvertfall bytte ut min CNSP7000 med en Arctic Polar Freezer P4.. for å se om den yter like bra eller bedre Den skal iflg. tester være "lydløs".. noe min Zalman *ikke* er.. jeg må/bør kjøre den på full speed pga. 25% OC. Når det er sagt.. Zalman CNSP7000 er ikke den beste for en klokket CPU (Prescott).. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 det var jo ikke snakk om overklokking heller, jeg har da altid trodd at en zalman på laveste rpm er "lydløs" ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 det var jo ikke snakk om overklokking heller, jeg har da altid trodd at en zalman på laveste rpm er "lydløs" ? Sant nok... Jeg er vel ikke akkurat misfornøyd med Zalman, det er noe av det bedre du får talk i... både til CPU og GPU... Men lydløse/stille er de ikke på full viftehastighet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå