tommy40 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Heisan. Er helt fersk når det gjelder klokking, og lurer som sagt på hvordan jeg kan finne ut om min AMD Athlon XP 2500+ Barton har låst multiplier eller ikke. Og dersom den er låst, kan jeg da forsøke å øke FSB til 200? Eventuelt noe annet jeg kan stille opp et par hakk? Amd Athlon XP2500+ Barton Asus A7N8X-X XFX 6600gt AGP 2X512 RAM twinMOS pc3200 cl 2,5 Seagate 200G Strømforsyning 350w, visstnok god Vifta til CPU vet jeg ingenting om, men mener å huske at den passet til AMD-prosessorer opp til 3000 Lurer også på om disse temperaturene ser greie ut for en pc i hvilemodus: Hovedkort 20 C (pokker...hvor finner man den lille rundingen som skal illustrere "grader"?) CPU 39 C CPU diode 47 C Seagate 30 C GPU 53 C Og helt til slutt......er det "CPU kjerne" eller "CPU aux" dere mener når dere snakker om volten. Begge ligger forresten og flyter mellom 1.68 og 1.70. mvh tommy Lenke til kommentar
Sink Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 (endret) Er helt fersk når det gjelder klokking, og lurer som sagt på hvordan jeg kan finne ut om min AMD Athlon XP 2500+ Barton har låst multiplier eller ikke. Det er bare å sjekke om pcen booter med høyere mp enn 11, og hvis den booter sjekker du mp i f.eks. cpuz Og dersom den er låst, kan jeg da forsøke å øke FSB til 200? Eventuelt noe annet jeg kan stille opp et par hakk? Det er ikke sikkert at cpuen greier det, men mest sansynlig går det. du må kanskje stille opp volten litt (husk å holde et øye med tempen.) Og helt til slutt......er det "CPU kjerne" eller "CPU aux" dere mener når dere snakker om volten. Begge ligger forresten og flyter mellom 1.68 og 1.70. Det er snakk om cpu kjerne... Endret 11. februar 2005 av Sink Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Er CPU'n kjøpt før uke 39 i 2003, den den sansynligvis åpen. Er det kjøpt etter, er den låst. Når det gjelder klokkingen, er det bare å prøve seg framm litt. HK'et har iallefall AGP/PCI-lock.(Har det selv) Lenke til kommentar
tommy40 Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Hei igjen. Nå har jeg lekt overklokker, men jeg ble så nervøs at jeg stilte den ned igjen. Jeg satt bare FSP fra 166 til 200, og ifølge cpuz har jeg nå en AMD 3200+. Har ikke rørt volten eller noe som helst annet og alt funker som det skal. SuperPi brukte 10 sekunder mindre på 1M, og 3DMARK økte med 2-300 poeng. Ehhh....det skal vel ikke være SÅ enkelt å klokke? Og skjermkortet skal vel ikke yte mer selv om cpu klokkes litt? Temperaturene har heller ikke steget noe etter klokkingen. Nå tør jeg ikke å stille den opp igjen før jeg får klarsignal av noen kloke hoder her inne. mvh tommy Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Jeg har makan prosessor som deg og har klokka min til 2,21Ghz (3200+) uten å øke spenningen. Låst MP og 200Mhz FSB. Den har gått slik i nesten ett år uten problemer. Har en TT Volcano12 til å kjøle den og ligger på maks 52 grader med full load og vifta på minimum. Har dåg satt alarm på CPU temp i bios på 55 grader og shutdown på 60 grader. Har lest at denne prosessoren godt kan gå på den hastigheten opp til 60 grader. Får du ingen feil etter noen timer med Prime95 torture test så kan du trykt ha prosessoren overklokka til den hastigheten. Endret 12. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
tommy40 Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Hei igjen. To kjappe sp.m til, så skal jeg ikke mase mer. (tror jeg) Har noen et godt forslag til ny vifte til cpu som skal tåle minst 3200+? Jeg er litt kresen når det gjelder lydnivå, og betaler gjerne litt ekstra for en stillegående vifte. To minutter etter at jeg kjører 3DMARK03, så er cpu ca 60 grader varm. Noen som vet hvor mye en amd2500+ @3200+ bør ligge på etter et slikt program? Vil f.eks et par timer med Doom 3 gjøre cpu enda varmere? mvh tommy Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 (endret) Har du kabinettvifter ? Kjører min xp2500@3200 med denne viften: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300499&cks=PRL og ligger på ca, 50C max load. (ca.55 om sommeren) Så lenge tempen ikke overstiger 70 så alt er bra, cpuèn tåler nok opp til ca. 90C, kanskje mer også..... Endret 12. februar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det stemmer at prosessoren tåler opp til 90 grader før den brenner men jo mer den blir overklokka jo mer var blir den for varme. Dvs. at den kan bli ustabil ved lavere temperaturer en ved standarhastighet. Denne kjøleren skulle nok klare brasene dersom du får plass til den. Får du ikke plass men har god luftgjennomstrømning så kan jo Thermaltake Volcano12 anbefales. Denne har jeg selv og den kjører jeg med den medfølgende regulatoren på 2000rpm. noe som gjør den nesten lydløs (20db). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå